PLATON FELSEFESİNDE KÖTÜLÜK PROBLEMİ

Bilindiği üzere, felsefede problemler, felsefenin yapısı gereği, ezeli ve ebedi olup, çözüm şekillerinden daha önemlidir. Bu problemlerden birisi de, kötülük problemidir. Bu makalede, felsefe tarihinde ilk kez büyük Antik Yunan filozofu Platon tarafından ele alınmış olan kötülük problemi incelenmiştir. Bu problem, daha sonra, başta Epikuros olmak üzere, hemen hemen her çağda, hem filozofları hem de teologları oldukça meşgul etmiştir.

THE PROBLEM OF EVIL IN PLATO'S PHILOSOPHY

As it is known, problems in philosophy are eternal and they are more crucial than solutions. One of these problems is the problem of evil. In this article, the problem of evil which was first handled in the history of philosophy by the ancient Greek Philosopher Plato, is examined. Since Plato, this problem has occupied the attention of both philosophers, particularly Epikuros, and theologians in almost every age. Öz

___

  • Akdağ, Özcan. “Kötülük Sorunu ve Teodise.” The Journal of Academic Social Science Studies 38 (2015): 473-480.
  • Aster, Ernest von. “Felsefe ve İstanbul Üniversitesinde Felsefe Tedrisatı.” Felsefe Semineri Dergisi 1. (1939): 1-14.
  • Augustinus. İtiraflar. Çev. Dominik Pamir). İstanbul: Kaknüs, 1999.
  • Augustinus. İyiliğin Yokluğu Olarak Kötülük. Çev. C. Sadık Yaran. Samsun: Etüt Yayınları, 1997.
  • Aquinas, Thomas. Summa Theologica Çev. Fathers of the English Dominican Province. London: Encyclopedia Britannica, 1952.
  • Aydın Mehmet. Kant ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı- Ahlâk İlişkisi. Ankara: Umran Yayınları, 1981.
  • Aydın Mehmet. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Fakültesi, 2002.
  • Camus, Albert. Düşüş. Çev. Yalçın Tura. İstanbul: Varlık Yayınları,1993.
  • Çelik, Kevser. “Kötülüğün Felsefesi: Felsefi Tecrübede Kötülük Sorunu ve Kötülüğü Haklılaştırma Olarak Teodise.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 2.6 (2014): 155-182.
  • Ebû Hâmid el-Gazâlî. Makâsidü’l-Felâsife. Ed. Süleyman ed-Dünya. Kahire: DadülMaarif, 1961.
  • Eralp, Vehbi. Platon. İstanbul: Hüsnü Tabiat Matbaası, 1953.
  • France, Anatole, Epikür’ün Bahçesi. Çev. Hikmet Hikay. İstanbul: Hilmi Kitabevi, 1947.
  • Haklı, Şaban. “Kötülük Problemi, Yaklaşımlar ve Eleştiriler.” Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1.2(2002): 195-211.
  • Heimsoeth, Heinz. Felsefenin Temel Disiplinleri. Çev. Takiyettin Mengüşoğlu. İstanbul: Evrim Matbaası, 1986.
  • Hick, John. “The Problem of Evil.” The Encylopedia of Philosophy. Ed. Paul Edwards. New York: Macmillan. 3 (1967).
  • Honderich, Ted. (Ed). The Oxford Companion to Philosophy. New York: Oxford University Press,1995.
  • Hume, David. Dialogues Concerning Natural Religion. Ed. N.K. Smith. New York: The Bobbs-Merrill Inc.,1947.
  • Hume, David. Dinin Doğal Tarihi (Din Üstüne). Çev. Mete Tuncay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 1979.
  • Hume, David. Doğal Din Üstüne Söyleşiler (Din Üstüne). Çev. Mete Tuncay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 1979.
