AHLAKTAN EĞİTİME: YİNE AHLAK

Bu yazı, ahlakın ne olduğunu tezahürü açısından ele almaya çalışır. Bu çerçevede ahlakı anlama çabası, ahlaka bir temel arama çabasına değil; aksine ahlaki deneyimi anlayarak bu deneyimin sunduğu imkânları daha iyi bir yaşam inşa etme yolunda kullanıp dönüştürme çabasına tekabül eder. Ahlakı tezahür eden dışında aramak veya günlük deneyimlere dayanmaksızın onu anlamak birçok eksiklik barındıracaktır. Ahlakın açık uçluluğu ve ahlaki durumların kesin olmayışı sebebiyle bu alana dair değerlendirmelerimizin her daim devam etmesi gerekir. Ahlakın kendi içinde devam eden değerlendirmesine ilaveten mevcut ahlak anlayışlarını eleştirmek, varlığın ve dolayısıyla deneyimlerimizin niteliklerinin açımlanması anlamına geleceği için, ahlakı anlamak sonu gelmez bir sürece işaret edecektir. Nasıl yaşayacağımızı gösteren bu alan, eylemlerimizdeki anlam ve değeri ortaya çıkaracak nitelikler sunacaktır. Varoluşta bir tezahür olarak ahlak, iyi yaşamaya dair kaygılarımızı yansıtacak eğitime de her daim ufuk olacaktır. İnsanın çevre ile ahenkli bir ilişki kurmasında, hayata anlam verme ve anlamı derinleştirme çabasında, deneyimi yeniden inşa etme hususunda eğitim ve ahlak birleştiğinde, hem ahlaki bireyin hem de çevrenin değişimi ve gelişimi mümkün olacaktır.

FROM MORALİTY TO EDUCATİON: MORALİTY AGAİN

This article tries to understand the morality in terms of the manifestation of it. In this context, attempts to understand the morality are not an effort to find bases for it. On the contrary, it corresponds to the conversion effort towards building a better life by understanding of moral experience and using opportunities offered by this experience. Seeking morality apart from its manifestations or understanding it without everyday experiences will invite multiple problems. Due to the open-endedness of morality and the impreciseness of moral cases, our evaluation concerning this area should continue at all times. In addition to ongoing assessment of morality, criticizing the current moral conceptions will mean the revealing of existence and therefore our experiences. Thus, understanding of morality will indicate to the endless process. This area which shows how to live will present us some qualifications that reveal the meaning and value in our actions. Morality as a manifestation in the existence should be horizon for education that reflects our concern on good living. When education and morality combine in reconstruction of experience with regard to establish harmonious relationship between human and environment, and to give meaning of life and deepening of it, alteration and development of both environment and moral agent will be possible.

___

  • • Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 2000.
  • • Alasdair McIntyre, After Virtue, Duckworth, 1981.
  • • Aristoteles, Nikomakhos’a Etik, çev. S. Babür, Ankara, 2007.
  • • Burhanettin Tatar, “Ahlakın Kaynağı” İslam’a Giriş: Ana Konulara Yeni Yaklaşımlar, D.İ. B. Yayınları, 2008, İstanbul,
  • • Cafer Sadık Yaran, Ahlak ve Etik, Rağbet Yayınları, 2010.
  • • Celal Türer, “Değer ve Kişilik”, Felsefe, Edebiyat ve Değerler, Kahramanmaraş Belediyesi Yayınları, 2014.
  • • George Fernando Pappas, Dewey’s Ethics, Inidiana University Press, 2008.
  • • H. Ziya Ülken, Ahlak, Ülken Yayınları, 2001.
  • • Hümeyra Özturan, Akıl ve Ahlak: Aristoteles ve Farabi’de Ahlakın Kaynağı, Klasik, 2013.
  • • John Dewey, The Collected Works of John Dewey 1882–1953, ed. Jo Ann Boydston, Southern Illinois University, 1969–1991. Hazırlanan ansiklopedinin ciltleri The Early Works:1882–1898 (EW), The Middle Works:1899–1924 (MW), The Later Works: 1925–1953 (LW)
  • • Joseph Margolis, 11 Eylül Sonrası Ahlak Felsefesi, çev. Celal Türer, Elis Yay., 2007, s. 18;33-34.
  • • Kenan Gürsoy, Etik ve Tasavvuf, Sufi kitap, 2008, s. 15-54
  • • Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, çev. Kaan. H. Öktem, Agora Kitaplığı, 2008, İstanbul,
  • • Nasrettin Tûsi, Ahlak-ı Nasırî, çev. A. Vahap Taştan-H. Nazlıgül, Fecr Yayınları, 2005.
  • • Veli Urhan, İnsanın ve Tanrı’nın Kişiliği, Ankara Okulu, 2002.