On the relationship between kalam and akaid

On the relationship between kalam and akaid

It is highly observable that, most of the time, the words 'faith and belief are used interchangeably in daily life. However, the meanings these words signify are quite different from each other. The difference in meaning between these two words shows itself in the relationship between kalam, Islamic theology, and akaid, religious precepts. While the topics related to belief are taken into account within the framework of religious precepts, the issues as to faith are studied in the field of Islamic theology. Within this context, the problems dealt with, and the issues worked on in the field of kalam are more scholarly and higher context-wise compared to the field of akaid. Along with the intellectual structure of Islamic theology, when the methodology it employs and the issues it deals with are taken into account, those who are aimed at being offered the education related to Islamic theology should have the intellectual background and development so as to cope with the intellectual capacity demanded.

___

  • Akbulut, Ahmet ( 2001). SahabeDönemiİktidarKavgası. Ankara: PozitifMatb.
  • • Allport, G.W (1950). The Individual and His Religion: A Psychological Interpretation. London: Collier-Macmillan Ltd.
  • • Hazırlayanlar: Kemal Demiray- Ruşen Alaylıoğlu (1970). Ansiklopedik Türkçe Sözlük. İstanbul: İnkilap ve Aka Yay.
  • • Atay, Hüseyin (1995). Kur'an'a Göre Araştırmalar V. Ankara: Semih Ofset.
  • • Ay, Mahmut (2011). "Kelâm'da Akıl İman İlişkisi: Temel Teolojik Yaklaşımlar". AÜİFD, 52 (1), Ankara.
  • • Aydın, Ali Arslan (1984). İslâm İnançları: Tevhid ve İlm-i Kelâm. 1, İstanbul: Gonca Yay.
  • • .........., (1979). İslâm İnançları ve Felsefesi. Ankara: DİB Yay.
  • • Bağdadî, Ebu Mansûr, Abdulkâhir b. Tahrîr et- Temîmi, (1981). Usûlü'd-Dîn. Beyrut: Dâru'l-Âfâki'l-Cedîde.
  • • Bakıllânî, Ebubekir Muhammed b. Tayyib, (1987). Temhîdu'l-Evâil ve Telhîsu'd-Delâil. nşr: İmâmuddinAhmed Haydar, Beyrut: Müessetü'l-Kütübi's-Sekâfiyye.
  • • Bilmen, Ömer Nasuhi (1972). Muvazzafİlm-i Kelâm. İstanbul: Bilmen Yay.
  • • Bozyel, Resul (2005 ). "Müzakereler", İmam Hatip Liselerinde Eğitim ve Öğretim içinde. Yayına Hazırlayan: Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay.
  • • Cevherî, İsmail b. Hammad (1979). es-Sıhah. 5, Beyrut: Dâru'l-İlim.
  • • Clark, W.H. (1961). The Pyschology of Religion:An Introduction to Religious Experience and Behaviour. New York: The Macmillan Co.
  • • Curcâni, es-Seyid eş- Şerif, Ali b. Muhammed (1321). Şerhu'l- Mevâkıf 1, İstanbul: Daru't-Tıbaati'l-Âmire.
  • • Cüveynî, Ebu'l Maâli Abdülmelik b. Abdillah (1979). el-Kâfiye fi'l-Cedel. Nşr: Fevkiye H. Mahmud, Kahire: Matbaatu'l-Halebî.
  • • el-Cuveynî, İmâmü'l- Harameyn (2010). Kitâbü'l-İrşâd. Tercüme: Adnan Bülent Baloğlu-Sabri Yılmaz-Mehmet İlhan-Faruk Sancar. Ankara: TDV Yay.
  • • Cozo, Muhammed Ali (1983). Mefhûmu'l-Akl ve'l-Kalb fi'l-Kur'ân ve's-Sünne. Beyrut: Daru'l-ilm.
  • • Çağbayır, Yaşar (2007). Ötüken Türkçe Sözlük, 1. İstanbul: Ötüken Yay.
  • • Danışman, Nafiz (1955). Kelâm İlmine Giriş. Ankara: AÜİF Yay, Son Havadis Mat.
  • • Dini Kavramlar Sözlüğü (2005). Haz. İsmail Karagöz. Ankara: DİB Yay.
