PETRA DELICADO POLİSİYE ROMAN SERİSİNDE İSPANYOL FEMİNİZMİNİN İZLERİNİ SÜRMEK

İspanyol edebiyatında polisiye roman, diğer ülke edebiyatlarında olduğu gibi erkek yazarların kaleminden doğar ve erkek bakış açısıyla gelişimini sürdürür. XX. yüzyılın ortalarında tam anlamıyla tanınırlık kazanır. 1970'li yıllarda önce siyasi bir kimlikle varlık gösterir. 1975 yılında Franco'nun ölümünün ardından kadın yazarlar da polisiye roman türünde eserler vermeye başlarlar. 1980'li yıllarda feminist hareketin İspanya'da etkinliğini arttırmasıyla birlikte polisiye romanın cinsiyetçi yapısı, kadın yazarlar tarafından kurgulanan kadın dedektierle kırılmaya başlar. Kurguladığı Petra Delicado polisiye roman serisiyle Alicia Giménez Barttlet bu yazarlardan biridir. Alicia Giménez Bartlett tarafından ilki 1996 yılında yazılan Petra Delicado polisiye roman serisi, İspanyol edebiyatında police procedural alt türünde kadın kahramanın yer aldığı ilk polisiye roman serisidir. Serinin kahramanı kadın polis dedekti Petra Delicado karakteriyle dedektiik gürünün erkek cinsiyle özdeşleştiği ve erkekliğin yüceltildiği polisiye roman geleneğinde bir kırılma yaşanır. Bu kırılma, karakterin, dönemin feminist ideolojileri çerçevesinde kurgulanmasından kaynaklanmaktadır. Buradan hareketle bu makalede Petra Delicado polisiye roman serisinde İspanyol feminizminin izlerini sürmek amaçlanmıştır. Bu çalışmada belirli bir dönemi (1996-2009 tarihleri arasındaki dönem) incelemek hedeendiği için günümüzde de yazılmaya devam eden serinin birinci romanı Ritos de Muerte (Ölüm Ayinleri) (1996), üçüncü romanı Mensajeros de la Oscuridad (Karanlığın Habercileri) (1999), dördüncü romanı Muertos de Papel (Kâğıttan Ölüler) (2000), beşinci romanı Serpientes en el Paraíso (Cennetteki Yılanlar) (2002), altıncı romanı Un Barco Cargado de Arroz (Pirinç Yüklü Gemi) (2004), yedinci romanı Nido Vacío (Boş Yuva) (2007) ve sekizinci romanı El Silencio de los Claustros (Manastırların Sessizliği) (2009) inceleme nesnesi olarak kullanılmıştır.

TRACING SPANISH FEMINISM IN PETRA DELICADO DETECTIVE NOVEL SERIES

Detective novel in Spanish literature arises from the pen of the male writers as in other countries' literature and continues to develop from a male gaze. In the middle of the XXth century it gains properly recognition in the literary world. In the 1970s it principally appears with a political identity. After the death of Franco in 1975 female writers also begin to write detective novels. In the 1980s with the increasing effectiveness of the feminist movement in Spain, the sexist structure of detective novel begins to be broken with female detectives produced by the female writers. With Petra Delicado detective novel series Alicia Giménez Bartlett is one of these writers. The Petra Delicado detective novel series, written rst in 1996 by Alicia Giménez Bartlett, is the rst detective novel series in Spanish literature that include a female hero in the police procedural subgenre. Detective novel tradition, which identies the detective gure with male gender and exalts masculinity, is subverted with the character female police detective Petra Delicado. This subversion derives from the creation of the character within the framework of the feminist ideologies of the period. From this point of view, this article aims to trace Spanish feminism in the Petra Delicado detective novel series. As this study aims to cover a specic period (the period between 1996-2009), the rst novel Ritos de Muerte (1996), the third novel Mensajeros de la Oscuridad (1999), the fourth novel Muertos de Papel (2000), the fth novel Serpientes en el Paraíso (2002), the sixth novel Un Barco Cargado de Arroz (2004), the seventh novel Nido Vacío (2007) and the eighth novel El Silencio de los Claustros (2009) of the ongoing series are analyzed in this study.

