MODERN POLONYA ROMANINDA YABANCI(LAŞMIŞ) BİR KADIN

Maria Kuncewiczowa, yazdığı psikolojik roman örneği "Cudzoziemka" (Yabancı Kadın) başlıklı yapıtıyla modern Polonya edebiyatı romancıları arasında önemli bir yer kazanmıştır. Yirminci yüzyılın popüler kavramlarından biri olan "yabancılaşma" teması üzerine kurulu roman, odak ?gür, Ró?a ?abczy?ska'nın yaşadığı deneyimlerin neden olduğu psikolojik değişimleri yansıtır. Ró?a ?abczy?ska, ailesinin yanında bile kendini yabancı hisseden, bugünle uzlaşamayan, bu yüzden sürekli geçmişe kaçan mutsuz bir kadındır. Geride bıraktığı büyük aşkı, tamamlayamadığı müzik kariyeri ve gerçekleştiremediği düşleri onu Rusya'dan başlayıp Polonya'ya kadar uzayan büyük bir yabancılık duygusuna hapseder. Psikolojik roman örneği olan yapıtında yazar, bilinç akışı tekniği ve iç monologlara sıklıkla yer verir. Çift yönlü bir zaman akışı yaratarak kronolojik zaman düzeninden uzaklaşırken, aynı zamanda okurun olayları odak ?gürün zihninden takip etmesini sağlar. Psikolojik çalışmasını Ró?a'nın soyu, toplumsal konumu, gelenek ve görenekler perspekti?eriyle genişletir. Bu sayede odak ?gürü birçok düzeyde ve üç boyutlu bir gerçeklikte ele alır.Bu çalışmada, "Yabancı Kadın" başlıklı psikolojik romanın odak ?gürü Ró?a ?abczy?ska, yabancılaşma kavramı ekseninde incelenecektir

AN ESTRANGE(D) WOMAN IN THE MODERN POLISH NOVEL

Maria Kuncewiczowa has gained an important place among modern Polish literature novelists with her psychological novel entitled Cudzoziemka (The Stranger Woman). The novel, which based on the theme of "alienation", one of the popular concepts of the twentieth century, reects the psychological changes, caused by the experience of the focus gure, Róża Żabczyńska. Róża Żabczyńska is an unhappy woman who feels strange even beside her family, can not reconile with today and therefore always runs away to past. Her big love whom she left behind, incompleted music career and unfullled dreams capture her in a great sense of strangeness which starts from Russia and extends to Poland. In her work which is an example of psychological novel, the author frequently uses the technique of stream of consciousness and internal monologues. While creating a bi-directional time stream to go away from the chronological time sequence, at the same time she gets the reader follow the events through the mind of the focus gure. She expands her psychological work with the perspectives of Róża's lineage, social position, traditions and customs. By this way, she discusses the focus gure at many levels and in a three-dimensional reality. In this study, the focus gure of the novel entitled The Stranger Woman will be analyzed on the axis of estrangement concept

___

  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Tarihi Thales’ten Baudrillard’a. İstanbul: Say, 2009
  • Gökberk, Macit. Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1993.
  • Hançerlioğlu, Orhan. Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003. Web. 10 Şubat 2017.
  • Körpe, Seyyal. “İki Savaş Arası Dönem Polonya Edebiyatında Psikolojik Roman.” Karadeniz Araştırmaları 47 (Güz 2015): 87-99
  • Kuncewiczowa, Maria. Cudzoziemka. Warszawa: Lektura Szkolna, 1995.
  • Miłosz, Czesław. Historia Literatury Polskiej. Kraków: Znak, 1996.
  • Piechota, Marek, Marek Pytasz ve Piotr Wilczek. Slownik Literatury Polskiej. Katowice: Videograf II, 2006.
  • Schulz, Bruno. “Nowa książka Kuncewiczowej.” Tygodnik Ilustrowany 3 (1936): 41- 46.
  • Szałagan, Alicja. “Cudzoziemka. Marii Kuncewiczowej Powstanie, Dzieje Wydawnicze, Recepcja.” Pamiętnik Literacki : Czasopismo Kwartalne Poświęcone Historii İ Krytyce Literatury Polskiej 77.3 (1986): 241-276. Web. 17 Şubat 2017.
  • Timuçin, Afşar. Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut, 2004.
  • Yüce, M. Neşe ve Seda Köycü. Polonya Edebiyatı, İki Dünya Savaşı Arasındaki Yirmi Yıl. Ankara: Ankara Üniversitesi, 2017.