RUH SAĞLIĞI-DİN İLİŞKİSİ  ARAŞTIRMALARINA BİR BAKIŞ

Bu araştırmada ruh sağlığı din ilişkisi ile ilgili yapılmış olan araştırmaların bir kısmında ilişkinin pozitif diğer bir kısmında ise negatif çıkmasına etki eden süreçler ele alınmıştır. Ayrıca, sonuçların farklılaşma nedenleri teorik olarak temellendirilmeye çalışılmıştır. Konu ile ilgili farklı sonuçların ortaya çıkmasına "ruh sağlığı", "dindarlık", "dindarlık göstergeleri" vb. gibi kavramlara yüklenen anlamlar ve bu kavramların içerik sınırları ile üzerinde araştırma yapılan deneklerin demografik, kişisel ve çevresel özelliklerinin etki ettiği tespit edilmiştir.

A review of mental health research religion relationships

In this study, I tried to examined the processes which are influential on the negative results of related some studies and the positive results on altered studies which are conducted about the sanity and religion relationship. Besides, it is tried that fixing theorically the reasons of differentation of results. It is determined that it is affected to occure different results concerning with the subjects that given meanings to concepts such as " sanity", "piety", "signs of piety" ect. and the demographic, personal and environmental features of test subjects which shop around on them in the framework of content of these concepts.

