Farabi Felsefesinde el-Evvel

Farabi metafiziğinde, varlıkların ilk mertebesinde, bütün mevcudatın İlk Sebeb’i olan İlk Mevcut (el Mevcudu’l-Evvel) yer almaktadır. İlk Mevcut’un hiyerarşik yapıda en üstte yer alması, bir konumlandırma olmanın ötesinde, bütün bir varlığı anlamada ve anlamlandırmada önemli bir hususiyete sahiptir. Bu kapsamda, El-Evvel hakkında bilgi sahibi olmadan diğer varlıkları anlamak ve o varlıklar hakkında değerlendirmelerde bulunmak mümkün değildir. Bu makalede, Farabi ontolojisinde varlık katmanlarının ilk mertebesinde yer alan el-Evvel ile ilgili yaklaşımlar bütüncül bir çerçevede ele alınacaktır.

Al-Awwal in al-Farabi’s Thought.

In al-Farabi’s metaphysics, the First Cause of all creatures that is First Existence (al- Mevcudu'l Awwal) is at the first order of existence. That The First Existence’s standing at the top in the  hierarchical structure of beings is very important beyond the positioning to make sense of creatures . In this context, it is not possible to understand and evaluate other creatures without the knowledge of Al-Awwal. In this article it will be addressed approaches relating to Al-Awwal, which at the peak of the orders of beings in Farabi’s ontology, in an integrated framework.

___

  • Aydınlı, Yaşar, Farabi’de Tanrı-Evren İlişkisi, İstanbul: İz yayıncılık, 2011.
  • Bedevi, Abdurrahman, Eflutin inde’l Arab, Mektebetü’n Nehdati’l Mısriyye, 1955.
  • Deniz, Gürbüz, “Farabi’ye Göre İnsan Hürriyeti”, Uluslararası Farabi Sempozyumu Bildirileri, Ankara 7-8 Ekim, 2004, Ankara: Elis Yayınları, 2005, s. 141-153.
  • Farabi, el Vahid ve’l Vahde, çev. Cevdet Kılıç, İslam Düşüncesinde Bir Metafiziği ve Farabi’nin el Vahid ve’l Vahde İsimli eseri, Ankara: Fecr Yayınları, 2014.
  • Farabi, Fusûlü’l Medeni, çev. Hanifi Özcan, (Farabi’nin İki Eseri içinde), İstanbul: İFAV Yayınları, 2005.
  • Farabi, Kitabu’l Füsus, Haydarabad, 1345.
  • Farabi, Kitab’ü Ara’i Ehli’l Medineti’l Fadıla, thk. Elbir, Nasri Nadir, Daru’l Maşrık. 2002.
  • Farabi, Kitab’ü es-Siyasetü’l-Medeniyye, thk. Fevzi Mitri Neccar, Daru’l Maşrık, 1993.
  • Farabi, “Soyut Varlıkların İspatı”, çev. Hüseyin Aydın, UÜİF. 1:1(1986), s. 9-12.
  • Farabi, “Ta’likat” (Kitabü’Tenbih Ala Sebili’s Saade, et Talikat Risaletani Felsefîyyetani içinde), thk. Cafer âl Yasin, İntişarat Hikmet, 1371.
  • İbn Sina, İlâhiyât-ı Şifâ Metafizik, çev. Ekrem Demirli ve Ömer Türker, İstanbul: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, 2011.
  • Karakaya, Mehmet Murat, “İbn Sina’da Tevhid”, Eskiyeni, 30 (2015), s. 133-143.
  • Maraş, İbrahim, “Farabi’de Hudûs Kavramı”, Dini Araştırmalar, ll: 31 (2008), s. 125-136.
  • Plotinus, The Enneads, transl. Stephen MacKenna, Faber and Faber Limited, London, nd..
  • Şahin, Eyüp, Haris Macic, “İslâm Felsefesine Bir Adım Olarak Neoplatonism (Yeni Eflatuncu-luk): Proclus ve Fârâbî Arasında Metafizik Bir Karşılaştırma”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5: 2 (2014), s. 192-226.
  • Terkan, Fehrullah, “Farabi’ye Atfedilen et Ta’likat İsimli Eser Hakkında Bir Not” eş Şeyhu’r-Reis İbn Sina, Ankara: DİB Yayınları, 2015, s. 337-357