ÇARŞAMBA KURDAHMETLİ KÖYÜ MEZARLIĞINDAKİ TARİHİ MEZAR TAŞLARI

Kurdahmetli Köyü Çarşamba"ya yaklaşık 5 km. uzaklıkta yer almaktadır. Köyün içerisinde bulunan mezarlıkta etrafı duvarla çevrilmiş bir hazire mevcuttur. Hazirede tarihî önemi haiz 13 mezar bulunmaktadır. Kitabeleri incelendiğinde bu mezarların çoğunun Çarşamba İlçe merkezindeki Rahtvan Camii avlusunda yer alan haziredeki mezarlarla yakın bağlarının bulunduğu görülmektedir. Yaklaşık olarak tamamı XIX. yüzyıla ait olan bu 13 mezar taşı gerek kompozisyon gerekse süsleme anlayışı açısından dönemlerinin özelliklerini sergilemektedirler

The Historical Tombstones In The Graveyard Of Kurdahmetli Village In Çarşamba

Kurdahmetli village is about 5 km. far from Çarşamba. There is a hazire around which was surrounded with the concrete wall in the graveyard in willage. There are thirteen graves which have historical importance. The inscriptions on them show that these graves have close relation with the graves in the hazire of Rahtvan Mosque in Çarşamba. These gravestones, aproximately all of them belong to the nineteeth century, show the specialities of their periods with regard to the composition and ornamentation

