YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU’NUN KALEMİNDEN SÜLEYMAN NAZİF

Batılaşma ile başlayan yazınsal alanımızdaki evrensel eleştirel bakış eksikliği bir edebi sorunsalımızdır. Eleştiri adı altında yapılanların zaman ilerledikçe bir övgü veya yergiye dönüştüğü görülür. Şair ve yazarların bu ıstırapları günümüze kadar devam eder. Yazarlığının bir tarafı Osmanlı geleneğine dayanan diğer tarafı da batıya uzanan Yakup Kadri de bu durumdan şikayet eder. Bu şikayetinin somut belirtilerini de devrinde teşekkül eden her yeni edebiyat ve sanat faaliyetleri ile ilgili değerlendirme yazılarında dile getirir. Elinden geldiği kadar aynı hataları işlememeye çalışır. Karaosmanoğlu’nun, yazı hayatı incelendiğinde özellikle gazete ve dergilerdeki yazıları dikkate alındığında yazarın devrinin her türlü edebi faaliyetleri değerlendirmeyi kendine bir vazife edindiği görülür. Bilhassa devrinin yazar ve şairlerinin ve faaliyetlerinin değerlendirilmesi onun en öncelikleri yazı alanı olarak karşımıza çıkar. Bu değerlendirmelere konu olanlardan biri de Süleyman Nazif’tir. Bildirimiz üç devir yaşayan Yakup Kadri’nin yine üç devri yaşayan Süleyman Nazif’i eleştirel olarak ortaya koyan yazılarının bir değerlendirmesidir

SÜLEYMAN NAZİF FROM THE PERSPECTIVE OF YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU

The lack of universal critical view in our field of literature which starts with westernization is a literary problematic issue. As time goes by, those which are done on behalf of criticism are seen to be a praise or satire. This agony from which poets and authors have suffered has continued until present. Yakup Kadri Karaosmanoğlu, whose authorship is based on both Ottomon tradition and Western tradition, complains about this situation, too. He utters the concrete signs of his complaint in his evaluation writings related to each new literature and art activities which were formed in his time. When writing life of Karaosmanoğlu, particularly his writings in newspapers and periodicals is examined, it is seen that he undertakes the evaluation of each form of literary activities in his age as a mission or duty. Especially, evaluation of authors, poets and their activities in his age can be observed as his top priority field of writings. One of the subjects to his evaluations is Süleyman Nazif. Our academic paper provides an evaluation for writings in which Yakup Kadri, who lives in three ages, puts forth Süleyman Nazif critically, who lives in three ages, as well

___

  • Karakaş, Şuayb, Süleyman Nazif, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1988, s. 104.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, İletişim Yayınları, İstanbul, 1969.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Efkar ve Adat/Teceddüt, Rübab, 1913.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Hafta Sonu Musahabesi, İkdam, 1920.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Milli Edebiyat III, İkdam, 1920.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Düşmanlığın Sebebi, İkdam, 1923.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Yeni Türk Harfleri, Milliyet, 1928.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, Halis Türkçeye Doğru, Milliyet, 1929.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri, -Yapmak-, Tercüman, 1956.