KUR’ÂN’DA ÜÇ AĞAÇ TÜRÜ YAHUT BAZI ÂYETLERİN ANLAMLARINI YENİDEN DÜŞÜNMEK

Kur"ân-ı Kerîm"in doğru anlaşılması, onun bir hayat kitabı olarak işlev görmesi açısından son derece önemli bir meseledir. Onun doğru anlaşılması şüphesiz birtakım kurallara bağlıdır. Bu kuralların başında ise onun Arapça bir hitap/kitap oluşunu devamlı hatırda tutmak gelmektedir. Kur"ân Arapça diliyle indirilmiştir. Bu sebeple onun anlamı öncelikle Arapça içinde tam olarak ortaya konmalıdır. Üstelik bu Arapça her döneme hitap eden bir Arapça değil, öncelikle Kur"ân"ın indiği dönemde ve kültür içinde yaşayan Araplara hitap eden bir Arapça"dır. Dolayısıyla Kur"ân"daki âyetlerin ne dediğini iyice anlamak için öncelikle miladi yedinci asırda yaşayan Arapların onu nasıl anladığına bakılmalıdır. Bu makalede biz de bu kuraldan hareketle, bazı ağaçların anlatıldığı bazı âyetlerin anlamlarına yeniden bakmak istedik

Three Types of Tree in the Qur’ân or Rethinking of the Meaning of Some Verses

The correct understanding of the Qur‟ân is a very important issue in terms of its service as a life book. Its correct understanding, no doubt, depends on certain rules. The very first of these rules is to keep in mind continously that it is an Arabic address/book. The Qur‟ân was sent in Arabic language. Therefore, its meaning primarily should be made out completely in Arabic. Moreover, this is not an Arabic that appeals to every period, but primarily appeals to the Arabs who lived in a time and cultural environment that the Qur'an came down. Thus, in order to thoroughly understand what the Qur‟ân is saying, how the Arabs who lived in the seventh century AD understood it should be viewed first. Moving from this rule, in this article we wanted to look again at the meaning of some verses in which some trees are mentioned