  • İbn Sina, Kitabu’n-Necat. Neşr. Macit Fahri. Beyrut: Darü’l- Afaki’l-Cedide, 1985.
  • Kant, Immanuel. Prolegomena to Any Future Metaphyisics. Çev. James W. Ellington. Cambridge: Hackett Publishing Company, 2001.
  • Kant, Immanuel. “Bütün Felsefi Teodise Denemelerinin Başarısızlığı Üzerine.” Çev. Muhsin Akbaş. Doğu-Batı 4.14 (2001): 195-208.
  • Karasan, Mehmet. Eflatun’un Devlet Görüşü. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi, 1964.
  • Kiriş, Nurten. “Tarihsel Olarak Kötülük Problemi ve Çözüm Yolu Olarak Teodise.” FLSF 1.5 (2008): 81-99.
  • Kolakowski, Leszek. Religion. Fontanal Press, 1993,
  • Leibniz, G.W. Essais de Theodiceé. Chicago, 1990.
  • Leibniz, G.W. Monadoloji. Çev. Suut Kemal Yetkin. İstanbul, 1988.
  • Leibniz, G.W. Teodise Denemeleri İmanla Aklın Uygunluğu Üzerine Konuşma. Çev. Hüseyin Batu. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi, 1986.
  • Mackie, John. Kötülük ve Mutlak Kudret. Çev. Metin Yasa. Samsun: Etüt Yayınları, 1997.
  • Özdemir, Metin. İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi. İstanbul: Furkan, 2001.
  • Platon. Devlet II. Çev. Sabahattin Eyüboğlu ve M. Ali Cimcoz. İstanbul: Türkiye İş Bankası, 2011.
  • Platon. Euthydemos. Çev. Vehbi Eralp. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi, 1989.
  • Platon. Euthyphron. Çev. Pertev Naili Boratav. İstanbul: Maarif Matbaası, 1942.
  • Platon. Gorgias. Çev. Reyan Erben. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi, 1989.
  • Platon. DİYALOGLAR Küçük Hippias. Çev. Tekin Genç. Ankara: Bil Ofset Matbaası, 2014.
  • Platon. Lysis. Çev. Sabahattin Eyüboğlu. İstanbul: Türkiye İş Bankası, 2018.
  • Platon. Philebos. Çev. Sabri Esat Siyavuşgil. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi, 1997.
  • Platon. Protagoras. Çev. Teoman Aktürel. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2011.
  • Platon. Theaitetos. Çev. Teoman Aktürel. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2011.
  • Platon. Timaios. Çev. Erol Güney ve Lütfi Ay. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi, 1989. Platon. Yasalar I-II. Çev. Candan Şentuna ve Saffet Babür. İstanbul: Kabalcı Yayınları, 1998.
  • Plotinos, Enneadlar. Çev. Hakkı Özden. İstanbul: Kurtiş Matbaası, 2008.
  • Rousseau, J. Jack. Emile Yahut Terbiyeye Dair Çev. H. Z. Ülken, Ali Rıza Ülgener ve Selahattin Güzey. İstanbul: Ahmet Sait Matbaası,1945.
  • Schopenhauer, Arthur. The World as Will and Represantation. New York: Dover Publications,1966.
  • Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford: Oxford University Press, 1985.
  • Swinburne, Richard. Tanrı Var Mı? Çev. Muhsin Akbaş. Ankara: Arasta Yayınları, 2001.
  • Topaloğlu Bekir. Kelam İlmine Giriş. İstanbul: Damla Yayınları, 1991.
  • Vorlander, Karl. Felsefe Tarihi. Çev. Mehmet İzzet-Orhan Sadeddin. İstanbul: İz Yayıncılık, 2008.
  • Weber, Alfred. Felsefe Tarihi. Çev. Vehbi Eralp. İstanbul: Sosyal Yayınlar, 1993.
  • Werner, Charles. Kötülük Problemi. Çev. Sedat Umran. İstanbul: Kaknüs, 2000.