SÜLEYMAN ATEŞ VE W. CANTWELL SMİTH’E GÖRE EHLİ KİTAB (HRİSTİYANLAR)’IN VE MÜSLÜMANLARIN KURTULUŞU

Tarih boyunca geleneksel dini anlayışların birbirine bakışı, büyük ölçüde olumsuz ve dışlayıcı olmuştur. Bununla birlikte modern dönemde başlayan Hristiyan - Müslüman iletişim ve ilişkileri, bu yaklaşım tarzlarının bugün için büyük ölçüde yetersiz kaldığını göstermiştir. Bu bağlamda ılımlı Doğulu ve Batı’lı din araştırmacıları, her iki kesimi birden tatmin edip uzlaştırmaya yönelik yeni yaklaşım tarzları geliştirme çabası içine girmiştir. Bunların en önemlilerinden ikisi olan Süleyman Ateş ve W. Cantwell Smith, Hristiyanlık ile İslam arasında geleneksel bakış açılarını eleştirip bir yana bırakan yeni yaklaşım tarzları geliştirmiş ve her iki din arasında bunlara dayalı karşılaştırmalar yapmıştır. Onlar, çalışmalarında farklı yöntemler kullanmakla birlikte hem Ehli Kitab (Hristiyanlar), hem de Müslümanlar için kurtuluşun kendi kutsal kitapları ve dini gelenekleri içinde mümkün olduğu sonucunda birleşmişlerdir. Bu aşamada her iki kesimi birden ikna etmekten ziyade büyük ölçüde rahatsız eden bu yeni yaklaşım tarzları, en azından Hristiyan ve Müslüman kesimlerin birbirini doğru anlamasına katkı sağlaması ve daha sonra yapılacak tarafsız araştırmalara öncülük etmesi itibarıyla belli ölçüde değer ve anlam taşımaktadır.

THE SALVATION OF THE PEOPLE OF THE BOOK (CHRISTIANS) AND MUSLIMS: A COMPARISON OF SULEYMAN ATES AND WILFRED CANTWELL SMITH

Throughout the history the view of religious traditions to each other has been largely negative and exclusionary. However, by the beginning of the modern era, Christian - Muslim communications and relationships make this approaches largely ineffective. In this context, moderate Eastern and Western religios scholars started to devise satisfiying  approaches to compromise the two parties. Two of the most important of these scholars are Suleyman Ates and W. Cantwell Smith, who have made comparisons which critizes the traditional perspectives between Christianity and Islam. They have used different methods in their studies, but have reached the same conclusion that the salvation is possible for both of the People of The Book (the Christians) and the Muslims within their sacred books and in their religious traditions. At this stage, their approaches to some extent disturbed both sides rather than trying to persuade.  Nevertheless these new approaches have great value since they contribute to the Christian and Muslim groups to understand each other correctly and lead future objective researches.

___

  • Akgündüz, Ahmet, Çan'dan Minare'ye Büyük İtiraf, İstanbul 2010.
  • Ateş, Süleyman, “Cennet Kimsenin Tekelinde Değildir”, İslami Araştırmalar, Cilt 3, Sayı 1, s. 7-24, Ankara Ocak 1989.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, İstanbul 1991.
  • el-Buharî, Muhammed b. Ali, el-Camiu’s-Sahih, İstanbul tz.
  • Cragg, Kenneth, The Call of The Minaret, New York 1956.
  • Cragg, Kenneth, Sandals at The Mosque; Londra-New York 1958.
  • Erkal, Mehmet, “Cizye”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul 1993.
  • Fazlurrahman, Probhecy in Islam: Philosophy and Orthodoxy, Londra-New York, 1958.
  • Gibb, Hamilton A. R., “Pre-Islamic Monotheism in Arabia”, Harvard Theological Review, 55, 1962.