İZMİR’DEKİ MAKEDONYA GÖÇMENLERİNDE TAPANİ (BANDO) GELENEĞİ

Anadolu’dan Balkanlar’a, Balkanlar’dan Anadolu’ya yaşanan göçler kültür

TRADITION of TAPANİ (BAND) in MACEDONIA IMIGRANTS in IZMIR

Migration from Anatolia to Balkan, Balkan to Anatolia, cultural integration providedthe dynamism of cultures. Immagrants had always managed to stay in-one,however they had some difficulties while they were settling to Turkey. In this article,that is limited to Izmir in Turkey, generally we are examining immigrants fromDelçova and Titoveles in Macedonia. We take Çiğli, Nergiz, Demirköprü, Maltepe,Çamdibi, Yeşilova, Gültepe, Mersinpınar and Levent from Izmir. Immigrant in thisdistricts all together, they keep the culture alive and bring it to present. Livingcultures can be seen easily from ritual like birth, death, and weddings. Tapani (Band),which is the part of the immigrants culture, is irreplaceable. Musicians came fromMacedonia and musicans grew up in Izmir keep the Tapani alive in such a way thatto address to large crowd of people.

___

  • HALL, Richard (2003). Balkan Savaşları 1912-1913. 1. Dünya Savaşının Provası, Çev. M. Tanju Akad, İstanbul: Homer Yayınları.
  • HOFFMAN, George W. (1977), “The Evolution of the Ethnographic Map of Yugoslavia: A Historical Geographic Interpratation” An Historical Geography of the Balkans (iç.), Francis W. Carter (ed.), London: Academic Press Inc, 440-464.
  • IŞIK, Laçin (2003). İzmir Makedon Türklerinde Profesyonel Müzisyenlik, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • KOLEDAROV, Peter S. (1977), “Ethnical and Political Preconditions for Regional Names in the Central and Eastern Parts of the Balkan Peninsula” An Historical Geography of the Balkans (iç.) Francis W. Carter (ed.), London: Academic Press Inc.
  • ORAN, Baskın (1993). Balkan Türkleri Üzerinde İncelemeler (Bulgaristan-Makedonya-Kosova), Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 48, Sayı: 1.
  • ÖCALAN, Hasan Basri (2002). Balkanlar’daki Türk Kültürü’nün Dünü-Bugünü-Yarını, Bursa: Uluslararası Sempozyum Bildiri Kitabı (26-28 Ekim 2001).
  • RAHMAN, Reyhan (2012). Makedonya’da Türk Azınlık ve Makedonya-Türkiye İlişkileri, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • SAATÇİ, Meltem Begüm (2002). Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Döneminde Makedonya Sorunu, Dünden Bugüne Makedonya Sorunu, Ankara: Asam Yayınları.
  • SÜRGEVİL, Sabri-ÖZGÜN Cihan (2012). BALKANLAR-1, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, Edebiyat Fakültesi Yayın No: 172.
  • TIMOTHY, Rice (2002). Macedonia, Bulgaria. Garland The Encyclopedia of World Music ‘Europe’. TURAN, Zeynel (2014). Geçmişten Günümüze Makedonya Türklerinin Evlenme Düğün Gelenekleri, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi.
  • VATAN, Kemal (2015). Rumeli-Balkan Fıkralarımız Ve İlginç Öykülerimiz, 3.baskı, İzmir
  • VATAN, Kemal (2015). Yugoslavya’dan Türkiye’ye Acı Tatlı Hatıralar, İzmir.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 17 Temmuz 1935.
  • ÇİÇEK, Kadir Ziya. (2016, Mart) İzmir, Görüşme. (G. Şengül, Görüşme Yapan).
  • DAVUTOĞLU, İsmet. (2016, Mart), İzmir, Görüşme. (G. Şengül, Görüşme Yapan).