Konfuçyüs’ün Kadın Görüşü Üzerine

Toplumun temeli ailedir. İnsanoğlu kadın ve erkeğin ortak çabasıyla varlığını sürdürmüş fakat onlar farklı değerlere sahip olmuşlardır. İlk çağlarda kadın, doğurganlığı ve toplumun temel taşı olan ailedeki idareci, yönetici rolüyle sistemin merkezinde olmuştur ki böylece anaerkil bir dönem geçirilmiştir. Fakat zamanla değişen kültür ve yaşam olgularından ötürü erkek daha ön plana çıkmış, kadının yeri de çok daha gerilere itilmiştir. Günümüzde dahi birçok toplumda kadın sorunu mevcuttur. Bu kadın sorununun temelinde her toplum için çeşitli nedenler var ise de biz bu soruna özellikle Çin toplumunda önemli bir yeri olan Konfuçyüs düşüncesi açısından bakacak, onun ve kadın görüşünün Çin toplumundaki kadının uzun yıllar geri planda kalmasında, bu durumun toplum tarafından kanıksanmasında ve kadının ilerleme çabalarının gecikmesinde nasıl bir rol oynadığını inceleyeceğiz.

___

  • Cai, X. (1994). Lunyu论语. Beijing: Huayu Jiaoxue Chubanshe. Duman, M. Z. (2012). Aile Kurumu Üzerine Tarihsel Bir Okuma Girişimi ve Muhafazakâr İdeolojinin Aileye Bakışı, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Sayı 4. Eberhard, W. (2007). Çin Tarihi. Ankara: Türk Tarih Kurumu. Erbil, P. (2016). Kibele’den Pandora’ya Kadının Tarihsel Yenilgisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Hao, J., Zhou, D., (2007). Cong “Nüshen”, “Nüren” dao “Nünu” 从 “女神” “女人” 到 “女奴” Shenyang Shifan Daxue Xuebao (Shehui Kexueban) Cilt 31, Sayı 5. İnce Erdoğdu, İ. (2011). Çin’de Yalnızca Kadınların Kullandığı Yazı Nüzi (女字). Kayseri: ADES I, Erciyes Üniversitesi Edebiyat Fakültesi. Jia, Q. (2006). “Wujing” zhongde “Li” Jiuwu “五经”中的“礼”纠误, Xinyang Shifan Xueyuan Xuebao (Zhexue Shehui Kexueban). Cilt.26, Sayı 3. Kapanoğlu, S. (2006). Çin’de Kadın İmgesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Kaya E. B., Baydaş S. Ö., (2011). Ataerkil ve Anaerkil Toplumun Tarihsel Savaşımının “Avatar” Filmi Bağlamında İncelenmesi, AR-EL Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1. Keay, J. (2011). Çin Tarihi. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Li, C. (2014). Zhong Guo Gu Dai Fu Nü Di Wei Tan Jiu 中国古代妇女地位探究, Wenxüe Lishi Yanjiu, Sayı 2. Meng, Q., Zhang, L. (2013). Cong “San Cong Si De” Dao “Junei” 从“三从四德”到“惧内”. Zhonghua Wenhua Luntan, Sayı 3. Morgan, L. H. (1994). Eski Toplum I. Çev. Ünsal Oskay. İstanbul: Panel Yayınları. Okay, B. (2004). Konfuçyüs. İstanbul: Okyanus Yayıncılık. Serinken D., N. (2016). Anaerkil Toplumun Sonu, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 9, Sayı 42. Sertdemir, İ. (2012). Mevlana ile Konfuçyüs’ün Evren ve Ahlak Görüşleri Üzerine Bir Karşılaştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ünal Chiang, G. (2011). Çin’de Ayak Bağlama Geleneği. Kayseri: ADES I, Erciyes Üniversitesi Edebiyat Fakültesi. Wang, Q. (2004). “San Gang Wu Chang” Zai Pipan “三纲五常”再批判. (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi) Heilongjiang Daxue, Harbin. Wang, Z. (2004). Kong Zi De Nüxing Guan孔子的女性观. Yunnan Shıfan Daxue Xuebao, Cilt 36, Sayı 1. Wu, X. (2004). Zhongguo Gudai Nüxing Yishi – Cong Yuanshi Zouxiang Fengjian Lijiao 中国古代女性意识 – 从原始走向封建礼教 (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Suzhou Daxue, Suzhou. Wu, Y. (2010). Kong Zi Funü Guan Yanjiu孔子妇女观研究. (Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi) Qufu Shifan Daxue, Qufu. Yılmaz, M. (2017). Kadının Yeniden Doğuşu Tarihte Kadınlar. İstanbul: Türdav Yayın Grubu. Zhang, C. (2012). Cong Lunyu Kan Kong Zi de Nüxing Guan 从论语看孔子的女性观. Theory Reserch, Sayı 30. Zhu, X., Mei, Y. (2016). Kong Zi De Nüxing Guan Tanxi 孔子的女性观探析. Jiamusi Zhiye Xueyuan Xuebao, Cilt 168, Sayı 11. http://baike.baidu.com/item/%E5%94%AF%E5%A5%B3%E5%AD%90%E4%B8%8E%E5%B0%8F%E4%BA%BA%E9%9A%BE%E5%85%BB%E4%B9%9F Erişim Tarihi: 18.08.2017 http://baike.baidu.com/item/%E5%AD%94%E5%AD%90/1584 Erişim Tarihi: 18.08.2017 http://kisi.deu.edu.tr/binnur.kavlak/kitaplar/konusmalar.html Erişim Tarihi: 20.05.2017 https://baike.baidu.com/item/%E5%85%AD%E7%A4%BC Erişim Tarihi: 31.05.2018