BAŞLANGIÇ FİLMİNİN ÜÇ BOYUTU: POSTMODERNİZM, TEOLOJİK, TEKNOLOJİK

Christopher Nolan’ın 2010 yılında izleyici ile buluşturduğu, Leonardo Di Caprio (Dom Cobb), Marion Cotillard(Mal), Ellen Page (Ariadne), Joseph Gordon-Levitt (Arthur), Ken Watanabe (Saito), Tom Hardy (Eames), CllianMurphy (Robert Ficher) gibi birçok yıldız ismin rol aldığı Başlangıç (Inception) filmi, sinema tarihinde adındansıkça söz edilen/edilecek bir film olarak beyaz perdede yerini almıştır. 160 milyon dolarlık bir bütçe ile hazırlananfilm, toplamda 825 milyon doların üzerinde bir gişe hasılatı yaparak muazzam bir başarı elde etmiştir. Filminbaşarısının temeli esasında çok geniş bir izleyici yelpazesine ulaşabilmesidir. Film, içerdiği birçok sembol veçağrışımla, filmde derinlik ve felsefe bekleyen izleyicileri kucaklamakla birlikte, bol aksiyon sahneleriyle deaksiyon severleri kendine çekebilmeyi başarmıştır.Üstkurmaca, metinlerarasılık, oyunsuluk, merkezsizlik, çoğulculuk gibi birçok kavram, filmde dikkat çekerken aynızamanda eserin teknolojik boyutu da farklı algı, bakış açısı ve yorumlara imkân tanır. Filmin dinî-teolojik yönü iseesere anlam derinliği kazandırmıştır. Psikanaliz, psikomatik semboller, gerçeklik-zaman-mekân algısı, rüya gibibirçok husus bir arada harmanlanarak verilmiş, sonuç olarak ortaya bir şaheser çıkmıştır.Bu çalışmada öncelikli olarak filmin üç önemli yüzü olan rüya, mekân ve zaman üzerinde durulacak daha sonra builişki bağlamında edebi bir metin olarak Başlangıç filminin senaryosu irdelenecektir. Dolayısıyla filmin mihverinioluşturan üçlü yapı, yani eserin postmodernizm, teoloji ve teknolojiye bakan yönleri ele alınacaktır.

THREE DIMENSIONS OF THE INCEPTION MOVIE: POSTMODERN, TEOLOGY, TECNOLOGY

Which Christopher Nolan met with the audience in 2010, The Inception movie, which has starred stars like Leonardo Di Caprio (DomCobb), Marion Cotillard (Mal), Ellen Page (Ariadne), Joseph Gordon-Levitt (Arthur), Ken Watanabe (Saito), Tom Hardy (Eames), Cllian Murphy (Robert Ficher), has taken its place as a movie that will be mentioned frequently in the history of cinema. The film, which was prepared with a budget of 160 million dollars, has achieved a tremendoussuccess by making a box officerevenue of over 825 million dollars in total. The basis of the film's success is that it can reach a wide range of viewers. The film embraced the audience waiting for depthand philosophy in the film with its many symbols and connotations, also managed to attract action lovers with its abundant action scenes. While meta-fiction attracted attention in many technical films such as intertextuality, drama, decentralization, pluralism, many development sandreligious-theological dimensions that allowed different thinking in the technological dimensional so brought depthtothe film. Psychoanalysis, psychomathicsymbols, reality-timespaceperception, dream, etc. Wereblended together, resulting in a mixed but highquality masterpiece. In this study, firstly, the three important aspects of the film, dream, space and time, will be focused on, and then the scenario of Inception as a literary text in the context of this relationship will be examined. Therefore, the triple structure that forms the pivot of the film, that is, aspects of the work regarding postmodernism, theology and technology, will be discussed.

___

  • Ahmet, F. (2011). Sinemada rüya ve Christopher Nolan sinemasında Inception (Başlangıç) örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aktulum, K. (1999). Metinlerarası ilişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Akyıldız, Y. (2019). 2000 sonrası çağdaş sinemada karmaşık öykü anlatıcılığı: Christopher Nolan sineması. Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alver, K. (2008). Mekân tartışmaları ve değişen mekân algısı [Modernizmden postmodernizme özel sayısı]. Hece Dergisi, 557-570.
  • Bahtin, M. (2017). Karnavaldan romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Canatak, A. M., & Bulduk, N. (2019). Dijital çağ Türk edebiyatı ve medyalararasılık tartışmaları. İstanbul: Hiperyayın.
  • Çağatay, E. (2007). Francis Bacon resminde imaj, görüntü ve temsiliyet. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakmaklıoğlu, M. M. (2005). Muhyiddin İbnü’l Arabi’ye göre dil-hakikat ilişkisi marifetin ifadesi sorunu. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ecevit, Y. (2014). Türk romanında postmodernist açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Freud, S. (2012). Rüya yorumları I-II. İzmir: İlya Yayınları.
  • İlim, F. (2017). Bahtin diyaloji, karnaval ve politika. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Karaburğu, O. (2008) Postmodern anlatılarda zaman [Modernizmden postmodernizme özel sayısı]. Hece Dergisi, 363-367.
  • LaBerge, S. P., Nagel, L. E., Dement, W. C., & Zarcone, V. P. J. (1981). Lucid dreaming verified by volitional communication during REM sleep. Perceptual and Motor Skills, 52(3), 727–732.
  • Parla, J. (2013). Don Kişot’tan bugüne roman. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sakallı, C., & Akemoğlu A. (2016). Bir medyalarasılık kategorisi olarak medya değişimi: Gölgesizler romanındaki üst kurmaca düzleminin filme aktarımı. Sinecine, 13, 63-81.
  • Sürsal, E. (2011). El Greco ve Francis Bacon’ın varlık ve zaman bağlamında deformasyon ilkesine yönelik bir analoji. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tekin, M. (2012). Roman sanatı. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Usta, İ. (2011). Das Fegefeuer Im Katholıschen Chrıstentum. Dinbilimsel Akademik Araştırma Dergisi, 11(2), 97-120.
  • Yavuz, Y. Ş. (1991). A’râf. TDV İslam ansiklopedisi içinde (C.3). İstanbul: Türk Diyanet Vakfı Yayınları.