İbn Sina’da Ruhsal Diriliş ve Bazı İtirazlar

Bu makale İbn Sina’nın el-Adhaviyye fi’l-Me’âd isimli risalesindeki görüşlerinin takdimi ve eleştirisini içermektedir. İbn Sina meadın bedensel değil yalnızca ruhani olduğunu iddia edip temellendirmektedir. O, bu iddiasını üç esas üzerine inşa etmektedir. Bu iddia dirilişin ruhani oluşunun ğaybi delili, maddi yetersizlik delili ve nefsin bedene muhtaç olmadığı öngörüleri üzerine inşa edilmektedir. Bu makalede gaybi delilin açılımı yapılarak İbn Sina’nın iddiasına cevap verilmektedir. Maddi yetersizlik deliline karşı dirilişin mahiyetinin yeni bir imkanla açıklanması şeklindeki yeni bir yorum ve öneriyle İbn Sina’nın argümanlarına cevap verilmiştir ve son olarak da nefsin bedene ihtiyacının bu dünyadaki imkanı gibi öteki dünyada da mümkün olacağının imkanları üzerinde durularak karşı bir argüman geliştirilmeye çalışılmıştır.

Some Critiques to Avicenna’s Thoughts on Spiritual Resurrection

This article aims to give an outline and provide a critique about the perspectives in a booklet named as al-adhawiyyah fi’l-ma’ad written by Avicenna. He suggests that the maad or resurrection will be merely spiritual, not corporeal. And he refers three points to support his thesis. Thus his thesis is constructed on three arguments about spiritual resurrection: the argument on which is based on invisible World and argument on material insufficiency and the argument in which he argued that the nafs do not need to the body. By this article it is argued against Avvicenna’s argument on unknown world by reinterpreting it. As a response to the material incompleteness argument it is tried to provide a new interpretation on the resurrection. And the last counter argument is that how the nafs needs to corporeal body in this World, it will need to the body in the life hereafter as well.

___

  • Alper, Ömer Mahir, İbn Sina ve İbn Sina Okulu, İslam Felsefesi: Tarih ve Problemleri, İstanbul, 2014.
  • Ateş, Süleyman, İnsan ve İnsan Üstü, İstanbul, 1985.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Muvazzah İlmi Kelam, İstanbul, 1959.
  • Çapku, Ahmet, İbn Sina, Gazzali ve İbn Rüşd Düşüncesinde Ahiret, İstanbul,2009.
  • Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, sad. Mesut Okumuş vdğ., Ankara.
  • Esed, Muhammed, Sahih-i Buhari (İslam’ın İlk Yılları), çev. Mustafa Armağan, İstanbul, 2001.
  • Gazzali, İtikad’da Orta Yol, çev. Kemal Işık, Ankara, 1971.
  • Gazzali, Tehafüt el-Felasife, Arapça-Türkçe paralel metin, çev. Mahmut Kaya, Hüseyin Sarıoğlu, İstanbul, 2005.
  • Goichon, A.M., İbn Sina Felsefesi ve Ortaçağ Avrupasındaki Etkileri, çev. İsmail Yakıt, Istanbul, 1986.
  • İbn Sina, el-Adhaviyye fi’l-me’ad, Felsefe ve Ölüm Ötesi, çev. Mahmut Kaya, İstanbul,2011.
  • İbn Sina, A’la Suresi Tefsiri, çev. Mesut Okumuş, Kur’an’ın Felsefî Okunuşu, Ankara, 2003.
  • İbn Sina, Danişnâme-i Alâî, çev. Murat Demirkol, İstanbul, 2014.
  • İbn Sina, Ahvalü’n-Nefs, thk. Ahmed Fuad el-Ehvanî, Paris, 2007.
  • Kocabaş, Şakir, İslam’da Bilginin Temelleri, İstanbul, 1997.
  • Okumuş, Mesut, Kur’an’ın Felsefî Okunuşu, İbn Sina Örneği, Ankara, 2003.
  • Plato, Republic, The Collected Dialogues, ed. Edith Hamilton, Huntington Cairns, USA, 2005.
  • Sezen, Yümni, Kur’an Işığında, İnsan, Akıl ve Toplum, İstanbul, 2014.
  • Türcan, Galip, Kur’an’da Ahiret İnancı, Istanbul, 2006.