ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN INSTAGRAM'DAKİ BENLİK SUNUMLARI

Bu çalışma, Web 2.0 teknolojisiyle oluşturulan görsel paylaşım temelli, interaktif birsosyal medya ağı olan Instagram üzerinedir. Aktif Instagram kullanıcısı olan üniversiteöğrencilerinin kullanım pratikleri, temel olarak Erving Goffman'ın benlik sunumukavramsallaştırması çerçevesinde, sembolik etkileşimci bir bakış açısıyla incelenmiştir.Pratikler, bakma hazzı, görme biçimleri, karnavalesk, ayna evresi (mirror stage), skopoli(gözetlemecilik) ve voyorizm (dikizlemecilik) gibi kavramlarla tartışılmıştır. Bu bağlamda,Goffman'ın benlik sunumu çerçevesinden hareket edilerek oyuncu, vitrin, rol, izlenim,performans gibi kavramlar kullanılmıştır. Var olan durumdan farklı, kurgusal paylaşımyapmanın problematize edildiği bu çalışmada Mersin Üniversitesi öğrencisi 11katılımcıyla derinlemesine mülakat yapılmış, katılımcıların Instagram deneyimlerikonusunda veriler toplanmıştır. Araçsal durum çalışmasıyla (instrumental case study)analiz edilen bu veriler; sosyal medyanın, kullanıcıların etkileşim ortamlarının, gündelikhayat ve sanal hayat arasındaki farkın ve paylaşım tasarımlarının anlaşılmasına ışıktutmuştur. Bunlara ek olarak Instagram'ın kullanım pratiklerinden yola çıkılarakInstagram'la ilgili terimleri anlatan bir sözlük oluşturulmuştur. Sonuç olaraksa;görülmekten haz alan kullanıcıların, Instagram sahnesinde kusursuz bir performanssergilemek için çaba göstererek paylaşım tasarımlarına zaman harcadıkları, titiz birertasarımcı oldukları, prollerindeki görünürlüklerine özen gösterdikleri anlaşılmıştır.Kullanıcıların başkalarıyla olan etkileşimlerinde yorum alma, beğenilme, izlenilme gibipratikleri oldukça değerli bulup, bu durumlardan duygusal doyum sağladıkları ve kimizaman da sahne önü ve arkasının farklılaştığı paylaşımlarda bulundukları sonucunaulaşılmıştır. Kullanıcıların sadece beğeni almak ya da görüntülenme sayısını yüksektutmak için bile düzenli olarak bu mecrada vakit geçirdikleri ve beğeni ya da takipçisayısını yükseltmek için karşılıklı beğeni ve takip yaptıkları sonuçları da saptanmıştır.

UNIVERSITY STUDENTS' PRESENTATION OF SELF ON INSTAGRAM

This study is based on Instagram, an interactive social media network for visual posting created with Web 2.0 technology. The practices of university students who are active Instagram users were examined in this study from the symbolic interactionist perspective, mainly within the framework of Erving Goffman's concept of presentation of self. Practices are discussed in relation with concepts such as pleasure, seeing forms, carnivalesque, mirror stage, scopophilia and voyeurism. Concepts such as actor, front, role, impression and performance were used in the context of Goffman's presentation of self. In this study where the ctional posting was problematized, an in-depth interview was conducted with 11 participants who are students at Mersin University and data were collected on the Instagram experience of the participants. Analyzed by the instrumental case study, this data shed light on social media, user interaction environments and the design of the posts. In addition to these, a dictionary describing the terms related to Instagram has been created. Results show that the users spend time to design their posts and get pleasure from being seen, striving to exhibit impeccable performance on the Instagram scene, being meticulous designers and paying attention to their visibility in their proles. Receiving comments and being appreciated and watched, in users' interactions with others are found to be rather valuable, resulting in emotional fulllment of the user in these situations, and users may sometimes post experiences that differ from the reality at the backstage. It has also been determined that the users spend their time on this medium regularly to receive only the likes or views, and that they enter mutual like and follow practices to raise the number of likes or followers.

___

Akçay, Habibe. “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 33 (2011): 137-161. Web. 10 Temmuz 2018.

Andreassen, Cecilie Schou, Ståle Pallesen, and Mark D. Griffiths. "The Relationship Between Addictive Use of Social Media, Narcissism, and Self-Esteem: Findings From A Large National Survey." Addictive Behaviors 64 (2017): 287-293. Web. 12 Aralık 2018.

Avcı, Özlem. “Dijital Yaşamın Dijital Özne(l)leri: Herkes ya da Hiç Kimse.” Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8. 1 (2015): 249-266. Web. 10 Temmuz 2018.

Ayan, Buğra. Sosyal Çağlar Tarihi. İstanbul: Abaküs Kitap, 2016.

Ayan, Göktürk. Tüketim Kültürü Bağlamında Kimlik İnşasının Sosyal Medyada Kullanımı: Instagram Örneği. Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara, 2016. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Web. 10 Temmuz 2018.

Aytaçlı, Berrak. “Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 3. 1 (2012): 1-9. Web. 10 Temmuz 2018.

Bal, Nazar. “Gündelik Yaşamda Tüketim Alışkanlıklarının İlişkiselliği Üzerine Sosyolojik Bir Analiz: Instagram Örneği.” Uygulamalı İlişkisel Sosyoloji. Ed. Aytül Kasapoğlu. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi, 2016. 87-129.

Barthes, Roland. Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. Çev. Reha Akçakaya. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın, 1996.

Berger, John. Görme Biçimleri. Çev. Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları, 2018.

Blank, Grant ve Christoph Lutz. "Representativeness of Social Media in Great Britain: Investigating Facebook, Linkedin, Twitter, Pinterest, Google+, and Instagram." American Behavioral Scientist 61.7 (2017): 741-756. Web. 12 Aralık 2018.

Boz, Nevfel. Yeni İletişim Ortamlarında Dijital Kimlik ve Benlik Sunumu. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2012. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Web. 30 Kasım 2018.

Bullingham, Liam ve Ana C. Vasconcelos. "‘The Presentation of Self in the Online World’: Goffman and The Study of Online Identities." Journal of Information Science 39.1 (2013): 101-112. Web. 29 Kasım 2018.

Castells, Manuel. Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. Cilt 1. Ağ Toplumunun Yükselişi. Çev. Ebru Kılıç. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2008.

Creswell, John. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çev. Ayfer Budak, İbrahim Budak. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2016.

Çakmak, Veysel ve Ümmügül Baş. “Benlik Sunum Aracı Olarak Instagram Kullanımı: Öğrenciler Üzerine Nitel Bir Araştırma.” Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 17 (2017): 96-118. Web. 10 Temmuz 2018.

Çalık, Deniz ve Özge Pelin Çınar. "Geçmişten Günümüze Bilgi Yaklaşımları Bilgi Toplumu ve İnternet." XIV. Türkiye'de İnternet Konferansı (2009): 77-88.

“Dramaturji.” Güncel Türkçe Sözlük. TDK Online, 2018. Web. 18 Haziran 2018.

Ellison, Nicole, Rebecca Heino ve Jennifer Gibbs. "Managing Impressions Online: Self-Presentation Processes in The Online Dating Environment." Journal of Computer-Mediated Communication 11.2 (2006): 415-441. Web. 29 Kasım 2018.

Giddens, Anthony. Modernliğin Sonuçları. Çev. Ersin Kuşdil. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2016.

“Global Digital Report 2018.” World’s Internet Users Pass The 4 Billion Mark. We Are Social, 2017. Web. 10 Temmuz 2018.

Goffman, Erving. Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Çev. Barış Cezar. İstanbul: Metis Yayınları, 2016.

Göker, Göksel. “İletişimin Mcdonaldlaşması: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme.” Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10. 2 (2015): 389-410. Web. 10 Temmuz 2018.

Güz, Nurettin ve Ceren Yegen. “Ölü Canlar’dan Instagram’a: Kimlik ve Statü Sahibi Olmanın Allomorfizmi Üzerine.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 1. 45 (2017): 103-123. Web. 10 Temmuz 2018.

Güzel, Mehmet. “Küreselleşme, İnternet ve Gençlik Kültürü.” Küresel İletişim Dergisi 1. 1 (2006): 1-16. Web. 10 Temmuz 2018.

Hazar, Murat. "Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 32 (2011): 151-176.

Hitchcock, Jane. Net Crimes and Misdemeanors: Outmaneuvering Web Spammers, Stalkers, and Con Artists. New Jersey: Information Today, Inc, 2006.

“Instagram İçin En İyi Filtre Uygulamaları.” fundalina.com. 13 Ekim 2016. Web. 10 Temmuz 2018.

“Instagram Info Center.” Info Center. Instagram. March 2010. Web. 1 Temmuz 2018.

“Internet Usage Statistics.” Internet Users in the World by Regions – December 31, 2017. internetworldstats.com, 2017. Web. 11 Mayıs 2018.

Işıkdoğan, Oktay. Görsel Kültürde Bir Tüketim Nesnesi Olarak Beden: Video Klipler Örneği. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ankara, 2007. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Web. 10 Temmuz 2018.

Kalinowski, Christina ve Sorin Adam Matei. “Goffman Meets Online Dating: Exploring The ‘Virtually’ Socially Produced Self".” Journal of Social Informatics 16 (2011): 6-20. Web. 29. Kasım 2018.

Karaca, Mehmet. “Sosyolojik Perspektiften İletişim.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 15. 57 (2016): 626-648. Web. 10 Temmuz 2018.

Karadoğan-İsmayılov, Ebru ve Gözde Sunal. “Gözetlenen ve Gözetleyen Bir Toplumda, Beden ve Mahremiyet İlişkisi: Facebook Örneği.” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 18 (2012): 21-41. Web. 10 Temmuz 2018.

Kavanagh, Donncha. “Ocularcentrism and Its Others: A Framework for Metatheoretical Analysis.” Organization Studies 25.3 (2004): 445-464. Web. 10 Temmuz 2018.

Keach, Sean. “Instagram Now Has a Billion Users as Facebook’s Grip on Your Life Tightens.” The Sun Global Sensation. 20 June 2018. Web. 10 Temmuz 2018.

Kırık, Ali Murat ve Nazlı Yazıcı. “Instagram Örneği Üzerinden Sosyal Medyada Hikâye Anlatıcılığı.” Erciyes İletişim Dergisi 5. 2 (2017): 82-99. Web. 10 Temmuz 2018.

Kırık, Ali Murat. “Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu.” Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5. 1 (2017): 230-261. Web. 10 Temmuz 2018.

Kim, Won, Jeong Ok-Ran ve Sang-Won Lee. “On Social Web Sites.” Information Systems 35. 2 (2010): 215-236. Web. 10 Temmuz 2018.

Kocabay-Şener, Nihal. İletişimin Tekno-Sosyolojisi. İstanbul: Volga Yayıncılık 2016.

Kocabay-Şener, Nihal. “Sosyal Medyada Günün Menüsü: Sosyal Medyada ‘Paylaşılan’ Yemek Fotoğrafları Üzerine Bir Değerlendirme.” Erciyes İletişim Dergisi 3. 3 (2014): 72-82. Web. 10 Temmuz 2018.

Krämer, C. Nicole ve Stephan Winter "The Relationship of Self-Esteem, Extraversion, Self-Efficacy, and Self-Presentation Within Social Networking Sites." Journal of Media Psychology 20.3 (2008): 106-116. Web. 29 Kasım 2018.

Lacan, Jacques. Ecrits. Trans. Alan Sheridan. London: Routledge, 1997.

Leppert, Richard. Sanatta Anlamın Görüntüsü İmgelerin Toplumsal İşlevi. Çev. İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017.

McLuhan, Marshall ve Bruce Powers. Global Köy. Çev. Bahar Öcal Düzgören. İstanbul: Scala Yayıncılık, 2001.

Mehdizadeh, Soraya. "Self-Presentation 2.0: Narcissism and Self-Esteem on Facebook." Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 13.4 (2010): 357-364. Web. 29 Kasım 2018.

Merriam, Sharan. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayınları, 2013.

Mulvey, Laura. “Görsel Haz ve Anlatı Sineması.” Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri. Çev. Nilgün Abisel. Ed. Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi, 2010. 211-229.

Neuman, Lawrence. Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1. Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Çev. Sedef Özge. İstanbul: Yayınodası Yayıncılık, 2017.

Neuman, Lawrence. Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, Cilt 2. Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Çev. Sedef Özge. İstanbul: Yayınodası Yayıncılık, 2017.

“Omnipresent.” Cambridge Dictionary. Cambridge Dictionary Online, 2018. Web. 5 Haziran 2018.

Orth, Olivia. Presentation of Selfie: A Modern Understanding of Goffman’s Self on Instagram. Towson University Department of Mass Communication and Communication Studies Towson, 2016. Unpublished Master of Science Thesis, 10 Temmuz 2018.

Öztürk, Eda, Gül Şener ve Hasan Kemal Süher. “Sosyal Medya Çağında Ürün Yerleştirme: Instagram ve Instabloggerlar Üzerine Bir İçerik Analizi.” Global Media Journal TR Edition 6. 12 (2016): 355-386. Web. 10 Temmuz 2018.

Postman, Neil. Televizyon: Öldüren Eğlence. Çev. Osman Akınhay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017.

Rhoades, Mindi. "Shaking + Quaking + Breaking the Boughs: Deconstructing Family with Digital Visual Culture Media." Visual Culture & Gender 4 (2009): 48-57. Web. 6 Aralık 2018.

Ritzer, George. Modern Sosyoloji Kuramları. Çev. Himmet Hülür. Ankara: De Ki Basım Yayım, 2011.

Shakespeare, William. Macbeth. Çev. Sabahattin Eyüboğlu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2016.

Slattery, Martin. Sosyolojide Temel Fikirler. Çev. Özlem Balkız, Gülhan Demiriz, Hacer Harlak, Cevdet Özdemir, Şebnem Özkan, Ümit Tatlıcan. Ankara: Sentez Yayıncılık, 2017.

Smith, Kit. “41 Incredible Instagram Statistics.” Brandwatch Instagram Statics. brandwatch.com. 25 April 2018. Web. 11 Mayıs 2018.

Solmaz, Başak ve diğerleri. “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama.” Selçuk İletişim Fakültesi Dergisi 7. 4 (2013): 23-32. Web. 10 Temmuz 2018.

Soncu, Ayşe Gül. “Benliklerin Beğenilere Sunulduğu Yeni Ortam: Instagram.” Uluslararası Hakemli İletişim Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 13 (2016): 214- 233. Web. 10 Temmuz 2018.

Sontag, Susan. Fotoğraf Üzerine. Çev. Osman Akınhay. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2011.

“Stalk.” English Oxford Living Dictionaries. Oxford Dictionary Online, 2018. Web. 13 Haziran 2018.

“Statista Instagram.” Leading countries based on number of Instagram users as of October 2018 (in millions). Statista: The Statistics Portal, 2018. Web. 10 Aralık 2018.

Taşdelen, Birgül ve İbrahim Çataldaş. “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Ve Mahremiyete Yönelik Görüşleri: Lefke Avrupa Üniversitesi Örneği.” Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5. 2 (2017): 826- 844. Web. 10 Temmuz 2018.

Taşkın, Efe Yiğit. “Android ve iOS İçin Geliştirilmiş, En İyi 5 Fotoğraf Uygulaması!” webtekno.com. 10 Temmuz 2017. Web. 10 Temmuz 2018.

Ting, Cheung Ting. “A Study of Motives, Usage, Self-presentation and Number of Followers on Instagram.” Discovery–SS Student E-Journal 3 (2014): 1-35. Web. 10 Temmuz 2018.

Türkiye İstatistik Kurumu. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2016. Ankara: TÜİK, 2016. Web. 10 Temmuz 2018.

Türkmenoğlu, Harun. “Teknoloji İle Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak Instagram.” Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi 2. 4 (2014): 87-100. Web. 10 Temmuz 2018.

Uçar, Fatma. “Facebook’ta Benlik Sunumu ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri.” Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi 9. 1 (2015): 312-338. Web. 10 Temmuz 2018.

Uludağ Eraslan, Reyhan. “Sosyal Medya Her An ve Her Yerde Görünür Olmak.” The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 3. 4 (2013): 29-37. Web. 10 Temmuz 2018.

Uygun, Ece ve Deniz Akbulut. “Karnavalesk Kuramı ve Instagram Ortamına Yansımaları.” Yeni Medya Elektronik Dergi 2. 2 (2018): 73-89. Web. 10 Temmuz 2018.

Virilio, Paul. Enformasyon Bombası. Çev. Kaya Şahin. İstanbul: Metis Yayınları, 2003.

Wallace, Ruth ve Alison Wolf. Çağdaş Sosyoloji Kuramları. Çev. Leyla Elburuz, M. Rami Ayas. Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2015.

Yaşa-Özeltürkay, Eda, Sezen Bozyiğit ve Murat Gülmez. “Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma.” Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12. 48 (2017): 175-198. Web. 10 Temmuz 2018.

Yetkin Cılızoğlu, Gamze ve Aysel Çetinkaya. “Sivil Toplum Örgütlerinin Instagram Kullanımı.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 4.27 (2016): 161-181.

Yıldız, Muhammed. “Postmodern İletişim Süreçleri ve Sanal Şöhret.” Middle Black Sea Journal of Communication Studies 2. 1 (2017): 16-23. Web. 10 Temmuz 2018.

Zhao, Shanyang. "The Digital Self: Through The Looking Glass of Telecopresent Others." Symbolic Interaction 28.3 (2005): 387-405. Web, 29 Kasım 2018.

Zhao, Shanyang, Sherri Grasmuck ve Jason Martin. "Identity Construction on Facebook: Digital Empowerment in Anchored Relationships." Computers in Human Behavior 24.5 (2008): 1816-1836. Web. 29 Kasım 2018.