SANATTA FİKİRSEL, ANLAMSAL, BİÇİMSEL VE ESTETİK DEĞİŞİMLER: MARCEL DUCHAMP’IN, MICHAEL BORREMANS’IN VE JOHN BALDESSARI’NIN ESER ANALİZLERİ

Modern sanatçıların birçoğu karşıt-estetiği ve biçimi yüceltmeyi benimsemişlerdir. Postmodern bir sanatçının çıkış noktası ise çoğu zaman fikir, ifade, eleştiri ve anlamlardır. Araştırmanın amacı bu kavramların postmodern sanattaki değişimlerini sanatçı ve eserleri bağlamında sorgulamaktır. Araştırmanın kapsamı ve konusu, postmodern sanattaki resim örnekleri ile sınırlandırılmıştır. Ayrıca modern sanatçılara da yer verilerek güncel sanatla karşılaştırma yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgularda fikir, anlam, biçim ve estetik gibi unsurların her iki süreçte öncelik sıralarının farklı olduğu tespit edilmiştir. Konuyla ilişkili olarak alt başlıklar oluşturulmuş ve açıklamalar yapılmıştır. Araştırmanın problemleri şu şekilde sıralanabilir: Modernizmde sanatçı biçime neden ihtiyaç duyar? Postmodern sanattaki temel yaklaşımlar modern sanatın yaklaşımlarıyla hangi açıdan benzerlik gösterir?  Postmodern sanatın ifade arayışları nelerdir? Bu soruların cevapları Marcel Duchamp, Michaël Borremans ve John Baldessari gibi sanatçıların eserleri analiz edilerek bulunmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda modern ve postmodern arasındaki kavram farklılıklarından kaynaklanan problemlerin de ortadan kalkabileceği ön görülmektedir.

IDEAL, MEANING, FORMAL AND AESTHETIC CHANGES IN ART: ANALYSES OF MARCEL DUCHAMP, MICHAEL BORREMANS AND JOHN BALDESSARI’S WORKS

Many modern artists have been anti-aesthetic and have adopted the form of exaltation. The origin of a postmodern artist is often ideas, expressions, criticisms and meaninig. The aim of thr research is to question the changes of these concepts in postmodern art in the context of artists and their worksThe scope and focus of the study is limited to picture examples in postmodern art. Moreover, a comparison with contemporary artists has been made by including modern artists too. In the findings obtained in the research, it was determined that the elements such as idea, meaning, form and aesthetic were different in both processes. Subheadings have been created and explanations have been made. The problems in the study can be listed as so: Why does the artist require form in modernism? How do the basic approaches in postmodern art resemble the approaches of modern art? What does postmodern art seek to express? The answers to these questions were attempted to be answered by analysing the works of artists such as Marcel Duchamp, Michaël Borremans and John Baldessari. It is anticipated that as a result of the study, the problems arising from conceptual differences between modern and postmodern could be eliminated.

___

  • Çakır, M. (2015). Sanatta eleştirellik. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Danto, A. C. (2014). Sanatın sonundan sonra. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harrison, C., & Wood, P. (2011). Sanat ve kuram 1900-2000 değişen fikirler antolojisi. İstanbul: Küre Yayınları.
  • John Baldessari. (t.y.). https://www.theartstory.org/artist-baldessari-john.htm adresinden erişildi.
  • Mcrobbie, A. (2013). Postmodernizm ve popüler kültür. (A. Özdek, Çev.). İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Özgenel, L. (2016). Sanat üzerine okumalar 60 yıla bakış. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim.
  • Şahiner, R. (2014). Çağdaş sanatta temsiliyet krizi. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Türkdoğan, T. (2014). Sanat kültür politika modern sonrası tartışmalar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Danışmanlık.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş sanat nasıl okunur. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden postmoderne sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.