Rengin kültürel çağrışımları

Kültür bir toplumun gelenek, görenek, inanış, düşünce, bilim ve sanat etkinliklerini kapsamaktave o toplumun nesilden nesile geçen birikimlerinden oluşmaktadır. Toplumlar içinde bulunduklarıcoğrafi alan, konuştukları dil ve toplumsal yapılarına göre kendi kültürlerini meydana getirmiş ve bununsonucu olarak da farklı kültür yapılanmalarını ortaya çıkarmıştır. Bu araştırmada; sanatınelemanlarından biri olan rengin, günümüze kadar değişerek gelen farklı kültürlerdeki algısının ortayakonulması amaçlanmaktadır. Renklerin tarihi çok eski zamanlara dayanmaktadır ve renkler mitlerdençağdaş şiire kadar geniş zaman diliminde çok önemli rol oynamıştır. Renkler tarih boyunca değişikcoğrafya ve kültürlerde bir ifade aracı olmanın yanı sıra, sembolik düşüncelerin ve anlamların da ifadesiolmuşlardır. Eski çağlardan günümüze kadar rengin; farklı kültürlerde ve Türklerde sembol değerlerolarak kullanımını, daha sonra da günümüzdeki işlevsel kullanımını incelemeyi amaçlayan bu çalışmabetimsel bir yöntem ile ele alınarak hazırlanmıştır.

Cultural assocıatıons of color

Culture encompasses customs, traditions, beliefs, thoughts, and science and art activitiesof a society as well the accumulations of the society conveyed from generation to generation. In linewith the geographical area, the language spoken, and the social structures, communities form their ownculture and thus specific cultural structures emerge in different regions. In this study, we aim to explorethe perceptions regarding colour as one of the elements of art in different cultures, evolving fromancient times to the present. History of colour goes back to ancient times and colours played animportant role during a very a long period from myths to modern poetry. The colors, as well as being atool of expression throughout history in various geographies and cultures, also became a symbolicexpression of ideas and meanings. Also, the colours used by a society became the richness of its culture.A descriptive methodology is used in this study, which aims to examine the concept of colour incultures from ancient times until today, use of colour as symbolic values in various cultures, as well asfor Turks, and then its contemporary functional uses.

___

  • AMBROSE, G. ve HARIS. P. (2003). The Fundamentals of Creative Design. Switzerland: Ava Publishing
  • BOYDAŞ, N. (1996). “Sanat Kültürü Yansıtır”, Millî Eğitim, Temmuz-Ağustos-Eylül
  • CHEVALIER, J. ve GHERBRANT, A. (1996). Dictionary of Symbols. Çeviren: John Buchanan- Brown. İngiltere: Penguin Books
  • DALDAL, A. (2000). Mimaride Renk Olgusu, Dokuz Eylül Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • ERİNÇ, M. S. (1995). Kültür Sanat Sanat Kültür. İstanbul: Çınar Yayıncılık
  • ERSOY, N. (1990). Semboller ve Yorumlarla Görünenden Görünmeyene. İstanbul: Ersoy Yayın
  • GABAIN, A. V. (1968). “Renklerin Sembolik Anlamları”, Çeviren: Semih Tezcan, Türkoloji Dergisi, 3: 107-113
  • GENÇ, R. (1997). Türk İnanışları ile Milli Geleneklerinde Renkler. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınevi
  • GÜVENÇ, B. (1974). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • GÜNGÖR, İ. H. (2005). Görsel Sanatlar ve Mimarlık İçin Temel Tasar. 3. Baskı. İstanbul: Bilgisayar Destekli Baskı ve Reklam Hizmetleri Sanayii
  • HALSE, A. O. (1978). The Use of Color Interiors. 2. Baskı, Mc Graw Hill
  • HALSE, A. O. (1968). The Use of Color Interiors. Mc Graw Hill
  • HEATH, R. P. (1997). The Wonderful World of Color. Marketing Tools, October, http://demographics.com/publications/mt/97_mt?mt971022.htm
  • İNAN, A. (1987). Makaleler ve İncelemeler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları
  • KAFALI, M. (1996). Türk Kültüründe Renkler- Nevruz ve Renkler. Ankara: AKM Yayınları
  • KILIÇ, L. (2000). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap Yayınevi
  • KOCA, S. (2002). Eski Türklerde Bayram ve Festivaller. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları
  • KREITLER, H. ve KREITLER, S. (1972). Psychology of the Arts. Durham NC.: Duke University Press,
  • KÜÇÜK. S. (2010). “Eski Türk Kültüründe Renk Kavramı”, Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 54: 185-210
  • MANKHE, F. H. (1996). Color, Environment, and Human Response. New York: John Wiley & Sons Yayınevi
  • MURADOĞLU, M. (1992). Yapı Fiziği Açısından Renk Olgusunun Konut İç ve Dış Mekanlarında Malzeme Seçimine Etkisi. Mimar Sinan Üniv. Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Fak. Yüksek Lisans Tezi
  • ÖGEL, B. (1995). Türk Mitolojisi, C II. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • ÖGEL, B. (1991). Türk Kültür Tarihine Giriş. C VI. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • ÖGEL, B. (1984). Türk Kültür Tarihine Giriş. C VI. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • ÖZTUNA, H. Y. (2007). “Temel Tasarım Öğeleri-Renk”, Grafik Tasarım- Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 8: 88-91
  • SAN, İ. (1994). Sanat Eğitiminin Geleceği. Ankara: Mert Matbaası
  • SÖZEN, M. ve TANYELİ, U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • TYLOR, E. B. (1871). Primitive Culture: Researches İnto The Development Of Mithology, Philosophy, Religion, Language, Art And Custom. Londra: J. Murray
  • UÇAR, T. F. (2004), Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınevi
  • UYGUR, N. (1996). Kültür Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • WHITE, L. (1949). The Science of Culture. New York: Grove Press Inc.
  • WILLINS, P. (1984). Renk Terapisi. İstanbul: Altın Yayınları
  • WINSTON, S. (1933). Culture and Human Behavior. New York: The Ronalds Press Company
  • WOLFFLIN, H. (1985). Sanat Tarihinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi