TÜKETİM TOPLUMU VE SANAT İLİŞKİSİ

19. yy.’ın ikinci yarısından itibaren hızla gelişen teknoloji, yeni bir toplum tipi de yaratmıştır: “ Tüketim toplumu”. 20. yy.’ın başlarında gelinen ortam, bir yandan yaşam standartları bakımından bağlanılan değerlerin yarattığı hayal kırıklığının yaşandığı ortam; öte yandan sanatın, nesnelerin her tür görüntüsünü ve rengini incelemesine, fotoğraf makinesinin nesnelerin her tür görüntüsünü ve rengini anında tespit edebilmesine rağmen, nesneye ait gerçeğin yalnızca dış görünüşle yansıtılamayacağının anlaşıldığı ortamdır. Sanat alanında, Marcel Ducamp’la başlayan tüketim kültürüne tepki gösterilmesi ve kullanım nesnelerinin sanat nesnesi olarak kullanılması Schwitters’le devam ederek Warhol, Hamilton, Wesselmann, Rauschenberg, Beuys gibi sanatçılarla günümüze kadar ulaşmıştır. Günümüzde, çöpe atılmış basit bir nesneden yeni üretilmiş nesnelere değin her tür malzeme ve teknolojinin kullanımı gittikçe artan bir hızla yaygınlaşmaktadır. Bu ürünlerin kullanılması, başlangıcındaki “tepkisel” tavırdan çok, bir üslup haline dönüşmektedir. Zevksiz seri üretim nesnelerinin yanısıra, “sanat eserleri” nin birçoğunun bile sadece teknolojinin olanaklarıyla yapıldığına ve insan sıcaklığından gittikçe uzaklaşıldığına, bu nedenle, insan duyarlığını yansıtan “el yapımı” ürünlerin yeniden gündeme geldiğine inanılmaktadır. Bu çalışmada, günümüz “sanatı”nın içinde bulunduğu çelişkiler üzerinde durulmakta ve anlık duyarlığı yansıtabilen resim tekniklerinden biri olan lavi tekniğine bir örnek verilmektedir

TÜKETİM TOPLUMU VE SANAT İLİŞKİSİ

-
Keywords:

-,

___

  • AKAY,A. Ve E. ZEYTİNOĞLU, Kavramın Sınırlarında,İstanbul, Bağlam Yayınları, 1998.
  • AKSEL, Erdağ.“Sanat Eğitiminde Cüretkar Sıçramalar:Düşmeler, Kalkmalar, İzlenimler” UMSS2002 Bildiriler Kitabı, Ankara, H.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, 2002.
  • ALTINDERE, Halil (Ed). “Sanatta Vandalizm”, “Oleg Kulik”, Art-İst.1, İstanbul, A4 Ofset,1999.
  • ATAKAN, Nency. Arayışlar, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1998
  • E. BATUR (Ed ), “Marcel Duchamp”. Sanat Dünyamız, 75, Bahar, 2000
  • GENÇ,Adem. “Üniversitelerimizde Sanat Eğitimi”, UMSS2002 Bildiriler Kitabı, Ankara, H.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, 2002.
  • GÜNEŞ, Sadık. Medya ve Kültür, Ankara, Vadi Yayınları, 1996.
  • KAHRAMAN, H. Bülent. “Modernite, Sosyal Bilimler ve Disiplinlerarasılık Olanağı Olarak Görsellik”, Doğu Batı, Mayıs-Haziran-Temmuz, sayı 7, 1999
  • KAHRAMAN, H.Bülent. “Bir Melezleşme Sorunsalı Olarak Geç Yirminci Yüzyıl Sanatı”, Gazi Sanat Dergisi, Ankara G.Ü. Yayınları,2001.
  • KOSOVA, Erden. “Hal Foster ile Söyleşi” www.hayalsaati.com, 2005
  • MAY, Rollo, Yaratma Cesareti (Çev. Alper Oysal), İstanbul, Metris Yayınları,2001.
  • TURANİ, Adnan. Çağdaş Sanat Felsefesi, İstanbul, Remzi Kitabevi,1998.
  • Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi, İstanbul, (23.cilt), Milliyet Gazetecilik A.Ş.,1986
  • J.Beuys-Aslolan Çizgidir, İstanbul, Yapı kredi Yayınları, 2005. www.gridergi.net
  • www.hayalsaati.com Resim kaynağı
  • www.ursainternational.org