___

  • Açıkgözoğlu, Ahmet Sacit, Eyüp Sultan Civarında İmzalı Mezar Taşı Kitabeleri, (Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul 1995.
  • ______, Ahmet Sacit, “Hattat Sami Efendi‟nin Mezar Taşı Kitabeleri”, Geçmişten Günü- müze Mezarlık Kültürü ve İnsan Hayatına Etkileri Sempozyumu, İstanbul 1999, s. 128-139.
  • Aslanapa, Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986.
  • ÂyânoğlU, F. İsmail, Fatih Devri Ricali Mezar Taşları ve Kitabeleri, Vakıflar Dergisi, S: 4, Ankara 1958, s. 193-208.
  • Bacque-Grammont, Jean Louis- VATİN, Nicolas, “Stele Turcice, VI, Steles Funeraires De Sinop”, Anatolia Moderna/Yeni Anadolu III, Paris 1992, s. 105-207.
  • _______, Jean Louis-LAQUEUR, Hans Peter-VATİN, Nicolas, “Les Cimetiéres Ottomans Comme Source Historique. Méthodologie et Possibilités de Traitement Par L‟Informatique”, Erdem, C. VI, (S. 16), Ankara 1992, s. 177-214.
  • Çal, Halit, “İstanbul Eyüp‟teki Erkek Mezartaşlarında Başlıklar”, Tarihi Kültürü ve Sanatıyla Eyüpsultan Sempozyumu III, İstanbul 1998, s. 206-225.
  • Çulpan, Cevdet, Serviler II, İstanbul 1961.
  • Derman, Uğur, “Osmanlı Celî Hattında Klasik Kavramı”, Sanat ve Klasik, İstanbul 2006, s. 11-38.
  • _______, Uğur, “Mezar Kitâbelerinde Yazı San„atımız”, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Belleteni, S: 49/328, İstanbul 1975, s. 36-47.
  • Ersoy, Ayla, “Eyüp‟deki Mezartaşlarında Servi Ağacı Kültü”, V. Eyüpsultan Sempozyumu, İstanbul 2002, s. 90-95.
  • Ethem, Halil, Kitabeler Nasıl Kayit ve Zaptolunmalıdır Ankara 1940.
  • Gümüşdağ, Gökhan, Kastamonu Şehri Nasrullah Camisi, Yılanlı Camisi, Yakup Ağa Camisi, Ahmet Dede Camisi Hazirelerindeki Mezar Taşları, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2007.
  • Gün, Recep, “Mezartaşı Kitabelerindeki İmzaların Referansı Sorunu: Samsun-Çarşamba Rıdvan Paşa Camii Haziresindeki İki Mezartaşı Örneği”, İstem, Yıl:1, Sayı:1, 2003, s. 151-156.
  • _______, Recep, “Samsun-Çarşamba Rıdvan Paşa Camii Haziresindeki Mezar Taşları-I (Celî Ta‟lîk Kitabeli Olanlar)”, Ondokuzmayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S: 22, Samsun 2006, s. 103-143.
  • _______,Recep, “Samsun-Çarşamba Rıdvan Paşa Camii Haziresindeki Mezar Taşları-II (Celî Sülüs Kitabeli Olanlar)”, Ondokuzmayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S: 26-27, Samsun 2008, s. 117-173.
  • Gündoğan, Bengü, Kastamonu Ferhat Paşa Camisi Haziresi Mezar Taşları, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2007.
  • Habîb, Hat ve Hattâtân, İstanbul 1305.
  • İltar, Gazanfer, Giresun İli Sahil Şeridindeki Osmanlı Mezar Taşları, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara 2005.
  • Karamağaralı, Beyhan, Ahlat Mezar Taşları, Ankara 1992.
  • _______, Beyhan, “Kültür Tarihimiz Bakımından Mezar Taşlarının Önemi ve İkonografisi”, Geçmişten Günümüze Mezarlık Kültürü ve İnsan Hayatına Etkileri Sempozyumu, İstanbul 1998, s. 33-46.
  • Kuban, Doğan, 100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi, İstanbul 1973. Kur’ân-ı Kerîm.
  • Kuşoğlu, Mehmet Zeki, Mezar Taşlarında Hüve’l-Bâkî, İstanbul, 1984.
  • Laqueur, Hans-Peter, Hüve’l-Baki, İstanbul’da Osmanlı Mezarlıkları ve Mezar Taşları, (Çev: Selahattin Dilidüzgün), İstanbul 1997.
  • Nefes, Eyüp, “Samsun Merkez Kökçüoğlu Mezarlığı‟ndaki Kitabesinden Hareketle Hattat Mısrî-Zâde İle İlgili Bir Değerlendirme”, Ekev Akademi Dergisi, S: 29, Erzurum 2006, s. 289-295.
  • Oğuz, Burhan, Mezartaşında Simgeleşen İnançlar, İstanbul 1983.
  • Pakalın, M. Z., Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, C. I-III, İstanbul 1983.
  • Serin, Muhiddin, Hat Sanatımız, İstanbul 1982.
  • SUBAŞI, M. Hüsrev, “Mezar Taşları Üzerine”, Bülten, S: 5, İstanbul 1994, s. 10-11.
  • _______, M. Hüsrev, Yazıya Giriş, İstanbul 1997.
  • Şapolyo, Enver Behnan, “Türk Mezar Taşları”, Önasya, S: 57, Ankara 1970, s. 10-11.
  • Tibet, Aksel-Işın, Ekrem-Yelkenci, Dilek, “Stelea Turcicae VIII, Yenikapı Mevlevîhânesi Haziresi”, İslam Dünyasında Mezarlıklar ve Defin Gelenekleri I, Ankara 1996, s. 223-281.
  • Torun, Mehmet, Samsun ve İlçeleri Tarihi Araştırmaları, İstanbul 1954.
  • Tüfekçioğlu, Abdülhamit, “Türk Mimarisinde Yazı”, Yeni Türkiye, S: 46, Ankara 2002, s. 616-634.
  • Uğraşkan, Erol, Kastamonu Ferhat Paşa ve Atabey Gazi Camileri’nin Hazirelerindeki Mezar Taşları, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya 2007.
  • Yazır, Mahmut, Eski Yazıları Okuma Anahtarı, Ankara 1983.
  • Yolalıcı, M. Emin, XIX. Yüzyılda Canik (Samsun) Sancağının Sosyal ve Ekonomik Yapısı, Ankara 1998.