ÜÇÜNCÜ ABBASİ ASRINDA NESİR SANATI VE ÖNCÜLERİ / Art of the Prose and Representatives in the Third Abbasıd Century

ÖzBu çalışmada, yaklaşık dört asırlık bir dönemi kapsayan Abbasi medeniyetinin adeta bir yansıması olan nesir sanatı ele alınmıştır. Merkezi halifelik döneminden emirlikler ve devletçikler dönemine geçiş aşaması sayılabilecek Üçüncü Abbasi Asrı (334-447 h. / 945-1055 m.), klasik Arap nesir sanatının zirve yaptığı bir dönem olarak dikkat çekmektedir. Samaniler, Ziyârîler, Tâhirîler ve özellikle 60 yıl Bağdat merkezinde hüküm süren Buveyhîler gibi Fars kökenli emirliklerin bu dönemde siyaset sahnesinde yer alması edebî açıdan da Abbasî kültürüne zenginlik ve çeşitlilik katmıştır. Çünkü bu dönemde Arapça yazan Fars asıllı yazarlar Sâsânîlerden kalma köklü bir devlet geleneği olan yazışma kültürünü Arap edebiyatına aktarmışlardır. Kuşkusuz bu, Arap nesrinin gelişmesine önemli katkı sağlamıştır.Anahtar Kelimeler: Abbasiler Dönemi, Arap edebiyatı, nesir sanatı.AbstractIn this study, the art of the prose which covers a period of nearly four centuries and becomes a reflection of the Abbasid civilization is discussed. The third Abbasid century (334-447. h. / 945-1055 m.), calls attention as the art of classical Arabic prose. During this period, Emirates such as Samanies and Zıyaries and Tahırıes, and especially the Emirate of Buvayhi who ruled for nearly 60 years in central of Baghdad has added richness and diversity to Abbasid culture because Persian writers who wrote in Arabic have transferred correspondence culture which was a rooted state tradition from the Sassanids to Arabic literature in this period. Undoubtedly, this made a significant contribution to the development of Arabic prose.Key Words: The period of Abbasid, Arabic literature, the art of prose.

___

  • Bilgegil, K., Edebiyat Bilgi ve Teorileri, Enderun Kitabevi, I. Baskı, İstanbul, 1989.
  • Çelebi, İ. “Es-Sahib b. Abbâd”, TDVİA, İstanbul, 2008.
  • Dayf, Ş, El-Fen ve Mezâhibuhu fî’n-Nesri’l-‘Arabî, Kahire, 1960.
  • Demirayak, K., “Ebû Bekr Cemâluddîn Muhammed b. Abbâs et-Taberî el-Hârizmî”, TDVİA, İstanbul, 1997.
  • Er, R,. Bedî‘uzzemân el-Hemedânî ve Makameleri, İstanbul, 1994.
  • Ferrûh, U, Es-Sekâfetu’l-İslâmiyye, Beyrut, 1988.
  • Hasan, H. İ., “Târîhu’l-İslâm”, Dâru’l-Cîl, Beyrut, 1991.
  • El-Hamevî, Y, Mu‘cemu’l-udebâ, Beyrut, 1938.
  • Es-Se‘âlibî, Ebû Mansûr, Yetîmetu’d-dehr fî mehâsini ehli’l- ‘asr. II. Baskı, Kahire, 1953.
  • Uylaş, S., Birinci Türk Nüfuzu Dönemi Abbasilerinde Edebi Kültür, Erzurum, 2016.
  • Yılmaz, N., Üçüncü Abbasi Asrında Edebi Çevre, Basılmamış Doktora Tezi, Erzurum, 1995.
Edebiyat ve Beşeri Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1970
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

ANTAKYA’YI HAÇLILARA TESLİM EDEN HAİN ZIRH USTASI FÎRÛZ / The Armor Master Pyrrhus the Traitor Who Surrendered Antioch to the Crusaders

Serkan ÖZER

SÎMÎN-İ DÂNİŞVER’İN SOKAĞIN GEÇMİŞİ ADLI HİKÂYESİNİN İNCELENMESİ /The Examination of Simin-i Danishver’s “the History of the Street”

Hasan ÇİFTÇİ, Esengül UZUNOĞLU SAYIN

THOMAS BERNHARD’IN ESERLERİNDE AVUSTURYA İMGESİ / The Image of Austria in Thomas Bernhard's Works

Merve KARABULUT

HAMDÎ’NİN DİVÂN-I HAMDÎ/PENDİYYE-İ HAMDÎYYE’SİNDE YER ALAN İKİ TÜR/TARZ ÖRNEĞİ: TÖVBE-NAME, İCAZET-NAME / Tövbe-name and İcazet-name As Two Examples of Genre/Style in Divân-ı Hamdî/Pendiyye-i Hamdiyye

Hayriye DURKAYA

ÖMER SEYFETTİN’İN HİKÂYELERİNİN CÜMLE SIKLIĞI AÇISINDAN İNCELENMESİ / A Study on Ömer Seyfettin’s Stories in Terms of Sentence Frequency

Nurullah AYDIN

ÜÇÜNCÜ ABBASİ ASRINDA NESİR SANATI VE ÖNCÜLERİ / Art of the Prose and Representatives in the Third Abbasıd Century

Nurullah YILMAZ

HÂCÛ-Yİ KİRMÂNÎ’NİN BİR GAZELİNİN TELMİH SANATI AÇISINDAN İNCELENMESİ / Examination of a Gazelle of Khwaju Kermanı in the Terms of Reference

Esra YALÇINTAŞ

EDİGEY DESTANINDA SİLAHLAR / Weapons in the Epic of Edigey

Gülhan ATNUR

TANRI’NIN FISILTISI: BİR MİSTİĞİN DİLİNDE MERHAMET / God’s Whisper: Mercy in the Language of a Mystic

Kutsi KAHVECİ

YETENEKLİ FOTOĞRAFÇI

Celâl âl-i Ahmed (ÇEV. ESRA YALÇINTAŞ)