Kütahya Sivil Mimari Örnekleri Kapsamında Kossuth Evinin Değerlendirilmesi ve Kurgusal Mekan Açısından Analizi

Bu araştırmanın amacı Kossuth Evi Müzesi ve diğer sivil mimari örneklerinin incelenerek değerlendirilmesi ve değerlendirme sonuçlarının kurgusal mekânlar aracılığıyla yumuşak güç unsuru olmak için uygunluğunun tasarım düzleminde analiz edilmesidir.   Kossuth Evi, Macar Özgürlük Savaşı'nın önderlerinden Lajos Kossuth'un 1850-1851 yılları arasında 56 kişilik mülteci grubuyla geldiği Kütahya'da ailesiyle misafir edildiği evdir. Ev 18.yy'a ait kentteki tek yapıdır. Kütahya ilinde, Şükrü Şeker Evi, Defterdar Konağı, Ispartalılar Konağı gibi 19.yy ve 20.yy'a ait pek çok sivil mimari örnekleri de bulunmaktadır. Kütahya ili coğrafi nitelikleri aracılığıyla sahip olduğu Roma'dan günümüze uzanan zengin kültürel çeşitliliğiyle pek çok farklı yapı tipine ve plan çeşidine ev sahipliği yapmaktadır. Yumuşak güç unsuru olarak kültürel temelin tanıtılmasında mimari ögeler kullanılmaktadır. Özellikle Japon görselleştirme sanatçısı ve yönetmenler Hayao Miyazaki ve Isao Takahata yumuşak güç unsuru olarak Japon kültürü ve Japon mimarisini eserleriyle Dünya'ya tanıtmaktadır. Ayrıca Amerika'da pek çok Hollywood yapımı film yumuşak güç unsuru olarak Amerikan kültür ve mimarisini tüm dünyaya taşımaktadır.   Bu araştırma sonucunda ise Kütahya ilinin kültürel altyapısıyla yumuşak güç unsuru olarak kurgusal mekanların oluşturulması ve farklı yorumlarla kentin ve Türkiye Cumhuriyeti'nin global platformda doğru ve verimli tanıtımının yapılması açısından elverişli olduğu öngörülmüştür. Bu açıdan gerçekleştirilebilecek çalışmalar ve çözüm önerileri tartışılmıştır.

The Evaluation of Kossuth House in Kütahya Civil Architecture Within the Examples in the Terms of Fictional Space Analysis

The purpose of this research is to examine the Kossuth House Museum and other examples of civil architecture and to analyze the results of the evaluation to be a soft power element through fictional spaces in the design areas.Kossuth House is the house where Lajos Kossuth, one of the leaders of the Hungarian Freedom War, was hosted with his family in Kütahya between 1850-1851 with a group of 56 refugees. The house is the only building in the city belonging to the 18th century. There are many examples of civil architecture belonging to the 19th century and 20th century such as Şükrü Şeker Evi, Defterdar Konağı and Ispartalılar Mansion in Kütahya. Kütahya city has many different types of buildings and plan types with its rich cultural diversity from Rome to present day by means of its geographical characteristics. Architectural elements are used in the introduction of the cultural foundation as a soft power element. In particular, the Japanese visualization artist and directors Hayao Miyazaki and Isao Takahata introduce the Japanese culture and Japanese architecture to the world as a soft power element. In addition, many Hollywood-made films in the United States carry American culture and architecture to the whole world as a soft power element. As a result of this research Kutahya for creation of fictional places as the soft power elements of the cultural infrastructure of the province and the construction of accurate and efficient introduction in the global platform of the city with different interpretations and the Republic of Turkey was estimated to be favorable terms. In this respect, the studies and solutions that can be realized in this respect are discussed.

___

  • Aras, R.& Budakçı, M. & Erbüyür, M (2005). ‘‘Kütahya Merkez ve Emet İlçesi Geleneksel Türk Evi Tavanları’’, Politeknik Dergisi Journal of Polytechnic 8 (1): 81-86
  • Dikmen B. Ç. & Toruk F. (2015). “Geleneksel Göynük Evlerinin Mekânsal Yapısı ve Koruma Önerileri”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (1): 99-128
  • Gökdemir A.Demirel C. & Kurt Ç.(2014). “Investigation of Architecture and Structural Deterioration Factors of Historical Kutahya Houses”, BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi 16 (2): 2014
  • Çobancaoğlu T.(2001). “Himis Construction System İn Traditional Turkish Wooden Houses”, Historical Constructions, P.B. Lourenço, P. Roca (Eds.), Guimarães.Halaç H. H. & Parla C. (2012). “1 No.lu Şeriyye Sicil Defterine Göre 17. Yüzyıl Sonu 18. Yüzyıl Başında Kütahya’da Konut Tipolojisi (1695-1703)”, e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (3) 1306-3111.
  • Selvi Z. H. & Keskin B. G. (2017). ‘‘Matrakçı Nasuh’un Galata Ve İstanbul Minyatürlerinin Harita Tekniği Açısından İncelenmesi’’. İstem, 29, 25-39
  • Arık Ş. F. (1994). Selçuklular Zamanında Anadolu'da Meydana Gelen Depremler. Cilt: 16 Sayı 26.
  • Horváth, E. (1931). “Kossuth and Palmerston (1848-1849)”, The Slavonic and East European Review, 9 (27). 612-631
  • Özel C.(2017). “Yumuşak Güce Bütünsel Bakış”, Güvenlik Bilimleri Dergisi, 7 (1): 1 – 27.
  • Kütahya Müzeleri Rehberi, (2018). TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Hidayetoğlu M. L. (2013). “Geleneksel Türk Evi Donatı Elemanlarının Restorasyonu ve Çağdaş Yapılarda Yeniden Kullanımı: Bir Şerbetlik Örneği”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28: 291-301.
  • Tuztaşı U. & Aşkun İ. (2013). “Türk Evi” İdealleştirmesinde “Osmanlı Evi” ve “Anadolu Evi” Kavramlarının Ortaklıklarına İlişkin İşlevsel Açıklamalar”, Bilig, 66: 273-296.İşler E. & Aras R. ‘‘Kastamonu Merkez, Daday Ve Safranbolu Geleneksel Türk Evi Tavanları’’, Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt: 6, Sayı:11, 2013