Söylemler Üzerinden Pop Art Dönemi Mobilyalarının İncelenmesi

Pop Art, İngiltere ve Amerika başta olmak üzere tüm dünyada etkili olmuş bir sanat akımıdır.  Bu sanat akımı döneminde sanatçılar, tüketim kültürüne ait imge ve objeleri, gerçek yaşamdan alınan nesneleri, gündemde olan olayları ve Amerikan yaşam tarzını eserlerinde konu olarak ele almıştır. Sanatla beraber mimari, iç mekân ve mobilya tasarımlarında da Pop Art etkileri görülmüştür. Pop Art döneminde modern mimarlığın katı kurallarına ve modern dönem yapılarının çevresiyle ilişki kurmamasına tepki gösterilerek çevresiyle iletişim kuran bir mimari ön plandayken, iç mekân ve mobilya tasarımlarında renkli plastik malzemenin sıklıkla kullandığı yeni form denemelerinde pop etkiler kendini göstermiştir. Çalışma kapsamında, Pop Art döneminin tasarım anlayışı ele alınarak; dönemin önde gelen tasarımcıları Verner Panton ve Eero Aarnio’nun söylemleri üzerinden mobilya tasarım anlayışlarındaki benzerlikler ve farklılıkların ortaya konulması amaçlanmıştır. Sonuç olarak; tasarımcıların kendi çizgisinden kaynaklı yorum farklılıkları olsa da genellikle geleneksel mobilya formlarının terk edildiği; yeni form, yeni konsept, yeni malzeme ve canlı renkleri kullanmaya yöneldiği görülmektedir. 

