Resimlerarası Alıntı Bağlamında Eugene Delacroix’in “Halka Yol Gösteren Özgürlük” Adlı Eserinin Yeniden Yorumlanması

Sanat, toplumun vazgeçilmez bir parçasıdır. Her toplum kendi sa-nat anlayışını ortaya koyar ve sanat elbette ki toplumun tüm un-surları gibi sosyal değişime paralel olarak farklılık gösterir. Top-lumu derinden etkileyen her olay sanatçıyı dolayısıyla eserini et-kileyecektir. Topluma yön veren unsurlar sanatın yönünü de be-lirlemiştir. Sanat tarihi incelendiğinde bu apaçık görülecektir. Bu anlamda sanatın politikayla yakın bir ilişki içinde olduğunu ifade etmek yanlış olmaz. İnsan yaşamına yön veren onu ayakta tutan değerlerin başında şüphesiz birçok felsefi tartışmaya da sebep ol-muş “özgürlük” kavramı gelecektir. İşte bu makalede bu kavra-mın Delacroix tarafından ele alınışı ve dönemin koşullarının bu eserin yapımında ki etkisi ve günümüzde alıntı yöntemi kullanıla-rak tekrar yaratılmasının nedenleri irdelenecektir. Toplumsal de-ğişimin ve politik dönüşümlerin yarattığı handikaplarla beraber bu yapıtın anlatılmak istenenlere daha uzun dönem tercüman olacağı düşünülmektedir. Vazgeçilmez değerlerin, vazgeçilmez değerlere sahip olan eserlerin yeniden yorumlanarak tekrar tek-rar dönemi aydınlattığını gösterme çabası bu makalenin yazılış amacını oluşturmaktadır.

___

  • Aktulum, K. (2005). Metinlerarasılık, Kanguru Yayınları, Ankara.
  • Burke, P. (2009). Afişten Heykele Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları, Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • Clark, T. (2004). Kitle Kültürü Çağında Sanat Ve Propaganda, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Hauser, A. (1995). Sanatın Toplumsal Tarihi, Deniz Kitapevi, İstanbul.
  • İrepoğlu, G. (2005). Zeki Faik İzer, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Oktay, A. (2004). Sanat ve Siyaset, Everest Yayınları, İstanbul.
  • Eco, U. (1962). Açık Yapıt, Can Yayınları, İstanbul
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt:2, 1997.
  • Ekim 2006 tarihli Milliyet’te Bahar Atakan
  • ( https://tr.wikipedia.org/wiki/Ana_Sayfa).
  • www.culturebase.net/ artist
  • Yue minjun, youtube