SANATTA DİYALEKTİK İMGE

Diyalektik düşünme yöntemi, yalnızca felsefe ve pozitif bilimlerde değil, sanatta da bir tür kuramsal koşul olarak algılandığında, yeni fikirler yaratabilme potansiyelini içerisinde taşımaktadır. Dolayısıyla, sanatta; Eizenshtein’dan Picasso’ya değin belli bir düşünsel yöntemi temel alan sanatçılar, kendi alanlarına ilişkin yeni düşünme biçimlerinin temelini, bu türden bir zihinsel kavrayış üzerine kurmuşlardır bir bakıma. Söz konusu diyalektik düşünce biçimine ilişkin, sanat alanına karşılık gelen terminoloji ise: “diyalektik imge” kavramıdır. Sanatta modern anlamda bir tür tanımlama ve anlamlandırma işine girişen ilk kuramcı ise Alman düşünür Walter Benjamin’dir. 1927 yılında başladığı “Pasajlar” (The Arcades Project) eseri, Benjamin’in öldüğü tarih olan 1940 yılına değin yüzlerce sayfa yazdığı; ancak tamamlayamadığı araştırma ve inceleme yazılarını kapsamaktadır. Bu makalede, Benjamin’in “diyalektik imge” kavramı, sanat disiplinlerinden; sinema, resim ve heykel sanatına ilişkin, kimi sanatçıların yapıtlarına odaklanılarak, söz konusu sanat alanlarındaki karşılıklı etkileşim, yapılandırma ve çözümleme olanakları üzerinde durulmuştur.

___

  • • Asiltürk, C.T., (2014). Sinemada Diyalektik Kurgu (Filmin Dili). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • • Benjamin, W., (2014). Pasajlar. (A. Cemal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Berger, J., (1987). Sanat Ve Devrim. (B. Berker, Çev.). Ankara: V Yayınları.
  • • Buck-Morss, S., (2010). Görmenin Diyalektiği, Walter Benjamin Ve Pasajlar Projesi. (F. Burak Aydar, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Dillon, B., (2014). Berlin Dadacıları Arasında Bir Kadın: Hannah Höch. (E. Gen, çev.). Eskop, Erişim Tarihi: 12.06.2016.http: //www.eskop.com/ skopbulte/berlin-dadacilari-arasinda-bir-kadin hannahhoch/1742.
  • • Thompson, A.K., (2013a). Particular New Forms of Realism. (N. Örge. Çev.). E- Skop. Erişim: 24.06.2015. http://www.e-skop.com/skopbulten/isyanin-metalastigi-bir-cagda-walter-benjaminin-diyalektik-imge-kavrami/1089
  • • Thompson, A.K., (2013b). Particular New Forms of Realism. Erişim: 24.11.2014. http://politicsandprotest.ws.gc.cuny.edu/files/2012/07/particular-new-forms-of-realism.doc.
  • • Görsel 1. Paul Klee, “Angelus Novus- Yeni Tarih Meleği”, Kâğıt Üzerine Suluboya, 31, 8x24, 2cm, 1920.(Erişim Tarihi: 27 Ocak 2015). http://numerocinqmagazine.com/2016/10/09/memory-dance-review-angel-history-rabih-alameddine-frank-richardson/paul-klee-angelus-novus-1920/.
  • • Görsel 2. Sergei Eizenshtein, “Potemkin Zırhlısı” Filminden bir sahne, 1925. (Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.smh.com.au/entertainment/10-things-to-see-hear-and-do-this-weekend-20170720-gxf8ur.html.
  • • Görsel 3. Sergei Eizenshtein, “Potemkin Zırhlısı” Filminden Ayrıntı, 1925. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.rbth.com/arts/327339-5-facts-about-sergei-eisenstein
  • • Görsel 4. Pablo Picasso, “Guernica” Resminden Ayrıntı, 1937. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.pablopicasso.org/guernica.jsp.
  • • Görsel 5. Hannah Höch, Dada, “Mutfak Bıçağıyla Kesilmiş Almanya'nın Son Weimar Bira Göbeği Kültürel Dönemi”, 90x144cm, Kolaj, 1919-1920, Staatliche Museen, Berlin.(Erişim Tarihi: 12 Ocak 2016). https://www.artsy.net/artwork/hannah-hoch-cut-with-the-dada-kitchen-knife-through-the-last-weimar-beer-belly-cultural-epoch-in-germany.
  • • Görsel 6. John Heartfield, “Alman Doğa Tarihi”, Fotomontaj, 1934. .(Erişim Tarihi: 26 Mart 2016). https://www.facinghistory.org/resourcelibrary/image/metamorphose-john-heartfield.
  • • Görsel 7. Ernst Neizvestny, “Büyük Adım”, Bronz, 1960. Erişim Tarihi: 16 Şubat 2015). https://www.blackrockgalleries.com/product/ernst-neizvestny-russian-april-9-1925-august-9-2016-the-stride-39120.html.