İmge ve imgelem olguları çerçevesinde görsel sanatların felsefe ile olan etkileşimi

Görsel sanatların özellikle de sinema sanatının felsefe ile ilişkisi yeni bir konu değil. Ne var ki, görsel sanatlarda ortaya çıkan yenilikler ve bu yeniliklerin getirdikleri dolayısıyla özellikle 'hareketli resimler' alanında gündeme gelen tartışmalar, bu alanlarda yeni tanımlamaların yapılmasını gerekli kılmaktadır. Nedir bu tartışmalar? Bu soruya cevap olarak günümüz sanatında estetik, estetik beğeni, imge ve imgelem gibi konularda yaşanan 'yeni' yaklaşımlar yazımızın temel eksenini oluşturmaktadır. Bu konular üzerine; felsefenin, bilimin ve sanatın yer yer farklı pencerelerden, bazen de ortak bir bakış açısıyla açmış olduğu tartışmalar, sanat dallarının her birinde ayrıntılı olarak yapılagelmiştir. Bunun yanında bu konuların, güncel sanatsal üretim pratikleri dolayısıyla sinemanın ve diğer görsel sanatların geleneksel anlatımlarında yeniliklere yol açmış olduğu da bilinmektedir. İşte biz de bu makalede söz konusu sanatsal imgelerin oluşumuna ve disiplinlerlerarası etkileşimin oluşturmuş olduğu bu yeni yaklaşım/lar/a tarihsel bir perspektif içerisinde en genel anlamıyla 'yeni medya' olarak adlandırılabilecek gelişmeler ışığında bakarak, günümüz sanatında söz konusu imgelerin gelmiş oldukları yeri tespit etmeye çalışacağız. Bunu yaparken yöntem olarak, resim, fotoğraf ve sinema sanat dalları başta olmak üzere görsel sanatların oluşturduğu literatürdeki terminoloji aracılığıyla, söz konusu olguların günümüzdeki gelişmelerle algılanışı üzerinde bir irdelemesini yapacağız.

Interaction between visual arts and philosophy ın the frame of ımage and ımagination phenomena

Relationship among visual arts, especially between cinema and philosophy, is not a new topic. However, new trends in visual arts and discussions by means of their outcomes especially in the field of 'motion- pictures' necessitate that new definitions must be made in such fields. What are these discussions? As an answer to this question, issues in today's artistic environment such as aesthetics, aesthetic liking, image and imagination and 'new' approaches towards these issues are the basic elaborative topics of our paper. Discussions upon these issues have been made in each and every branch of art-making in the frames of philosophy, science and art sometimes from different angels sometimes within a similar view. Besides, it is known that these issues have led to new developments in the traditions of cinematography and other visual arts by means of contemporary art-making practices. In these paper we will try to examine the emergence of these images and the new approach(es) resulting from inter-disciplinary interactions within a historical perspective and in the light of developments in today's art-making environments named the 'new media'. The method we follow is an evaluation made upon the perception of the issues mentioned above within today's developments referring to the terminology in the literature of art branches especially painting, photography and cinematography.

___

  • Arnheim, R. (2000). The Coming and Going on Images. Leonardo, Vol. 33, No. 3, pp.167-168.
  • BAUDRILLARD, J. (1991), Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu, Ayrıntı Yayınevi, İstanbul.
  • BAUDRILLARD, J. (1998), Simulakrlar ve Simülasyon, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
  • BAUDRILLARD, J. (2010), Sanat Kompolosu, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BURNETT, R. (2007), İmgeler Nasıl Düşünür?, Metis Yayınları, İstanbul.
  • CADAVA, E. (1997), Words of Light: Theses on the Photography of History, Princeton University Press, New Jersey.
  • COLEBROOK, C. (2009), Gilles Deleuze, Doğu Batı Yayınları, İstanbul.
  • DANTO, A.C. (2010), Sanatın Sonundan Sonra, Ayrıntı Yayınevi, İstanbul.
  • DELEUZE, G. (1986), Cinema 1: The Movement Image, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  • DELEUZE, G. (2006), Bergsonculuk, Otonom Yayıncılık, İstanbul.
  • ELIAS, N. (2000), Zaman Üzerine, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Fishwick, P.A. (2012). A Decade of Digital Arts and Sciences at the University of Florida. Leonardo, Vol. 45, No. 3, pp. 211-216.
  • FERRARIS, M. (2008), İmgelem, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • HEIDEGGER, M. (2007), Sanat Eserinin Kökeni, De Ki Yayınları, Ankara.
  • KESER, N. (2009), Sanat Sözlüğü, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • KULA, O.B. (2012), Kant, Schiller, Heidegger: Estetik ve Edebiyat, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • KUSPIT, D. (2006), Sanatın Sonu, Metis Yayınları, İstanbul.
  • MANOVICH, L. (2001), The Language of New Media, The MIT Press, Cambridge.
  • MAURICE, M.P. (1996), Göz ve Tin, Metis Yayınları,İstanbul.
  • MICHAUD, P. A. (2007), Aby Warburg and the Image in Motion, Zone Books, New York.
  • OCAK, A.Y. (Ed.) (2012), Yunus Emre, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • O'DOHERTY, B. (2010), Beyaz Küpün İçinde – Galeri Mekanının İçinde, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Presnky, M. (2001), Digital Natives Digital Immigrants. On the Horizon, Vol. 9, No. 5., pp. 1-15, NCB University Press.
  • RANCIÈRE, J. (2008), Görüntülerin Yazgısı, Versus Kitap, İstanbul.
  • SAUVAGNARGUES, A. (2010), Deleuze ve Sanat, De Ki Yayımcılık, Ankara.
  • SCHWARTZ J.M. and RYAN J.R. (Ed.) (2003), Picturing Place: Photography and the Geographical Imagination, I.B. & Co. Ltd., New York.
  • WANDS, B. (2006), Dijital Çağın Sanatı, Akbank Yayınları, İstanbul.
  • WORRINGER, W. (1985), Soyutlama ve Özdeşleyim, Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • YÜCE A. ve YÜCE T. (2011). Sanatsal Etkinlikler İçerisinde 'Yeni Medya' Olgusu. Sanat Yazıları, Sayı: 19, ss. 55-63.
  • YÜCE, A. ve YÜCE T. (2011), "Sanatsal Etkinlikler İçerisinde İmgenin Yeniden Konumlandırışı". İFAS Uluslararası Güzel Sanatlar Sempozyumu, Konya.