Reklamdan Kaçınma Bağlamında Geleneksel ve Modern Film İzleme Ortamlarının Genç İzleyiciler Üzerinden Karşılaştırılması: Netflix ve Sinema Salonları Örneği

Gelişen teknoloji gündelik hayat pratiklerimizi büyük bir hızla değiştirmeye ve dönüştürmeye devam etmektedir. Söz konusu alanlardan biri de modern bireyin film izleme alışkanlığı olarak ele alınabilir. Yeni iletişim teknolojilerinin getirdiği bir takım olanaklar dâhilinde birey film izleme eylemini farklı şekillerde gerçekleştirebilme şansına sahip olmuştur. Film izlemek için de sinemaya gitme zorunluluğu, teknolojik gelişim sürecinin bir çıktısı olarak değerlendirilebilecek online içerik sağlayıcı platformlar aracılığıyla ortadan kalkmıştır. Son yıllarda popülerliği hızla artan online içerik sağlayıcı platformlar günümüz bireyine istediği filmi, istediği zamanda, istediği yerde izleyebilme olanağı sunmuştur. Söz konusu platformlardan içerik çeşitliliği, erişilebilirliğinin yüksek olması ve servis sağlama kalitesinin niteliğiyle öne çıkanlardan belki de ilk akla geleni Netflix’tir. Netflix’i öne çıkaran ve çekici kılan bir takım özellikleri bulunmaktadır. Bu çekici faktörlerden birisi reklamdan kaçınma olanağıdır. Bundan hareketle bu çalışmada, Netflix’in gençlerin film izleme alışkanlıkları üzerinde nasıl bir değişime sebep olduğu, reklamdan kaçınma isteğinin gençlerin Netflix abonesi olmaları noktasında ne tür bir etkiye sahip olduğu, Netflix ve sinema karşılaştırıldığında gençlerin günümüz dünyasında bu iki film izleme ortamına dair genel görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu amaçla; yarı yapılandırılmış görüşme tekniği, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır ve Netflix aboneliği bulunan gençler araştırma örneklemine dâhil edilmiştir. Bu bağlamda, on yedi genç ile derinlemesine görüşme yapılmıştır. Reklamdan kaçınma eğiliminin Netflix abonesi olma üzerinde etkili olması bu çalışmada ulaşılan en önemli sonuçtur.

Comparison of Traditional and Modern Film Watching Environments with Young Audiences In the Context of Advertising Avoidance: The Case of Netflix and Movie Theater

Developing technology continues to change and transform our everyday life practices with great speed. Same situation is manifested in new communication technologies and its effect is felt in every aspect of our lives. One of these areas can be considered as film watching habits of a modern individual. Within the possibilities of new communication technologies, an individual has the opportunity to watch movies in different platforms. Necessity of going to cinema to watch movies has been eliminated through online content provider platforms which can be considered as an outcome of technological development process. In recent years, popularity of online content provider platforms has increased rapidly, allowing the individual to watch the movie he / she wants anytime, anywhere. Netflix is perhaps the first to come to mind among these platforms due to diversity of content, high availability and quality of service provision. There are a number of features that make Netflix stand out and make it attractive. One of these attractive factors is ability to avoid advertising. Therefore, in this study, it is intended to reveal that how Netflix caused a change in young people’s movie watching habits, what kind of influence they had to avoid advertising and become Netflix subscribers; compared to Netflix and cinema, general views of young people in today’s world’ s two movie watching environments. For this purpose; semi-structured interview technique was used as a data collection tool and young people with Netflix subscriptions were included in the research sample. In this context, in-depth interviews were conducted with seventeen young people. The fact that avoidance of advertising has an effect on becoming a Netflix subscriber is the most important result in this study.

___

  • Cho, C. H., & as-, U. O. T. A. A. I. A. (2004). Why do people avoid advertising on the internet?. Journal of advertising, 33(4), 89-97.
  • DIS, I. (2010). 9241-210: 2010. Ergonomics of human system interaction-Part 210: Humancentred design for interactive systems (formerly known as 13407). International Standardization Organization (ISO). Switzerland.
  • Jenner, M. (2016). Is this TVIV? On Netflix, TVIII and Binge-watching. New media & society, 18(2), 257-273.
  • Knemeyer, D., & Svoboda, E. (2005). User Experience-UX. interaction-design. org.
  • Norman, D., Miller, J., & Henderson, A. (1995, January). What you see, some of what’s in the future, and how we go about doing it. In Conference companion on Human factors in computing systems-CHI’95 (p. 155).
  • Phillips, J., & Noble, S. M. (2007). Simply Captivating: Understanding Consumers’ Attitudes Toward the Cinema as an Advertising Medium. Journal of Advertising, 36(1), 81-94.
  • Speck, P. S., & Elliott, M. T. (1997). Predictors of advertising avoidance in print and broadcast media. Journal of Advertising, 26(3), 61-76.
  • Tellis, G. J. (2004). Understanding When, How, and Why Advertising Works.
  • Yuan, S. (2018). An Investigation of the Influence of Cinema Environment on Advertising Effectiveness. International Journal of Advertising, 37(4), 591-608.
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/sinema-sektoru-10-milyon-izleyicikaybetti/ E. T. 11/09/19
  • https://www.redcrowmarketing.com/2015/09/10/many-ads-see-one-day/ E. T. 12/09/19
  • https://stopad.io/blog/ads-seen-daily E. T. 12/09/19