  • • Ebu Hanife, Numan b. Sabit (1982). Fıkh-ı Ekber, Çev. H.Basri Çantay, Ankara: DİB Yay.
  • • Erdem, Sabri (2007)."Anlambilim Açısından İman Sözcüğü". AÜİFD, 48 (1), Ankara.
  • • Esen, Muammer (2008). "İman Kavramı Üzerine", AÜİFD. 49 (1), Ankara.
  • • el-Eş'arî, Ebu'l-Hasan Ali b. İsmail (1952 a). fîİstihsâni'l- Havzfîİlmi'l-Kelâm. Beyrut: Matbaatü'l-Katolikiyye.
  • • el-Eş'arî, Ebu'l-Hasan Ali b. İsmail, (1952 b). Kitâb'l-Lum'afi'r-Reddi alâEhl'i-Ziyağ ve'l-Bid'a. Neşreden: Richard
  • Mc Carthy, Beyrut: Matbaatü'l-Katolikiyye.
  • • Fahreddin Râzi, Muhammed b. Ömer b. Hüseyin, (2002). Kelâm'a Giriş(el-Muhassal). Çev.: Hüseyin Atay, Ankara: TC Kültür Bakanlığı Yay.
  • • Farâbî (1931). İhsâu'l-Ulûm. Neşreden: Osman M. Emin. Kahire: Matbaatu's-Saade.
  • • Firûzabadî (1268/1272). Okyanûsu'l-Basît fî Tercemeti'l-Kâmûsi'l- Muhît. Trc. Ahmed Asım, 1-3, İstanbul: Daru't-Tıbaaati'l-Âmire.
  • • Fowler, J. W. (1986). "Faith and the Structuring of Meaning". Faith Development and Fowler içinde, ed. by C. Dykstra & S. Parks, Birmingham: Religious Education Press.
  • • Gölcük, Şerafettin-Toprak, Süleyman (1988). Kelâm. No: 47, Konya: Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay.
  • • Hançerlioğlu, Orhan (1984). İslam İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • • Hanefî, Hasan (1988). Mine'l-Akîde ila's-Sevra. 1, Beyrut: Daru't-Tenvm
  • • Hökelekli, Hayati (1993). Din Psikolojisi. Ankara: TDV Yay.
  • • el-Isfahani, Rağıb (2010). Müfredât. Çev. ve notlandıran: Yusuf Türker, İstanbul: Pınar Yay.
  • • İbn Asakir, Ebu'l-Kasım Ali b. El-Hasan b. Hibetullah (1347). Tebyînu Kizbi'-l Müfterî fîmâ Ünsibe ilâ'l-İmam Ebi'l-Hasan el-Eş'arî. Şam: Matbaatü't-Tevfik.
  • • İbn Faris (1366). Mu'cemu Mekâyısu'l- Lüğa. 1-4, Mısır: Daru'l-İhyaı'l-Kütibi'l-Arabi.
  • • İbn Haldun (1991). Mukaddime. Çev.ZekiKadiriUgan,2,Ankara:MEBYay.
  • • İbn Hazm, Ebu Muhammed Ali b. Ahmed (1320). Kitâbu'l-Fasl fı'l-Milel ve'l- Ehvau ve'n-Nihal, 3. Mısır: Matbaatu'l-Edebiyye.
  • • İbn Manzûr (1955). Lisânu'l-Arab, 13. Beyrut: Daru Beyrut.
  • • İbn Teymiye (1985). İman Üzerine. Çev. Salih Uçan, İstanbul: PınarYay.
  • • İmam Gazalî (1973). İhyâu Ulûmü'd-Dîn. Çev. Ahmed Serdaroğlu, 1,İstanbul: Bedir Yay.
  • • ..........(1971). İtikatta Orta Yol. Çev. Kemal Işık, Ankara: AÜİF Yay.
  • • ..........(1990). el-Munkızumined-Dalâl. Çev.HilmiGüngör,Ankara:MEBYay.
  • • İrfan, Abdulhamid,- (2011). İslâm'da İtikâdî Mezhebler ve AkâidEsasları. Tercüme. M. Saim Yeprem, Ankara: TDV Yay.