___

  • Âlûsî, Mahmûd Ebu‟l-Fazl, Rûhu’l-Me’ânî fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Âzîm ve’s-Seb’i’l-Mesânî, Dâru Ġhyâi‟t-Türâsi‟l-Arabi, Beyrut, tsz.
  • Asad, Muhammad, The Message of The Qur’ân, Dar al-Andalus, Gibraltar, 1993.
  • AteĢ, Süleyman, Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar NeĢriyat, Ġstanbul, tsz.
  • Balcı, Ġsrafil, “Siyer Okumalarında Kur‟ân‟ın Rolü ve Belirleyiciliği: Necm Sûresi Örnekli- ğinde Bazı Siyer Konularının Kritiği”, İSTEM: İslâm San‘at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, Yıl: 8, Sayı: 16, Konya, 2010.
  • Berrâk, Abdurrahman b. Nâsır b. Berrâk b. Ġbrâhim, Şerhu’l-Akîdeti’t-Tahâviyye, Dâru‟tTedmuriyye, Riyâd, 2008.
  • Buga, Mustafa Dîb-Mestû, Muhyiddîn Dîb, el-Vâzıh fî Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru‟l-Kelimi‟tTayyib, DımaĢk, 1998.
  • Cevziyye, Ebû Abdullah ġemseddin Muhammed Ġbn Kayyim, et-Tibyân fî Aksâmi’l-Kurân, thk. Tâhâ Yusuf ġahin, Dâru‟l-Kütübi‟l-Ġlmiyye, Beyrut, 1982.
  • Derveze, Ġzzet, Kur’ân’a Göre Hz. Muhammed (sav), Trc. Mehmet Yolcu, DüĢün Yay., Ġstanbul, 2011.
  • Derveze, Muhammed Ġzzet, et-Tefsîru’l-Hadîs, Dâru Ġhyâi Kütübi‟l-Arabiyye, Kahire, 1383.
  • Dihlevî, Halim b. Kutbuddîn Ahmed b. Ebu‟l-Feyz, Tuhfe-i İsnâ Aşeriyye, Arapça‟ya trc. Ğulâm Muhammed b. Muhyiddîn b. Ömer el-Eslemî, thk. Muhibbüddîn el-Hatîb, el-Matbaatü‟s-Selefiyye, Kahire, 1373.
  • Duman, Zeki, “Nur Sûresinin 35. Âyetinin Tefsir ve Te‟vili Bağlamında Allah‟ın Ġnsana Dört Hidayeti: Fıtri Din, Akıl, Peygamber ve Kitap”, Usûl Ġslam AraĢtırmaları Dergisi, sayı: 3, Ocak-Haziran 2005.
  • DurmuĢ, Zülfikar, “Dilbilim Açısından Meâllere EleĢtirel Bir YaklaĢım”, Dinbilimleri Akademik AraĢtırma Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, 2010.
  • Esed, Muhammed, Kur’ân’ın Mesajı, trc. Cahit Koytak-Ahmet Ertürk), ĠĢaret Yay., Ġstanbul, 1997.
  • Ferrâ, Ebû Zekeriyya Yahya b. Ziyad b. Abdullah, Me’âni’l-Kur'ân, Dâru‟l-Kütübi‟l-Ġlmiyye, Beyrut, 2002.
  • Hâzin, Alâüddîn Ali b. Muhammed b. Ġbrâhîm el-Bağdâdî, Lübâbü’t-Te’vîl fî Me’âni’tTenzîl, Dâru‟l-Fikr, Beyrut, 1979.
  • Hicâzî, Muhammed Mahmûd, el-Vahdetü’l-Mevdûiyye fi’l-Kur’âni’l-Kerîm, Dâru‟l-Kütübi‟lHadîse, Kâhire, 1970.
  • Ġbn ÂĢûr, Muhammed et-Tâhir, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr, Dâru Sahnûn li‟n-NeĢr ve‟t-Tevzî, Tunus, 1998.
  • Ġbn Ebû Hâtim, Ebu Muhammed Abdurrahman b. Ebû Hâtim er-Râzî, Tefsîru İbn Ebî Hâtim, thk. Es‟ad Muhammed et-Tayyib, el-Mektebetü‟l-Asriyye, Sayda, tsz.
  • Ġbn Hacer, Ahmed b. Ali Ebu‟l-Fadl el-Askalânî, Fethu’l-Bârî, Dâru‟l-Ma‟rife, Beyrut, 1379.
  • Ġbn Kesîr, Ebu‟l-Fidâ Ġsmail b. Amr b. Kesîr el-KuraĢî ed-DımeĢkî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, thk. Sâmî b. Muhammed Selâme, Dâru Tayyibe li‟n-NeĢr, Riyâd, 1999.
  • Ġbn Sîde, Ebu‟l-Hüseyin Ali b. Ġsmail el-Endelusî, el-Muhassas, thk. Halil Ġbrahim Ceffâl, Dâru Ġhyâi‟t-Türâsi‟l-Arabî, Beyrut, 1996.
  • Ġbnü‟l-Arabî, el-Kâdî Muhammed b. Abdullah Ebû Bekr, Ahkâmu’l-Kur’ân, Dâru‟l-Kütübi‟l- Ġlmiyye, Beyrut, 2003.
  • Ġbnü‟l-Cevzî, Abdurrahman b. Ali b. Muhammed, Zâdü’l-Mesîr, el-Mektebü‟l-Ġslâmî, Beyrut, 1404.
  • Ġbnü‟l-Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-Arab, Dâru Sâdır, Beyrut, tsz.
  • Ġdrisî, Ahmed b. Muhammed b. el-Mehdî, el-Bahru’l-Medîd, Dâru‟l-Kütübi‟l-Ġlmiyye, Beyrut, 2002.
