TÜRK HALK MÜZİĞİ ÜFLEME ÇALGILAR EĞİTİMİNİN İNCELENMESİ

Bu araştırma, ülkemizde mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda üfleme çalgılar eğitimin nasıl yürütüldüğüne yönelik bir durum tespiti yapma amacı taşımaktadır. Araştırma betimsel tarama modelli nitel bir araştırma olup görüşme tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmada; uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu, ülkemizin farklı bölgelerinde bu alanda görev yapan öğretim elemanlarına uygulanarak veri elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, üfleme çalgıların eğitim-öğretim süreçlerinde; metot yetersizliği, çalgıların standartlaşma eksikliği, ders saatlerinin yetersizliği, yerel/mahalli ve usta sanatçılarla öğrencileri bir araya getirecek etkinliklerin yetersizliği, terminolojik problemler ile başta ortaokullar ve güzel sanatlar liseleri olmak üzere genel ve mesleki müzik eğitiminin bütün basamaklarında bu çalgıların eğitimine yer verilmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Investigation of Turkish Folk Music Wind Instruments Education

This research aims to do a due diligence on how wind instruments education is conducted in institutions providing vocational music education in our country. The research is a qualitative research with descriptive analysis model and interview method was used. The results were obtained by applying the semi-structured interview form prepared in line with expert opinions to the lecturers working in this field in different parts of our country. According to the findings of the study, in the training process of wind instruments; It was found that the method conditions and course hours were inadequate, the instruments were not sufficiently standard and the activities to bring together local or master artists and students were inadequate. In addition, it was concluded that the education of these instruments should be included in all stages of general and vocational music education, especially in secondary schools and fine arts high schools.

___

  • Ataman, S. Yaver; (1938) “Anadolu Halk Sazlar”, İstanbul: Burhaneddin Matbaası.
  • Gazimihâl, M. R. (2001) “Türk Nefesli (Ötkü) Çalgıları”, Kültür Bakanlığı Yayınları/2686, Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Yayınları/12, Halk Müziği ve Oyunları Dizisi/2, 2. Baskı, Ankara: Hilmi Usta Matbaası.
  • Kastelli, S. (2004) Türk Halk Oyunlarında Kullanılan Nefesli Çalgıların Orkestrasyon İçindeki Kullanımı ve Yörelere Göre İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ögel, B. (1991) “Türk Kültür Tarihine Giriş”, Kültür Bakanlığı Yayınları/638, Kültür Eserleri Dizisi/46, Türklerde Devlet ve Ordu Mehteri, Cilt 8, Ankara: Başbakanlık Basımevi
  • Özbek, M., Sun, M., Tuğcular, E., Bayraktar, E., Önder, B. (1989). “Türk Halk Müziği Çalgı Bilgisi”, Kültür Bakanlığı, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü, Ankara: Ünal Ofset
  • Özergin, M. (1967) “Türklerde Musiki Aletleri”, Akbank Yayınları, İstanbul: Hilal Matbaacılık
  • Patton, M.Q. (1987). How To Use Qualitative Methods in Evaulation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Pıcken, L. (1975) “Folk Musical Instruments of Turkey”, Londra: Oxford Univercity Press, Ely House,
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri” (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtçu, C. (2006). Bir Performans Aracı Olarak Kaval ve Teknik Gelişimi (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.