___

  • Allport, G.W. (1966), The religious context of prejudice. Journal fort he Scientific Study of Religion, 5, ss.447-457.
  • Allport, G.W. (1950), The individual and his religion: a psychological interpretation, New York: Macmillan.
  • Allport, G.W.-Ross, J.M. (1967), Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5, ss.432-443.
  • Arıcı, A. (2006), "Ergenlerde Dini Başaçıkma Yöntemi Olarak Dua", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss.529-557.
  • Bateman, M.M.- Jensen, J.S. (1958), The effect of religious background on modesof handling anger, in: Journal of Social Psychology, 47, ss. 133-141.
  • Bergin, A.E. (1991), Values and religious issues in psychotherapy and mentalhealth, in: American Psychologist,46, ss.394-403.
  • Bucher, A. A. (2004), Psychobiographien religiöser Entwicklung Glaubensprofile zwischen Individualität und Universalität, Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart.
  • Çevik, Ş. (2006), "Ölüm Düşüncesi ve Ölüm Ötesiyle İlgili Dini İnançlar", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss.405-445.
  • Dörr, A. (2001), Religiosität und psychische Gesundheit. Zur Zusammenhangsstruktur spezifischer religiöser Konzepte. Hamburg: Dr. Kovac.
  • Dreger, R.M. (1952), Some personality correlates of religious attitudes as determined by projective techniques, in: Psychological Monographs 66.
  • Ekşi, H. (2006), "Din Eğitimi Gençlik ve Kişilik", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss. 181-216.
  • Ellis, A. (1992), MY current views on rationalemotive therapy (RET) and religiousness, in: Journal of Rational Emotive and Cognitive Behavior Therapy,10, ss.37-40.
  • Ellis, A. (1983), The case against religiosity, New York: Institute for Rational-Emotive Therapt.
  • Eşer, H. (2006), "Üniversite Öğrencilerinde Dini İnanç ve Benlik Saygısı İlişkisi", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss.491-528.
  • Freud, S. (1982a), Zwangshandlungen und Religionsübungen, in: ders., Studien ausgabe, Bd., 7, Frankfurt a. M: Fischer, ss.11-21 [EA 1907].
  • Freud, S. (1982b), Die Zukunft einer Illusion, in: ders., Studienausgabe, Bd. 9, Frankfurt a. M: Fischer , ss.13-189 [1927]
  • Gartner, J.-Larson, D.B.-Allen, G.D. (1991), Religious commitment and mental health. A review of the empirical literatüre, in: Journal of Psychology and Theology 19, ss.6- 25.
  • Gloch, Ch.Y. (1969), Über die Dimensionen der Religiösität, in: J. Matthes (Hrsg.), Kirche und Gesellschaft. Einführung in die Religionssoziologie II, Reinbek: Rowohlt, ss.150-168.
  • Grom, B. (1992), Religionspsychologie, München: Kösel.
  • Göcen, G. ,,Dini İnanç ve İbadetin Kendini Gerçekleştirme İle İlişkisi", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss. 559-611.
  • Gürses, İ. (2006), ,,Dindarlık İle İlgili Tutumlar ve Otoriteryen Kişilik İlişkisi", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss. 83-136.
  • Hackney, C.H.-Sander, G.S. (2003), Religiosity and mental health: a meta-analysis of recent studies, in: Journal of Scientific Study of religion 42, ss.43-55.
  • Hayta, A. (2006), "İbadetler ve Ruh Sağlığı Dini Pratikler İle Psiko-Soyal Uyum Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss. 137-179.
  • Huber, S. (2003), Zentralität und Inhalt. Ein neues multidimensionales Messmodell der Religiosität, Opladen:Leske+Budrich.
  • Hoheisel, K. & Klimkeit, H.-J. (Hrsg.)(1995), Heil und Heilung in den Religionen, Wiesbaden: Harrassowitz.
  • Hökelekli, H. (2008), Ölüm Ölüm Ötesi Düşüncesi ve Din, Dem Yay., İstanbul.
  • Hökelekli, H. (1998), Din Psikolojisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Idler, E.L. & Kasl, S.V. (1997), Religion among disabled and nondisabled elderly persons: cross-sectional patterns in health practices, social activities, and well-being, in: Journal of Gerontology 52B, S. 300-305.
  • Karaca, F. (2007), Dini Gelişim Teorileri, Değerler Eğitimi Merkezi Yay., İstanbul.
  • Karaca, F. (2003), ,,Dindarlığın Fonksiyonelliği Üzerine", Dini Araştırmalar Dergisi, c.6, Sayı:16, Ankara, ss.75-85.
  • Karaca, F. (2000), Ölüm Psikolojisi, Beyan Yay., İstanbul.
  • Kayıklık, H. (2002), ,,Bireysel Dindarlığın Psikolojik Kaynakları", Dini Araştırmalar Dergisi, 5 (13), ss.27-40.
  • Kimter, N. (2006), ,,Dini İnanç, İbadet ve Duanın Umutsuzlukla İlişkisi Üzerine Bir Araştırma", Hayati Hökelekli (Ed.), Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi, Değerler Eğitimi Mermezi Yay., İstanbul, ss. 217-249.
  • Koenig, H.G.-Larson, D.B.(2001), Religion and mental health: evidence for an association, in: International Review of Psychiatry 13, ss. 67-78.
  • Koenig, H.G.-McCullough, M.E.-Larson, D.B.(2001), Hanbook of religion and healt: a century of research review, New York: Oxford University Press.
  • Kula, M.N. (2001), Kimlik ve Din. Ergenler Üzerine Bir Araştırma, Ayışığı kitapları, İstanbul.
  • Kula, M.N. (2000), "Deprem ve Kıyamet Benzetmesi", Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9 (9), ss.
  • Küçükcan, T.-Köse, A. (2000), Doğal Afetler ve Din, İSAM Yay., İstanbul.
  • Levin, H.J. (1987), Vanderpool, İs frequent religious attendance really conduetive to beter health? Toward an epidemiology of religion, in: Social Science and Medicine 24, ss.89-600.
  • Mehmedoğlu, A. U. (2004), Kişilik ve Din, Değerler Eğitimi Merkezi Yay., İstanbul.
  • Murken, S.(1998a), Gottesbeziehung und seelische Gesundheit: Die Entwicklung eines Modells und seine empirische Überprüfung, Münster u New York: Waxmann.
  • Murken, S. (1998b), Soziale und psychische Auswirkungen der Mitgliedschaft in neuen religiösen Bewegungen unter besonderer Berücksichtigung der sozialen Integration und psychischen Gesundheit, in: Deutscher Bundestag, Enquete-Kommission ,,Sogenannte Sekten und Psychogruppen" (Hrsg.), Neue religiöse und ideologische Gemeinschaften und Psychogruppen: Forschungsprojekte und Gutachten der Enquete-Kommission ,,Sogenannte Sekten und Psychogruppen", Hamm: Hoheneck 1998b, S. 297-354.
  • Murken, S. (1999), Die John Templeton Foundation, in: EZW Materialdienst 62,ss.313- 315.
  • Neeleman, J. & Lewis, G. (1994), Religious identity and comfort beliefs in three groups of psychiatric patients, in: International Journal of Social Psychiatry 40, ss. 124-134.
  • Ok, Ü. (2005), "Dini Düşüncede Yaşanan Stresin (Şüphe, Uyumsuzluk, Çelişki v.b.) Boyutları", Dini Araştırmalar Dergisi, c.8, Sayı:22, Ankara, ss.11-40.
  • Peker, H. (2008), Din Psikolojisi, Çamlıca Yay., 4. Baskı, İstanbul.
  • Röhrle, B. (1994), Soziale Netzwerke und soziale Unterstützung, Weinheim: Psychologie Verlags Union .
  • Schowalter, M.-Murken, S.(2003), "Religion und psychische Gesundheit-empirische Zusammenhänge komlexer Konstrukte", Einführung in die Religionspsychologie, Christian Henning, Sebastian Murken, Erich Nestler (Hg.), Schöningh UTB, Paderborn.
  • Sorenson, A.M. - Grindstaff, C.F. - Turner, R.J. (1995), Religious involvementamong unmarried adolescent mothers: a source of emotional support, in: Sociology of Religion 56, ss. 71- 81.
  • Strawbridge, W.J.- Shema, S.J.- Cohen, R.D.- Roberts, R.E.- Kaplan, G.A. (1998), Religiosity buffers effects of some stressors on depression but exacerbates others, in: Journal of Gerontology: Social Sciences 53 (1998), ss. 118-126.
  • Vergote, A. (1966), Religionspsychologie,.Olten.
  • Vergote, A. (1999), Din İnanç ve İnançsızlık , Çev.: Veysel Uysal, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay., İstanbul.
  • Yapıcı, A. (2007), Ruh Sağlığı ve Din Psiko-Sosyal Uyum ve Dindarlık, Karahan Kitabevi, Adana.
  • Yıldız, M. (2006), Ölüm Kaygısı ve Dindarlık, İzmir İlahiyat Vakfı Yay., İzmir.
  • Zwingmann, C. - Grom, B. - Schermelleh-Engel, K. - Madsen, R, - Schmitz, E. - Moosbrugger, H. (2004). "Das Münchner Motivationspsychologische ReligiositätsInventar: Dimensionsanalytische Prüfung und Revision", Religiösität: Messverfahren und Studien zu Gesundheit und Lebensbewältigung, (Christian Zwingmann, Helfried Moosbrugger (Hrsg.)), Waxmann Münster, München, ss.57-77.