“TASARIM” KAVRAMI ÜZERİNE FELSEFİ MEDİTASYONLAR

Bu çalışma, günümüzde çok yaygın kullanım ve geniş bir uygulama alanına sahip olan “tasarım” kavramını ve bu kavramın anlamsal ve uygulamada geçirmiş olduğu değişimin felsefi analizini yapmak ister. Tasarım kavramı, sanatsal yaratmanın temelinde yer alan önemli bir kavramdır. Tasarımın kendi içinde ilişkili olduğu alt uygulamalar ve önemli sanatsal kavramlar bulunmaktadır. Bu kavram ve uygulamaların birliği ile genel bir tasarım kavramı oluşur. Genel olarak “tasarım kavramı” en üst noktada, birbirinden farklı pek çok tasarım ve endüstriyel uygulama alanını ifade eden hem estetik hem de uygulamalı endüstrinin bir sentezi olmaktadır. Bu inceleme, tasarım ve tasarım felsefesinin sınırları içerisinde var olan kavramları sorgulamak, analiz etmek ve bu kavramların yanında tasarım sürecinde etkili olan diğer kavramları açığa çıkartarak ve belirginleştirmek ister. Bu noktada tasarımın felsefi-kavramsal kökeni ve zamanla fark edilen uygulamaya dönük içeriğiyle birlikte tasarım felsefesinin temel ilke ve paradigmalarının analizi yapılır. Böylece temel bileşenler ve önemli tasarım kavramları üzerine tartışma geliştirilir. Metafizik felsefe geleneği, epistemoloji, estetik ve sanat felsefesinin çatısı altında teorik olarak kullanılan tasarım kavramı, 20.yy.’ın ikinci yarısından itibaren değişim geçirerek uygulamalı alanların daha fazla kontrolüne girer. Böylece tasarım kavramı, “teori ve pratiğin, estetik ve endüstrinin, işlevsel olanla estetiğin” uyumunu içererek geniş bir endüstriyel ve estetik uygulama alanı olarak kaşımıza çıkar. Gelinen noktada tasarım kavramından tasarım felsefesi uygulamalarına ve bu uygulamalardan küresel-teknolojik uygulamalara bağlı gelişen “endüstriyel-ticari” bir tasarım kavrayışı olan meta-estetiği kavrayışına ulaşılır. Bu noktada ortaya çıkan temel paradigma değişimi yeni bir sorgulamayı zorunlu kılar.

PHİLOSOPHİCAL MEDİTATİONS ON THE CONCEPT OF DESİGN

The objective of this study is to analyze the concept of design, which has a widespread use and a large practical area, as well as the change that this concept has undergone both in meaning and practice. The concept of design is an important one underlying artistic creativity. Within the design, there are related sub-practices and significant artistic concepts. A general concept of design is formed with this concept and its practices. Generally, ‘’the concept of design’’, at its highest point, is a synthesis of both aesthetics and application industry, which describes many design and industrial application fields that are different from each other. This analysis aims to question and analyze the concepts that are present in design and inthe philosophy of design as well as to reveal and clarify other concepts that are effective in the process of design. At this point, in addition to philosophical and conceptual origin of design and its practical contents that have become clear over time, basic principles and paradigms of design philosophy are analyzed. Some discussions are developed upon basic components and significant design concepts. The concept of design, which is used theoretically under the covering terms such as the tradition of metaphysics, epistemology, aesthetics and art philosophy, has undergone some changes since the second half of 20th century, thus going into the control of applied fields. So, the concept of design has become a large aesthetic application field, by covering the harmony of ‘’theory and practice as well as aesthetics and industry with aesthetics of function’’. From this point, we can reach the conception of meta-aesthetics, which is an industrial and commercial conception and which develops from the concept of design to practices of design philosophy and from these practices to global-technological applications. So, the new paradigm change necessitates a new questioning.

___

  • • Abercrombıe, S.(1990), A Philosophy of Interior Design, Icon Edition, Harper
  • • Adorno T.W.,(2007) Philosophy of Modern Music, (Translated by A.Mitchell& V.Blomster) Oxford University Press, NewYork,
  • • Adorno T.W.,(1967) Prisms, [Transleted by Samual and Shierry Weber] The Mıt Press Usa
  • • Adorno T.W. M.Horkheimer, (1995) Aydınlanmanın Diyalektiği [çev. Oğuz Özügül) Kabalcı Yayınları, İstanbul
  • • Adorno T.W.,(1997) Aesthetics Theory (Translated by R. H. Kentor) University of Minnesota Press, Minneapolis, USA
  • • Adorno,T.W, (1991) The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routledge, London
  • • Adorno T.W.,(2007) Kültür Endüstrisi (çev. Nihat Ünler) İletişim Yay. İstanbul
  • • Adorno T.W.,(2008) Introduction to Sociology (ed. C.Gödde) Polity Press, UK.
  • • Adorno-M.Horkheimer,(2011) Sosyolojik Açılımlar, (çev.Adnan gümüş) Bilgesu, Ankara
  • • Aristoteles,(2005) Fizik, (çev.Saffet Babür) İstanbul YKY.
  • • Aristoteles,(2000) Rhetorik, (çev. M.H.Doğan) İstanbul, Cogito
  • • Barnes J.,(2002) Aristoteles, (çev.B.Öcal Altın) İstanbul, Altın Kitap Yayınları