Brütalist Mimari ve Heykel İlişkisi: David Umemoto’nun Heykelleri

Endüstri devrimi ve buna bağlı olarak ortaya çıkan modernite kavramı, sanat akımlarının yanında mimarlık alanında da önemli etkiler yaratmıştır.  20.yy’ın başlarında mimarlık alanının temel motivasyonu, şehirlerin dünya savaşından sonra yeniden inşasıdır. Mimari tasarımlarda geçmiş dönemlerde kullanılan detayların ve süslemelerin yerini, yalınlık, bütünlük kavramları almış ve işlevsellik ön plana çıkmıştır. Brütalist mimari genel hatlarıyla, 1950’ler sonrası Avrupa’da ortaya çıkan ve temel malzemenin beton olduğu, ancak kendi sınırlarını geliştiren bir yaklaşımla çelik ve camın ham halde kullanıldığı bir mimarlık akımı olarak tanımlanabilir. Çalışma, modernizm sonrası mimarlık alanının önemli akımlardan biri olan brütalist mimari ve heykel arasındaki ilişkiyi ele almaktadır. Bu ilişki, malzeme, form, ritim, doku gibi, her iki alanın temel tasarım ortaklıkları çerçevesinde değerlendirilecektir. Bu bağlamda brütalist olarak değerlendirilen ve mimarimsi heykeller üreten David Umemoto’nun eserleri incelenecektir.
Anahtar Kelimeler:

Heykel, Mimari, David Umemoto

Brutalist Architecture and Sculpture: David Umemoto’s Sculptures

The notion of industrial revolution and the resulting modernity created important effects in the field of architecture as well as art movements. In the early 20th century, the main motivation of the field of architecture was there construction of the cities after the worldwar. In architectural designs, the details and ornaments that have come to the fore in the previous periods  have been replaced by concepts such as simplicity, integrity and functionality.In general, the Brutal architecture can be defined as an architectural trend that emerged in Europe after the 1950s and use draw materials such as steel and glass in an approach that uses concrete as a basic material but which improvesits boundaries. The study deals with the relation ship  between the brutalist architecture and sculpture, which is one of the important trends in the field of architecture after modernism. This relationship will be evaluated with in the frame work of basic design partnerships in both fields such as material, form, rhythm and texture. In this context, the works of David Umemoto, who produced architectural sculptures and considered as brutalist, will be examined.

___

  • Çobanoğlu, Ş. (2011). Modernizm sonrası batı heykel sanatında biçimsel yaklaşımlar ve taş. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Dixon, T. (2016, Ekim 18). Artist spotlight: David Umemoto. https://www.trnk-nyc.com/blog/david-umemoto/ adresinden erişildi.
  • Erdemir, Z. (2016). Loft kavramına farklı bir bakış açısı brütalizm. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul.
  • Heynen, H. (2011). Mimarlık ve modernite. İstanbul: Versus Yayınevi.
  • Kiremitçi, A., & Kılınç, C. (2016). Betonun yarattığı akım: Brütalizm. Hazır Beton Dergisi, 138, 83 - 86.
  • Korkmazoğlu, D. (2016). Renzo piano yapılarının değişen mimari süreçler üzerinden incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Larut, M. (2013). Modern mimarlığın ortaya çıkışı ve gelişimi. https://fordizayn.wordpress.com/2013/03/12/modern-mimarligin-ortaya-cikisi-vegelisimi/ adresinden erişildi.
  • Özbalta, N. B. (2017). Brütalist yapıların bölgesel etkilere bağlı olarak biçimlenişleri İngiltere, Türkiye ve Brezilya örnekleri. İstanbul: YTU Mimarlık Fakültesi.
  • Özertural, R. (2007). Çağdaş sanat ortamında birbirine yaklaşan iki disiplin: mimari ve heykel. Yayımlanmamış yüksek yisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Salgın, B. (2007). Brüt beton, brütalizm ve Türkiye örnekleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Sezgin, F. (2005). Mimarlığın geleceği üzerine kestirimler. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(3).