  • • İslam Ansiklopedisi (1989). 2-25, İstanbul: TDV Yay.
  • • İzmirli, İsmail Hakkı (1981). Yeni İlm-i Kelâm. Ankara: Umran Yay.
  • • İzutsu, Toshihiko (1984). İslam Düşüncesinde İman Kavramı. Çev. Selahaddin Ayaz, İstanbul: Pınar Yay.
  • • .........., Kur 'ân'daAllah ve İnsan. Çev. Süleyman Ateş, Ankara: Kevser Yay.
  • • Kadı Abdulcabbar (1996). Şerhu Usûli'l-Hamse. nşr: Abdulkerim Osman, Kahire: Mek-tebetü Vehbe.
  • • Katip Çelebi (1972). Mizânü'l-Hakkfî İhtiyâri'l-Ahakk. Haz. Orhan Şaik Gökyay, İstanbul: MEB Yay.
  • • Kayıklık, Hasan (2005). "Psikolojik Açıdan İnanç, İman ve Şüphe" , AÜİFD, 46 (1). Ankara.
  • • el-Kurtubî, Muhammedb. Ahmedb. Ebi Bekir (1372). el-Câmi'liAhkâmi'l-Kur'an. Tahkik: AhmetEbulalim, 13, Kahire: Daru'ş-Şa'b.
  • • el-Maturidi, Ebu Mansûr (2009). Kitabu't-Tevhid Tercümesi. Tercüme: Bekir Topaloğlu, Ankara: İSAM Yay.
  • • Meadov, M.J & Kahoe. R.D. (1984). Psychology of Religion: Religion in İndividual Lives. New York: Harper & Row.
  • • Mustafa, İbrahim ve üç arkadaşı (1986). Mu'cemu'l- Vasît. İstanbul: Çağrı Yay.
  • • en-Nedvi, Ebu'l- Hasen (1986). Kur'an ve Sünnette İtikad-İbadet ve Ruh Terbiyesi. Ter.: M. Ali Seraceddin, İstanbul: Risale Yay.
  • • en-Nesefî, Ebu'l- MuînMeymûnb. Muhammed(2003). Tabsıratü'l-EdillefîUsûli'd-Dîn. Tahkik ve Yayına Hazırlayanlar: Hüseyin Atay- Şaban Ali Düzgün, 2, Ankara: DİB Yay.
  • • Bezmez, s. BrownC.H. (2001). Redhouse Turkish-English Dictionary. İstanbul: SevMatb.
  • • es-Sabuni, Nureddin (2005). el-Bidâye fî Usûlü'd-Dîn-Mâtürîdiyye Akâidi. Ankara: DİB Yay.
  • • SistematikKelâm (2006). Ş.Ali Düzgün - ud. Ankara: Anküzem.
  • • et- Taberî, Muhammedb. Cerir(1405). Câmi'ül-Beyân an Te'vîliAyi'l-Kur'an, 26. Beyrut: Dâru'l- Fikr.
  • • Taftazani, Sadeddin (1991). Şerhu'l- Akâid- Kelâm İlmi ve İslâm Akâidi. Hazırlayan: Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergâh Yay.
  • • Tolstoy, Lev Nikolayeviç (1998). Din Nedir?. Çev. Murat Çiftkaya, İstanbul: Kaknüs Yay.
  • • Topaloğlu, Bekir (1981). Kelâm İlmi. İlaveli 6. Baskı. İstanbul: Damla Yay.
  • • Tunç, M. Şekip (1950). Psikoloji Dersleri(Terbiye Bakımından). İstanbul: İÜEF Yay.
  • • Türkçe Sözlük (1988). TDK, Ankara: TTK Basımevi.
  • • Uludağ, Süleyman (1982). Akâid ve Kelâm XI. Sınıf. İstanbul: Marifet Yay.
  • • Uyanık, Mevlüt (1997). İslâm'ın İnanç İlkeleri. Ankara: Esin Yay.
  • • Vergote, Antoine (1999). Din İnanç ve İmansızlık. Çev. Veysel Uysal İstanbul: İFAV Yay.
  • • Yüksel, Emrullah (1991). "İmam Hatip Liselerinde Akâid ve Kelâm Öğretimi". Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri içinde, Ankara: DİB Yay.