SİNEMADA TOPLUMSAL EŞİTSİZLİKLERİN TEMSİLİ: “ÇOĞUNLUK” FİLMİ ÖRNEĞİ

Sinemanın gerçeğin en etkili temsil yollarından biri olduğu düşünülürse, filmler toplumsal yaşantının birer küçük örneklem evrenini oluşturmaktadırlar. Çoğunluk filmi bu örnek temsili; farklı sınıfsal grupların kendi içerisinde ve diğer gruplarla kurduğu ilişkiler bağlamında toplumsal yapıda mevcut olan “eşitsizlikler” üzerinden çeşitli yaşantı örnekleriyle yansıtmaktadır. Toplumsal yapı içinde üstünlüğünü korumak ve sürdürmek isteyen egemen sınıfsal grupların, kendi sınıfının genç üyelerini ideolojik olarak biçimlendirmek ve diğer sınıfları baskılayarak ötekileştirmek için ortaya koydukları söylem ve tavırlar, ideolojik ve toplumsal bakışla ele alınan bir tematik çözümleme yöntemi ile incelenmektedir. Bu değerlendirme kapsamında film; aile, milliyetçilik, kentli orta sınıf ve toplumsal cinsiyet temaları altında değerlendirilmiştir. Toplumun mikrokozmosu sayabileceğimiz bu film, toplumsal yaşantımızı yansıtması açısından önemli bir örnektir.

-

If it is considered that cinema is one of the most efficient ways of representation of the reality, then movies constitute a small universe of sampling for social life. ‘Çoğunluk’ reflects this sample representation in the context of how different social groups both interrelate within themselves and also with other groups on the examples of life experiences that reveal ‘inequalities’ in social structure. Hegemonic class wants to maintain and preserve superiority in this social structure and in this class structure, persons educate their younger members for their ideology to sustain their existance. According to this point of view, film is examined by thematic analysis. The film was evaluated in these themes; family, nationalism, urban middle class and gender. This film is considered a microcosm of society and important for reflecting state of our social life
Keywords:

-,

___

  • Ahıska, M. (2012). İktidar ve Taşlaşma, Çoğunluk Filminin Düşündürdükleri, Bir Kapıdan Gireceksin, U. T. Arslan (Der.). İstanbul: Metis Yayınları
  • Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtlları, (A. Tümertekin, çev.). İstanbul: İthaki Yayınları
  • Atam, Z. (2011). Çoğunluğun Sınırları: Aç Sınıfın Laneti Eyleme Geçene Kadar, Akıl Defteri, Kış-İlkbahar, 04
  • Arpacı, M. (2013). Modernitenin Eşiğinde Toplumsal Cinsiyet Rejimi, Doğu Batı Düşünce Dergisi (Toplumsal Cinsiyet), Sayı: 63, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Berger, A. A. (1993). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Demirci, S. (Yapımcı), Çakar, Ö. (Yapımcı), Yüce, S. (Senarist) ve Yüce, S. (Yönetmen). (2011). Çoğunluk [Film]. Türkiye: Kanal D Home Video.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş, (S. İrvan, çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
  • Fontana, B. (2013). Hegemonya Ve İktidar, (O. Gayretli, çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Karakaşlı, K. (2012). Çoğunluk Olarak Az, Bir Kapıdan Gireceksin, U. T. Arslan (Der.). İstanbul: Metis Yayınları
  • Kılıçbay, M. A. (2011). Devletin Yeniden Yapılanması, Doğu Batı Düşünce Dergisi (Devlet), Sayı: 1, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Oskay, Ü. (2000). Tek Kişilik Haçlı Seferleri, İstanbul: İnkilap Kitabevi
  • Özkırımlı, U. (2013). Milliyetçilik Kuramları – Eleştirel Bir Bakış, Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Ryan M., Kellner D. (1997). Politik Kamera, (E. Özsayar, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Saraçoğlu, C. (2012). Şehir, Orta Sınıf ve Kürtler, İstanbul: İletişim Yayınları
  • Susam, A. (2013). Babanın Ormanında Kaybolmak: Çoğunluk, Film Eleştirisi, L. Kabadayı (Haz.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Türk, H. B. (2010). “Seren Yüce’nin Filmi Vesilesiyle Çoğunluk ve Orta Sınıf Halleri Üzerine: Bir Ruh Hali Olarak Çoğunluk”, Birikim Dergisi, sayı: 260, İstanbul: Birikim Yayınları
  • Thwaites, E. Ç. (2012). “Çoğunluk Olarak Az”, Bir Kapıdan Gireceksin, U. T. Arslan (Haz), İstanbul: Metis Yayınları
  • Van Dijk, T. (2003). “Söylem ve İdeoloji: Çok Amaçlı Bir Yaklaşım”, Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, Din, İdeoloji, İstanbul: Su Yayınları
  • Yüksel, E. (2013). “Babalar ve Oğullar: 2000’ler Türkiye Sinemasında Erkeklik Krizi”. sinecine,4(2), Ankara: Dipnot Yayınları