  • Karaman, Hayrettin vdğ.,Kur’ân Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir, DĠB Yay., Ankara, 2007.
  • Kattân, Ġbrâhîm, Teysîru’t-Tefsîr, Matabiü‟l-Cem‟iyyetü‟l-Ġlmiyye el-Melikiyye, Ammân, 1983.
  • Koç, Mehmet Akif, Tefsirde Bir Kaynak İncelemesi, Kitâbiyât, Ankara, 2005.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân, thk. HiĢâm Semîr el-Buhârî, Dâru Âlemi‟l-Kütüb, Riyad, 2003.
  • Kutub, Seyyid, Fî Zılâli’l-Kur’ân, Dâru‟Ģ-ġurûk, Beyrut, 1973.
  • Kutub, Seyyid, Fî Zilâli’l-Kur’ân, trc. M. Emin Saraç, Ġ. Hakkı ġengüler, B. Karlığa, Hikmet yay., Ġstanbul, tsz.
  • Mâverdî, Ebu‟l-Hüseyin Ali b. Muhammed b. Hubeyb, en-Nüket ve’l-Uyûn, thk. es-Seyyid b. Abdu‟l-Maksûd b. Abdu‟r-Rahîm, Dâru‟l-Kütübi‟l-Ġlmiyye, Beyrut, 1992.
  • Mukâtil b. Süleymân, Ebu‟l-Hasen, Mukâtil b. Süleymân b. BeĢîr el-Ezdî, Tefsîru Mukâtil b. Süleymân, thk. Ahmed Ferîd, Dâru‟l-Kütübi‟l-Ġlmiyye, Lübnân, 2003.
  • Nevevî, Ebû Zekeriyya Yahyâ b. ġeref, el-Minhâc Şerhu Sahihi Müslim b. El-Haccâc, Dâru Ġhyâi‟t-Türâsi‟l-Arabî, Beyrut, 1392.
  • Neysâbûrî, Ebu‟l-Kâsım Mahmud b. Ebu‟l-Hüseyin Ali b. el-Hüseyin, Bâhiru’l-Burhân fî Me’ânî Müşkilâti’l-Kur’ân, thk. Suâd bn. Sâlih b. Saîd Bâbekî, Ümmü‟l-Kurâ Üniversitesi, Mekke, 1998.
  • Neysâbûrî, Nizâmüddîn el-Hasen b. Muhammed b. El-Hüseyin el-Kummî, Garâibü’lKur’ân ve Ragâibü’l-Furkân, thk. eĢ-ġeyh Zekeriyya Umeyrân, Dâru‟l-Kütübi‟l- Ġlmiyye, Beyrut, 1996.
  • Öztürk, Mustafa, Kur’ân-ı Kerîm Meâli Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri, DüĢün Yay., Ġstanbul, 2011.
  • Râgıb el-Ġsfehânî, Ebu‟l-Kâsım el-Hüseyn b. Muhammed, el-Müfredât fî Garîbi’l-Kur’ân, thk. Muhammed Seyyid Kîlânî, Dâru‟l-Ma‟rife, Lübnan, tsz.
  • Râzî, Fahruddîn Muhammed b. Ömer et-Temîmî, Mefâtîhu’l-Gayb, Dâru‟l-Kütübi‟l- Ġlmiyye, Beyrut, 2000.
  • Râzî, Muhammed b. Ebû Bekr b. Abdülkâdir, Muhtâru’s-Sıhâh, thk. Mahmûd Hâtır, Mektebetü Lübnân NâĢirûn, Beyrut, 1995.
  • Sa‟lebî, Ebû Ġshak Ahmed b. Muhammed b. Ġbrahim, el-Keşf ve’l-Beyân, thk. el-Ġmam Ebû Muhammed b. ÂĢûr, Dâru Ġhyâi‟t-Türâsi‟l-Arabî, Beyrut, 2002.
  • Suyûtî, Ebu‟l-Fazl Celâlüddîn, ed-Dürrü’l-Mensûr, Dâru Hicr, Mısır, tsz.
  • ġenkîtî, Muhammed el-Emîn b. Muhammed el-Muhtâr, Advâu’l-Beyân fî Îzâhi’l-Kur’ân bi’l-Kur’ân, Dâru‟l-Fikr, Beyrut, 1995.
  • ġevkânî, Muhammed b. Ali, Fethu’l-Kadîr, Dâru Ġbn Kesîr, DimaĢk, 1414.
  • Taberî, Muhammed b. Cerîr, Câmi’u’l-Beyân fî Te’vîli’l-Kurân, thk. Ahmed Muhammed ġâkir, Müessesetü‟r-Risâle, Beyrut, 2000.
  • Tatlı, Bekir, Âyet ve Hadislerle İsra ve Mi’raç Olayı, Çukurova Üniversitesi Basımevi, Adana, 2008.
  • Toprak, M. Faruk, “Klasik Arap ġiir Ve Nesrinde En Sık Rastlanan Yeminler”, Nüsha, Yıl: II, Sayı: 7, Güz 2002.
  • Turan, Abdülbaki, “Kur‟ân-ı Kerîm‟deki Yeminler (Aksâmu‟l-Kur‟ân)”, Selçuk Üniversitesi Ġlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 2, Konya, 1986.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi, Haki Dîni Kur’ân Dili, Bedir Yay., Ġstanbul, 1993.
  • Yıldırım, Suat, Kur’ân-ı Hakîm ve Açıklamalı Meâli, Feza Gazetecilik A.ġ., Ġstanbul, 1998.
  • ZemahĢerî, Ebu‟l-Kâsım Mahmûd b. Ömer, el-Keşşâf, thk. Abdürrezzâk el-Mehdî, Dâru Ġhyâi‟t-Türâsi‟l-Arabî, Beyrut, tsz.
  • ZerkeĢî, Bedrüddîn Muhammed b. Abdullah, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, thk. Muhammed Ebu‟l-Fadl Ġbrâhîm, Dâru Ġhyâi‟l-Kütübi‟l-Arabiyye, Beyrut, 1957.