___

  • [1] Ankut, I., (2016). Modern Batı Sanatlarında Tipografinin Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [2] Arıtan, Ö., (1997). The Relations Between Massive Popular/ Pop Culture and Architecture After The 2nd World War. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • [3] Arslan Dinçay, D., (2014). 1960-2010 Yılları Arasında İstanbul Kentli Konut İç Mekân Düzenlemelerini Türk Sineması Üzerinden Okumak. Doktora Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [4] Arslan Dinçay, D., (2018). İç Mekân Tasarımında Malzeme ve Mekânda Anlam İlişkisi. Yapı Dergisi, Sayı:440, ss:52-59.
  • [5] Bedük, D., (2003). Bilgi/İletişim Çağı ve İç Mekân Tasarımı. Sanatta Yeterlilik Tezi. Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [6] Canbolat, T., (2015). An Analysis "Approaches To Nature" In Forming Furniture. Proceedings of the 27th International Conference, Eylül, Turkey.
  • [7] Chen, Y., (2017). Human Experience Affects Form and Function, the Master of Fine Arts degree in Art. Graduate College The University of Iowa, ABD.
  • [8] Cordan, Ö. ve Karagöz, E., (2013). Pop Up Mekân Tasarımı ve Pazarlama İlişkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 9.
  • [9] Enqin, W., (2015). What does Design Expose?. A Comparative Study of Finnish Modern Furniture and Chinese Ming-style Furniture. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Education, Humanities, and Theology, University of Eastern Finland, Joensuu, Finland.
  • [10] Folkmann, M.N., (2013). The Aesthetics of Imagination in Design. MIT Press, London.
  • [11] Göçek, E.F., (2015). 1960-2015 Yılları Arasında Pop Sanatının Mimarideki Yansımaları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [12] Güneroğlu, N. ve Bekar, M., (2019). A Methodology of Transformation from Concept to form in Landscape Design. Journal of History Culture and Art Research, 8:243-253.
  • [13] Güven, Ö., (2013). Pop Art Dönemi ve Dönemin Mobilya Anlayışı. İç Mimari, Tasarım ve Yaşam Kültürü Dergisi, 26:89-93.
  • [14] Güven, Y.B., (1993). Postmodernism as an Interior Space Design Approach. Yüksek Lisans Tezi. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • [15] İçemer, S.P., (2015). İç Mekân Tasarımında Modüler Seramik Separasyonlar. Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • [16] Karaca, B., (2018). Sürdürülebilir Mobilya Üretiminde Tasarımcı Bilinci Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniverisitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • [17] Koç, S., Ertaş, Ş. ve Konakoğlu, Z.N., (2017). Modernizmle Birlikte Bauhaus Akımı ve Trend Olan Mobilyalar, 6(3):957-969.
  • [18] Okat Özdem, Ö. ve Geçit, E., (2013). Postmodern Sanat Akımları ve Reklamlara Yansımaları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36:152-174.
  • [19] Ott, M. and Imrie, N., (2009). Progressive Design for a Progressive Journal: Verner Panton's Interiors for the Spiegel Building in Hamburg. Studies in the Decorative Arts, 17(1):96-122.
  • [20] Özbayraktar, M., (1996). 20. Yüzyıl Mobilya Tasarı mı ile Mimarlığı Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi. KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • [21] Özkuş, B.Y., (2006). Archigram: Tekno-Topya. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [22] Soğuksu, N., (2015). Pop Art’ın Grafik Tasarım Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [23] Thompson, J.A.A. and Blossom, N., (2015). The Handbook of Interior Design. 1st Edition, Wiley Blackwell, UK.
  • [24] http://justfunfacts.com/interesting-facts-about-the-centre-pompidou/(Erişim Tarihi: 05.09.2019).
  • [25] https://preservationarchitect.wordpress.com/2014/04/30/best-products-site-architecture-and-james-wines/(Erişim Tarihi: 07.07.2019).
  • [26] https://www.wdwinfo.com/walt-disney-world/appreciating-the-disney-cast-members-who-create-magic-everyday/(Erişim Tarihi: 05.09.2019).
  • [27] https://www.archdaily.com/797803/sin-city-embellishment-expressive-or-kitsch/5808d790e58ece3c66000218-sin-city-embellishment-expressive-or-kitsch-image (Erişim Tarihi: 05.09.2019).
  • [28] https://www.domusweb.it/en/from-the-archive/2011/09/01/joe-colombo-s-own-show-home.html (Erişim Tarihi: 09.07.2019).
  • [29] https://www.architonic.com/en/story/noemie-schwaller-interieur-exterieur/7000285 (Erişim Tarihi: 10.07.2019) .
  • [30] https://tr.pinterest.com/pin/74872412527569871/?lp=true(Erişim Tarihi: 10.07.2019).
  • [31] https://www.elledecor.com/it/best-of/a26411989/verner-panton-biography-work/(Erişim Tarihi: 11.07.2019).
  • [32] https://www.arch2o.com/psychedelic-environments-retrospective-journey-verner-pantons-aesthetic-extravaganza/(Erişim Tarihi: 12.07.2019).
  • [33] http://www.bonluxat.com/a/Screw_Tables_Eero_Aarnio.html(Erişim Tarihi: 18.07.2019).
  • [34]http://www.of365.com/DOCS/%E5%A4%96%E6%96%87%E5%8E%9F%E7%89%88%E5%AE%B6%E5%85%B7%E8%AE%BE%E8%AE%A1%E5%8F%82%E8%80%83%E6%95%99%E6%9D%90%E5%8D%81%E5%85%AB.pdf (Erişim Tarihi: 21.07.2019) .
  • [35] https://arcspace.com/exhibition/verner-panton-vision-play/(Erişim Tarihi: 01.08.2019).
  • [36] https://www.vitra.com/en-tr/living/product/details/living-tower (Erişim Tarihi: 05.08.2019).
  • [37] https://www.verner-panton.com/furniture/archive/phase/1863/index.html (Erişim Tarihi: 05.08.2019).
  • [38] https://superradnow.wordpress.com/2011/04/26/verner-panton/ (Erişim Tarihi: 07.08.2019).
  • [39] https://www.artilleriet.se/en/furniture/chairs_and_stools/system-1-2-3-dining-chair-standard (Erişim Tarihi: 18.08.2019).
  • [40] http://dedece.com/docs/userManaged/newsletter_files/27/74/dedece07_eero.pdf(Erişim Tarihi: 18.08.2019).
  • [41] https://www.aarniooriginals.com/products/tomato (Erişim Tarihi: 18.08.2019).
  • [42] Whiteley, N., (1987). Interior Design In The 1960S: Arenas For Performance. Art History. 10(1):79-90.
  • [43] Yavuz, H., (2007). Pop Art Döneminin İncelenmesi ve Pop Art Döneminin Günümüz Mobilya Tasarımlarına Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.