Leyla Erbil'in Tuhaf Bir Kadın ile Cuniçiro Tanizaki'nin Anahtar Adlı Eserlerindeki Kadın Kimliği Üzerine Psika- nalitik Bir Bakış

Çağdaş Japon Edebiyatının önemli isimlerinden Cuniçiro Tanizaki'nin Anahtar adlı romanı; cinsel arzuları, hayalleri ve fantezileri birbirlerinden gizledikleri günlükler üzerinden aktaran bir çiftin öyküsünü konu eder. Tanizaki'nin geleneksel ile modernliğin karşıtlığını anlattığı bu eser, kadın - erkek ilişkisi ekseninde değerlendirildiğinde kadının kendi benliğini elde etme yolunda yaşadığı iç çatışmaları da işlemesiyle dikkat çeker. Türk edebiyatının önemli yazarlarından Leyla Erbil'in Tuhaf Bir Kadın adlı romanı ise eserin başkahramanı Nermin'in ataerkil toplumun baskılarıyla bireysel özgürlüğü arasında sıkışıp kalan hayatını anlatır. Bu çalışmada; ataerkil toplumun bir parçası olarak iki eserde yer alan kadın kahramanların aşka ve hayata dair kimlik arayışları karşılaştırılmalı olarak ele alınacaktır. Eserlerin psikolojik roman türünde yazılmış olmaları ve kahramanların bilinçdışı süreçlerinin yoğunlukla işlenmiş olması ise çalışmanın psikanalitik yöntem ışığında ele alınmasını gerektirmiştir

A Psychoanalytic Approach to Leyla Erbil's A Strange Woman and Cuniçiro Tanizaki's The Key in terms of Woman Identity

As one of the most important writers of the Modern Japanese Literature, Cuniçiro Tanizaki's novel The Key is mainly about the sexual desires, fantasies and dreams of a couple who keep their diaries secretly. This work, in which Tanizaki impresses on the difference between traditional and modern life, has also the traces of woman's search for identity in spite of the patriarchal structure of the society. Leyla Erbil, on the other hand, also deals with the statue of women in the conservative society and in her novel A Strange Woman is the story of a woman, Nermin, who has to live under the pressure of her mother as well as the patriarchal society. In this paper it is aimed to compare and contrast the two women characters who are in search of their identity while living under the pressure of patriarchal society. As the works are categorized as psychological novels and the writers stress the psychological condition of their characters, this paper intentionally focuses on the psycho-analytic approach

___

  • Dündar, H. (2004). Leylâ Erbil'in Romanlarında Cinsellik Sorunsalı. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, s. 15.
  • Erbil, Leyla (2005). Tuhaf Bir Kadın.Okuyan Us Yayınevi, İstanbul, ss. 1-263.
  • Freud, Sigmund (1993). Yaşamım ve Psikanaliz; çev. Kâmuran Şipal. Say Yayınları, İstanbul. s. 392.
  • Gardin, Nanon ve Olorenshaw, Robert (2014). Larousse Semboller Sözlüğü. Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul, s 43.
  • Güngör, Pınar Süt (2015).Alice Walker'ın Renklerden Moru ve Elif Şafak'ın Baba ve Piç Romanlarının Psikanalitik Açıdan İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi,s. 7.
  • Güzel, Melike Ayça (2013). Bir Japon Batılılaşma Hikâyesi: Naomi Bir Budalanın Aşkı. Aydınlık Kitap Dergisi, Sayı.78, s. 5.
  • Kantarcı, Didar (2009). Evli Bireylerin Bağlanma Stillerine Göre Adatma Eğilimleri ve Çatışma Yönetim Biçimlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, ss. 22.
  • Kristeva,Tzvetana (2009).Another Key to Tanizaki's Eroticism. Essays on Tanizaki Jun'ichir? in Honor of Adriana Boscaro. Center for Japanese Studies The University of Michigan. ss. 71-80.
  • Kolcu, Ali İhsan (2008). Edebiyat Kuramları, Tanım, Tenkit Tahlil, Erzurum, Salkımsöğüt Yayınları.
  • Moran, Berna (2014). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Murakami, İkuko (2009). Türk ve Japon Aile Yapıları Üzerinde Bir Karşılaştırma. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, s. 115.
  • Şahin, Elmas (2009). Leylâ Erbil'in Eserlerine Feminist Bir Yaklaşım, Doktora Tezi, Erzurum Atatürk Üniversitesi, s. 176.
  • Tanizaki, Cuniçiro (2011). Anahtar. Can Yayınevi, İstanbul, ss. 1-144.
  • Tuzcuoğlu, Necla (1995). Psikanaliz Kuramı ve Özellikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, s. 275
  • Ünsal, Aysel (2004). Kısa Öykü Öğretiminde Psikanalitik Yaklaşım: A Rose for Emily. Tömer Dil Dergisi. Sayı: 123, s. 77.
  • Yavuzer, M. Ş. (2010). Leylâ Erbil'in Romanlarının Psikanalitik Açıdan İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, s. 117.
  • Yıldız, Ayşe Nevin (2009).Kadın Cinselliğinin Söylemsel İnşası ve Namus Cinayetleri: Şanlıurfa Örneği. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, ss. 40, 41.
  • Yılmaz, Elif (2011). "Matmazel Noraliya'nın Koltuğu" ile "Suç ve Ceza" Romanlarının Teknik ve Psikanalitik Açıdan Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, s. 15.
  • Yücel, Tahsin (1991). Eleştirinin ABC'si. İstanbul, Simavi Yayınevi. s. 1- 119.
  • Dolaylı olarak yararlanılan kaynaklar:
  • Altan, Zeynep Hayriyem (2015). Kadın Cinsel Kimliğinin İnşasında Kadın Edebiyatı ve Dil. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl. 3, Sayı. 13, s. 144-163.
  • Baş, Selma (2008). Leyla Erbil'in Öykülerinde Kadın Kimliği ve Başkaldırı. İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, Cilt 38, Sayı. 38. s. 1-32.
  • Kandemir, Gülşah (2013). Leylâ Erbil'in Öykülerinde Kadınlar ve Çocuklar. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, s. 117-132.
  • Kunduz, Nagihan (2012). Leyla Erbil'in Mektup Aşkları Romanında Kişiler Dünyası. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt. 5 Sayı. 20. ss. 68-80.
  • New World Encyclopedia, http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Japaneseliterature, 10 Aralık 2015.
  • Ueda, Makoto (1996). Modern Japanese Writers and the Nature of Literature. Stanford University Press. ss. 73-75.