Sinemada toplumsal eşitsizliklerin temsili: Çoğunluk filmi örneği

Sinemanın gerçeğin en etkili temsil yollarından biri olduğu düşünülürse, flmler toplumsalyaşantının birer küçük örneklem evrenini oluşturmaktadırlar. Çoğunluk flmi bu örnek temsili;farklı sınıfsal grupların kendi içerisinde ve diğer gruplarla kurduğu ilişkiler bağlamında toplumsalyapıda mevcut olan eşitsizlikler üzerinden çeşitli yaşantı örnekleriyle yansıtmaktadır.Toplumsal yapı içinde üstünlüğünü korumak ve sürdürmek isteyen egemen sınıfsal grupların,kendi sınıfının genç üyelerini ideolojik olarak biçimlendirmek ve diğer sınıfarı baskılayarakötekileştirmek için ortaya koydukları söylem ve tavırlar, ideolojik ve toplumsal bakışla elealınan bir tematik çözümleme yöntemi ile incelenmektedir. Bu değerlendirme kapsamında flm;aile, milliyetçilik, kentli orta sınıf ve toplumsal cinsiyet temaları altında değerlendirilmiştir.Toplumun mikrokozmosu sayabileceğimiz bu flm, toplumsal yaşantımızı yansıtması açısındanönemli bir örnektir.

The representation of social inequalities in cinema: The majority

If it is considered that cinema is one of the most effcient ways of representation ofthe reality, then movies constitute a small universe of sampling for social life. Çoğunluk refects this sample representation in the context of how different social groups both interrelatewithin themselves and also with other groups on the examples of life experiences that reveal inequalities in social structure. Hegemonic class wants to maintain and preserve superiority inthis social structure and in this class structure, persons educate their younger members for theirideology to sustain their existance. According to this point of view, flm is examined by thematicanalysis. The flm was evaluated in these themes; family, nationalism, urban middle class andgender. This flm is considered a microcosm of society and important for refecting state of oursocial life.

___

  • Ahıska, M. (2012). İktidar ve Taşlaşma, Çoğunluk Filminin Düşündürdükleri, Bir Kapıdan Gireceksin, U. T. Arslan (Der.). İstanbul: Metis Yayınları
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtlları, (A. Tümertekin, çev.). İstanbul: İthaki Yayınları
  • Atam, Z. (2011). Çoğunluğun Sınırları: Aç Sınıfın Laneti Eyleme Geçene Kadar, Akıl Defteri, Kış-İlkbahar, 04
  • Arpacı, M. (2013). Modernitenin Eşiğinde Toplumsal Cinsiyet Rejimi, Doğu Batı Düşünce Dergisi (Toplumsal Cinsiyet), Sayı: 63, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Demirci, S. (Yapımcı), Çakar, Ö. (Yapımcı), Yüce, S. (Senarist) ve Yüce, S. (Yönetmen). (2011). Çoğunluk [Film]. Türkiye: Kanal D Home Video.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, (S. İrvan, çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • Fontana, B. (2013). Hegemonya Ve İktidar , (O. Gayretli, çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Karakaşlı, K. (2012). Çoğunluk Olarak Az, Bir Kapıdan Gireceksin, U. T. Arslan (Der.). İstanbul: Metis Yayınları
  • Kılıçbay, M. A. (2011). Devletin Yeniden Yapılanması, Doğu Batı Düşünce Dergisi (Devlet), Sayı: 1, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Oskay, Ü. (2000). Tek Kişilik Haçlı Seferleri, İstanbul: İnkilap Kitabevi
  • Özkırımlı, U. (2013). Milliyetçilik Kuramları – Eleştirel Bir Bakış, Ankara: Doğu Batı Yayınları Ryan M., Kellner D. (1997). Politik Kamera, (E. Özsayar, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları Saraçoğlu, C. (2012). Şehir, Orta Sınıf ve Kürtler, İstanbul: İletişim Yayınları
  • Susam, A. (2013). Babanın Ormanında Kaybolmak: Çoğunluk, Film Eleştirisi, L. Kabadayı (Haz.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Türk, H. B. (2010). “Seren Yüce’nin Filmi Vesilesiyle Çoğunluk ve Orta Sınıf Halleri Üzerine: Bir Ruh Hali Olarak Çoğunluk”, Birikim Dergisi, sayı: 260, İstanbul: Birikim Yayınları
  • Thwaites, E. Ç. (2012). “Çoğunluk Olarak Az”, Bir Kapıdan Gireceksin, U. T. Arslan (Haz), İstanbul: Metis Yayınları
  • Van Dijk, T. (2003). “Söylem ve İdeoloji: Çok Amaçlı Bir Yaklaşım”, Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji, İstanbul: Su Yayınları
  • Yüksel, E. (2013). “Babalar ve Oğullar: 2000’ler Türkiye Sinemasında Erkeklik Krizi”. sinecine,4(2), Ankara: Dipnot Yayınları