Akışkan toplumda kimlik inşası: geçişken, eklektik, ben odaklı kimlikler

Bugün kimliğin, içinde oluştuğu toplumsal dünya hızlı değişimin/dönüşümün etkisiyle istikrarlı özelliğini yitirip akışkanlaşmaktadır. Günümüz toplumu kapsamlı ve derinlikli bir çözülüş sürecini deneyimlemekte, yerleşik kurumsal yapılar çökmektedir. Böylece kararlı dayanaklarını yitiren kimlik, istikrarlı referans bağlamını kaybetmektedir. Artık kimliğin bütünlüklü, kararlı bir kendilik olma hususiyetinden söz etmek hayli zor. Kimlik kapitalist tüketimin mantığına göre üstlenilip, terk edilebilmekte, kimlikler arasında kolay geçişler/seçimler doğallaşmaktadır. Özellikle iletişim teknolojileri/medya üzerinden postmodern geçici fenomenlerin, popüler kültür ürünlerinin topluma pompalanması kimliğin istikrarsızlaştırılmasında kilit önemdedir. Sürekli değişen yaşam tarzlarının ve kimliklerin topluma dayatılması, toplumun akışkanlaşması, postmodern ben-odaklı karakter, narsisist benlik gibi kişilik tiplerinin oluşumuyla paralellik göstermekte ve artan patolojilere kaynaklık etmektedir.

Identity construction in liquid society: transitive, eclectic, self-centered ıdentities

Today, our social world, in which our identity is formed, is becoming liquuid by losing its stable characteristics, influenced by rapid change/transformation. Today’s societies are experiencing a comprehensive and deep disintegration process, and settled institutional structures are collapsing. Thus, identity are already losing stabilized reference context due to losing stable basis. Now it is so difficult to talk about an attribute of an identity, as totality and entity. Identity is undertaken according to consumerism in capitalist world, easy transition/choosing between identities is becoming natural. Especially, through communication technologies/media, pumping postmodern temporary forms and popular culture outcomes to society is vitally important in making identity unstable. Insisting ever-changing life styles and identities on societies and making it liquid are parallel to forming personality types like postmodern self-centered character and narcissist ego, and also cause increasing pathologies.

___

  • BAUDRILLARD, Jean (2008), Simülakrlar ve Simülasyon, (Çev: Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yay.
  • BAUDRILLARD, Jean (2008), Tüketim Toplumu, (Çev: H. Deliceçaylı, F. Keskin), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2000), Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları, (Çev: İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2001), Parçalanmış Hayat, (Çev: İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2003), Modernlik ve Müphemlik, (Çev: İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2005), Bireyselleşmiş Toplum, (Çev: Yavuz Alogan), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2010), Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var mı?, (Çev; F.Çoban, İ. Katırcı), Ankara: de ki Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2011), Postmodern Etik, (Çev: Alev Türker), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BAUMAN, Zygmunt (2012) Akışkan Aşk (Çev: Işık Ergüden), İstanbul: Versus Yay.
  • BENDLE, Mervyn F. (2002), “The Crisis of ‘Identity’ in High Modernity”, British of Journal Sociology, Vol. No: 53, pp.1-18
  • BEST, Steven, KELLNER, Douglas (2011), Postmodern Teori (Çev: Mehmet Küçük), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • BİLGİN, Nuri (2007), Kimlik İnşası, İzmir: Aşina Kitaplar
  • BOURSE, Michel (2009), Melezliğe Övgü, (Çev: Işık Ergüden), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • CASTELLS, Manuel (2006), Kimliğin Gücü, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay.
  • CHAMBERS, Iain (2005), Göç, Kültür, Kimlik, (Çev: İ. Türkmen, M. Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • CONNOR, Steven (2001), Postmodernist Kültür, (Çev: Doğan Şahiner), İstanbul: Yapı kredi Yay.
  • DEBORD, Guy (1996), Gösteri Toplumu, (Çev: A. Ekmekçi, O. Taşkent), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • DUNN, G. Robert (1998), Identity Crises: A Social Critique of Postmodernity, Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • FUNK, Rainer (2007), Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psikanalizi, (Çev: Ç.Tanyeri), İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • HARVEY, David (2006), Postmodernliğin Durumu, (Çev: Sungur Savran), İstanbul: Metis Yay.
  • KARADUMAN, Sibel (2010), “Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü”, Journal of Yaşar Üniversity, C: 17, S:5, ss.2886-2899.
  • KELLNER, Douglas (2001), “Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşaı”, (Çev: Gülcan Seçkin), Doğu Batı, S:15, ss.195-226.
  • KUMAR, Krishan (1999), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, (Çev: Mehmet Küçük), Ankara: Dost Yay.
  • LASCH, Christopher (2006), Narsisizm Kültürü, (Çev: S. Öztürk, Ü.H. Yolsal), Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
  • LASH, Scott, Urry, John (1987), The End of Organized Capitalism, Cambridge: Polity Press.
  • MORLEY, David, Robins, Kevin (1997), Kimlik Mekânları (Çev: Emrehan Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • NIEDZVIECKI, Hal (2011), Ben Özelim!, (Çev: Sibel Erduman), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • ONGUR, Hakan Övünç (2011), Tüketim Toplumu, Nevrotik Kültür ve Dövüş Kulübü, İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • OUTHWAITE, William (2008), Modern Toplumsal Düşünce Sözlüğü, (Çev: Melih Pekdemir), İstanbul: İletişim Yay.
  • SENNETT, Richard (2002), Kamusal İnsanın Çöküşü, (Çev: S.Durak, A.Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • SENNETT, Richard (2002), Karakter Aşınması, (Çev: Barış Yldırım), İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • SLATTERY, Martin (2007), Sosyolojide Temel Fikirler, (Çev: Ü.Tatlıcan, G.Demiriz), İstanbul: Sentez Yay.
  • TOK, Nafiz (2003), Kültür, Kimlik ve Siyaset, İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • TWENGE, Jean M., (2009), Ben Nesli, (Esra Öztürk), İstanbul: Kaknüs Yay.
  • TWENGE, Jean M., CAMPBELL, W. Keith (2010), Asrın Vebası: Narsisizm İlleti, (Çev: Özlem Korkmaz), İstanbul: Kaknüs Yay.
  • YARAMAN, Ayşegül (2003), Toplumsal Değişme ve Kişilik Özellikleri, İstanbul: Bağlam Yay.