___

  • Alborch, C. (2003). Malas: Rivalidad y Complicidad Entre Mujeres. Madrid: Suma de Letras.
  • Amorós, C. (2001). Feminismo: Igualdad y Diferencia. Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Brookbank Jones, A. (1997). Women in Contemporary Spain. Manchester: Manchester University Press.
  • Cerezo, H. (2009, 18 Nisan). Mientras escribes te metes en un lío del que, finalmente, logras escapar, porque siempre hay una salida. Erişim tarihi: 10.08.2021, https://www.diariosigloxxi.com/texto-diario/mostrar/42420/mientrasescribes- metes-lio-finalmente-logras-escapar-porque-siempre-hay-salida
  • Cruz, J., Zecchi, B. (2004). Más que evolución, involución: a modo de prólogo. La Mujer en la España Actual. Evolución o Involución? Ed. Jacqueline Cruz ve Barbara Zecchi. Barcelona: Icaria, 7-24.
  • Falcón, L. (2000). Los Nuevos Mitos del Feminismo. Madrid: Vindicación Feminista.
  • Giménez Bartlett, A. (1996). Ritos de Muerte. Barcelona: Círculo de Lectores.
  • Giménez Bartlett, A. (2002). Serpientes en el Paraíso. Barcelona: Editorial Planeta.
  • Giménez Bartlett, A. (2005). Muertos de Papel. Barcelona: Editorial Planeta.
  • Giménez Bartlett, A. (2009). El Silencio de los Claustros. Barcelona: Ediciones Destino.
  • Giménez Bartlett, A. (2015). Mensajeros de la Oscurida Barcelona: Editorial Planeta.
  • Giménez Bartlett, A. (2017a). Un Barco Cargado de Arroz. Barcelona: Editorial Planeta.
  • Giménez Bartlett, A. (2017b). Nido Vacío. Barcelona: Editorial Planeta.
  • Godsland, S. (2007). Killing Carmens: Women’s Crime Fiction From Spain. Cardiff: University of Wales Press.
  • Gregory Klein, K. (1995). The Woman Detective: Gender&Genre. Urbana: University of Illinois Press.
  • Halberstam, J. (1998). Female Masculinity. Durham&London: Duke University Press. Heywood, A. (2013). Siyasi İdeolojiler. (A. K. Bayram, Ö. Tüfekçi, H. İnaç, Ş. Akın, B. Kalkan, Çev.). Ankara: Adres Yayınları.
  • Martín Alegre, S. (2002). El caso de Petra Delicado: La mujer policía en las novelas de Alicia Giménez Bartlett. Actas del Congreso Internacional. Perversas y Divinas: La Representación de la Mujer en las Literaturas Hispánicas: El Fin de Siglo Pasado y/o el Fin del Milenio Actual, 2, 415-421.
  • Rubio Castro, A. M. (1990). El feminismo de la diferencia: Los argumentos de una igualdad compleja. Revista de Estudios Políticos, 70, 185-207.
  • Thompson Casado, K. (2002). Petra Delicado, A Suitable Detective for a Feminist?. Letras Femeninas, 28, 71-83.
  • Tusón Valls, A. (2016). Lenguaje, interacción y diferencia sexual. Enunciación, 21, 138-151. Doi: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.enunc.2016.1.a09
  • Urioste, C. De. (2001). Narrative of Spanish Women Writers of the Nineties: An Overview. Tulsa Studies in Women’s Literature, 20, 279-295. Doi: https://doi.org/10.2307/464487
  • Venkataraman, V. (2010). Mujeres en la novela policial: Reafirmación o subversión de patrones patriarcales? Reflexiones sobre la serie Petra Delicado de Alicia Giménez Bartlett. Textos sin Fronteras. Literatura y Sociedad. Ed. Hala Awaad, Mariela Insúa. Pamplona: Ediciones Digitales de GRISO, 229-240.