İKİ KOMEDYEN, İKİ FİLM: G.O.R.A. VE BORAT

Sacha Baron Cohen sadece İngiltere’de popüler değil, aynı zamanda ünü pek çok ülkeye yayılmış bir komed-yendir. Cohen, özellikle medeni gibi görünen Batı toplumlarının önyargılarını ve yanlışlıklarını, bu toplumla-ra Amerika rüyası ve renkli medya dünyasından bakarak naif ve acımasız Kazak gazetecinin gözünden “Borat: Şanlı Kazakistan Ulusunun Yararlanması İçin ABD’yle ilgili Kültürel Dersler” adındaki gülünç ve uydurma belgeselliğinde ortaya koyar. Cohen, uzun süredir güldürüleri üzerine sürüp giden hararetli tartışma-lara adeta mahkum edilmiştir. Bu Kazakistan güldürüsünde anti-semitik gazeteci izleyicilere kabuslarla dolu Amerika portresi çizmektedir. “G.O.R.A. Bir Uzay Filmi”nin güldürü ustası Cem Yılmaz ülkesi Türkiye’de oldukça popülerdir. Ancak özellikle orta yaşın üstündekilerce pek de komik bulunmayan iki komedyenin güldürü anlayışlarında büyük fark bulunmaktadır. Yılmaz Amerikan bilimkurgu filmlerini postmodern metinlere özgü parodik imalarla alaya almakta ve öyküsünün eksenine Türk bir karakteri yerleştirmektedir. Yılmaz, güldürü anlayışıyla günlük yaşamda sıradan insanların sancılı toplumsal değişimde karşılaştığı sorunlar yüzünden afallamasıyla dalga geçerken bireyin içinde yer aldığı sistemin eleştirisini yapmaz. Her iki komedyenin de gözlem yetenekleri fazladır ancak Sacha Cohen gülmece yoluyla sistem eleştirisinin de yapılabileceğini özellikle stüdyo siteminin dışında kalarak kendisine özgü bir tarzda ispatlar.

___

  • 1. Ansen, David. 2006. “Too Funny or Too Far?, Newsweek, Vol. CXLVIII; No. 20, November 13, ss.58-61.
  • 2. Anday, M. Cevdet. 1965. Gelişen Komedya, İs-tanbul: Gün Basımevi
  • 3. Aymaz, Göksel. 1994. “Ne Moliere NE DE Chaplin O Cem Yılmaz” Milliyet Sanat, Kasım, ss. 13-16. Üretimin Aynası, Çev. Oğuz Adanır, İzmir: Doluz Eylül Yayınları.
  • 4. Baudrillard, Jean.1998. Üretimin Aynası, Çev. Oğuz Adanır, İzmir: Dokuz Eylül yayınları
  • 5. Dölek, Sulhi. 1983, “Dünyada ve Türkiyede Gülmecenin Tartışılabilir Etkinliği-5”, Varlık, sayı:910 Temmuz, ss 7-12
  • 6. Güler, Emrah. 2006, “Borat: Cultural Learnings of Political Incorrectness”, Turkish Daily News, Ankara, December 8, s.13.
  • 7. Jameson, Fredric. 1994, Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı, Çev. Nuri Plümer İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • 8. Kutlu, Kutlukhan. 2006, “Dikkat Stereotip Çıka-bilir”, Radikal Cumartesi, İstanbul, Sayı:527, s.11.
  • 9. Ott, Brian; Walter, Cameron. (2000 Intertexua-lity: Interpretive Practice and Textual Strategy, Critical Studies Media Communication Vol. 17, December ss. 430-444.
  • 10. Sokulu, Sevinç. (1979). Türk Tiyatrosunda Ko-medyanın Evrimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Ya-yınları.
  • 11. Uyanık, Ali Ulvi.2006, “Çılgın Bu Adam”, Mil-liyet Sanat, İstanbul, 25 Aralık, Sayı: 573, ss.25-26
  • 12. Ünal, Yörükhan. 2000, “Postmodern Vaziyet Yitirilmiş Paradigma; Eleştirinin Sefaleti”, Sinemasal, Sayı: 5, ss. 39-45.
  • 13. Yılmaz, Cem (Söyleşi)2004. “Apartman Aidatı Ödemek İçin Film Yapılmamalı” Milliyet Sanat, sayı. 548, ss: 8-11.
  • 14. Yurtsever, İhsan. 2006, “Amerika Hakkında Kültürel Bilgiler”, Sinema, İstanbul, Aralık, sa-yı: 12,ss.84-88.