ÇAĞDAŞ SANATTA SANAT NESNESİ OLARAK BEDEN

      20. yüzyılda geleneksel sanatın görsel nesnesi olma halinden sıyrılan ve çağdaş sanat ile anlamı değişen beden, bir ifade biçimi olarak sanat nesnesi haline dönüşmüştür. Politik, ekonomik veya toplumsal olaylar çağdaş sanatla birlikte sorgulanmış ve sanatçılar bir karşı çıkış olarak, en yakından tanıdığı kendi bedeninin gerçekliğini kullanmak istemişlerdir. Doğrudan yapıta bedenlerini katarak ya da bedenlerine müdahale ederek onu sanatın nesnesi haline getirmişlerdir. Dolayısıyla beden yoluyla sanatın içeriğine yeni kavramlar ve alanlar açmışlardır. “Çağdaş sanatta sanat nesnesi olarak beden” başlıklı bu çalışmada ilk olarak çağdaş sanatın nasıl ortaya çıktığına değinilmiştir. Sanatçıların kullandıkları kavramlar ve yöntemlere değinilerek çağdaş sanat alanın sınırları araştırılmıştır. Bu kapsamda çalışmada; çağdaş sanatta sanat nesnesi olarak "beden"in dönüşümünün tarihsel süreç içerisinde sanatçılar ve sanat eserlerinden oluşan örneklerle incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Bu sebeple araştırmada sanat nesnesi olarak "beden"in sanat-sanatçı-sanat eseri bağlamında çeşitli örneklerle incelenmesine yönelik literatür taraması yapılmış, ortaya çıkan sonuçlar yorumlanarak, tartışılmıştır.

___

  • • Baudrillard, J., (2004). Tüketim Toplumu (F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Erden, O., (2012). Çağdaş Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey Tempo Dergisi. İstanbul: Doğan Yayıncılık.
  • • Foucault, M., (2003). İktidarın Gözü (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Germaner, S., (1997). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • • Gül, E., (2017). Francis Bacon’ın Mekân Anlayışı, Düşün-ü-yorum, sayı:73. https://www.kisa.link/LhhX Erişim: 04.10.2018.
  • • Kahraman, H.B., (2005). Cinsellik, Görsellik, Pornografi. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Kılınç, G.M., (2007). Bedenin, İktidar Kavramına Karşıt Bir Öğe Olarak Vücut ve Performans Sanatı’ında Kullanılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Muraz, Ö., (2018). Gövdenin Açık Halleri. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik tezi. Ankara: H.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Stelarc, (1999). Psiko-Stratejilerden Siber-Stratejilere: Protetik, Robotik, Tele-Varoluş. Art-ist Güncel Sanat Seçkisi, Sayı:1, ss:32-41.
  • • Yılmaz, M., (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • • Fotoğraf 1.https://www.sfmoma.org/artwork/98.291/Erişim: 01.04.2019.
  • • Fotoğraf 2. Performans, https://www.kisa.link/LfXs Erişim: 25.09.2018.
  • • Fotoğraf 3. https://www.kisa.link/LfXl Erişim: 25.09.2018.
  • • Fotoğraf 4. https://www.kisa.link/Lhhq.
  • • Fotoğraf 5. https://www.kisa.link/LhGb Erişim:08.09.2018.
  • • Fotoğraf 6. http://www.ugm.si/trgovina/izdelek/.
  • • Fotoğraf 7. https://www.kisa.link/LfXK Erişim: 09.06.2018.
  • • Fotoğraf 8. https://www.kisa.link/LfY9 Erişim:12.06.2018.
  • • Fotoğraf 9. http://www.everypainterpaintshimself.com/galleries/bacon_francis.