Bir grup üniversite öğrencisinin batıl inanışlar ve hastalıklara karşı tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi

Amaç. Tıp, batıl ve dini inançlar belli bir toplumda sözlü veya yazılı bir şekilde nesilden nesileaktarılır. Tıp, batıl inançlar ve din birbirinden bazen kesin çizgilerle ayrılırken bazen aralarındakisınır belirsizleşebilmektedir. Bu üçlüden herhangi birine ait davranışa neden olan bilgi zamanladeğişime uğrar başlangıç noktası unutulur ama varlığını sürdürür. Doğru oldukları için değil, işeyaradıkları için doğru kabul edilen birçok inanış insanları belirsizlikten kurtarır, iç rahatlamasısağlar. İnsanın sağlıkla ilgili tutum ve davranışları batıl inanışlarının etkisinde kalabilir. Bubağlamda çalışmamızda sağlıkla ilgili mesleklere yönelik üniversite eğitimini seçen öğrencilerinbatıl inanışları ve hastalıklara karşı tutum ve davranışlarını belirlemeyi amaçladık. Yöntem.Çalışmamızda veri toplamak için yaş, cinsiyet, üniversiteye başlamadan önce yaşadığı şehir vebatıl olarak tanımlanan kişisel inanışlarıyla, günlük işlerin yapılmasıyla, hastalık oluştuğundayapılan uygulamalarla ilgili toplam 31 sorudan oluşan anket formu kullanıldı. Bulgular.Çalışmamızda sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu ve tıp fakültesi birinci sınıfta okuyan 276öğrenciden 184üne (%66,6) ulaşıldı. Cinsiyete göre batıl inançlar karşılaştırıldığında; burcununözelliğini bilenler (n=79, %69,9) (p

Evaluation of attitudes and behaviour against superstitious belief s and diseases in the group of university students

Aim. Medicine, superstitious and religious beliefs are transmitted through generations in a certainsociety by either verbally or by written texts. In some cases the borders amidst medicine,superstitious and religious beliefs are quite apart from one another while the borders get blurredoccasionally. The knowledge that turns one of these faiths into behavior changes in the course oftime, its starting point can be forgotten but it still continues to exist. A number of beliefs areaccepted as right although they are not right because they work in saving people from ambiguityand in providing self-comfort. Human attitudes and behaviors related to health may becomeaffected by one s superstitious beliefs. In that sense, present study aims to explore superstitiousbeliefs and diseases related attitudes and behaviors of university students who have selectedmedical careers. Methods. To gather data in this study, a survey form consisting of 31 questionsquerying participants age, gender, the city they lived in prior to university education, personalbeliefs that are defined as superstitions, daily works and practices that are related to sickness hasbeen used. Results. In this study, out of 276 students enrolled in health services vocational schooland medical school students in their first year, we accessed.184 (66.6%) of them Compared tosuperstitious beliefs by sex; those who know their horoscope property (n=79, %69.9) (p

___

  • 1. Arslan M. Kişilerin batıl inanç kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi http://iys.inonu.edu.tr/webpanel/dosyalar/496/file/batil%20inanc.pdf (Erişim tarihi 13 Mart 2012).
  • 2. Ayhan İ, Yarar F. Batıl İnançların Psikolojisi. Pivolka 2005; 4: 15-9.
  • 3. Büken Örnek N. Folklorik değerler ve folklorik tıp. T Klin Tıp Etigi-Hukuku- Tarihi 2003; 11: 45-8.
  • 4. Gün M. Şahinoğlu S. Tahtakuşlar köyü ve geleneksel olarak kullanılan “Fatma Ana Eli” (Anastatika Hierochuntica) bitkisinin folklorik tıp açısından anlamı. Lokman Hekim Dergisi 2011; 1: 18-21.
  • 5. Tanyu H. Dini dolklor veya dini-manevi halk inançlarının çeşit ve mahiyeti üzerinde bir araştırma http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/764/9685.pdf (Erişim tarihi 13 Mart 2012).
  • 6. Yalom I. Güneşe Bakmak Ölümle Yüzleşmek. Kabalcı Yayınları, İstanbul: 2008.
  • 7. Köse A, Ayten A. Bâtil inanç ve davranışlar üzerine psiko-sosyolojik bir analiz. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2009; 3: 45-71.
  • 8. Artun E. Türk Halkbilimi. Kitabevi Yayınları, İstanbul: 2005.
  • 9. Yılmaz M A. Aladağ halk hültürü araştırması. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • 10. Roux J-P. Türklerin ve Moğolların Eski Dini. 2. Basım, İşaret Yayınları, İstanbul: 1998.
  • 11. Sevimli Ş, Kadıoğlu S. Çukurova Sağlık Folkloründe kaplumbağa. Ed Mat A. Eczacılık Tarihi Araştırmaları, İstanbul: 2002; 5-21.
  • 12. Bayat AH. Tıp Tarihi. Sade Matbaa, İzmir: 2003.
  • 13. Karaca F. Heteredoks İnanç Ve Davranışlar Ölçeği Üzerine Bir Deneme. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2001; 25: 145-68.
  • 14. Gizir C, Gizir S, Aktaş M, Göçer S, Ömür S, Yüce G, Kırık N. Mersin Üniversitesi öğrenci profili MEÜ PDR Merkezi, Yayın No 1, 2010. http://www.mersin.edu.tr/meui/psikolojik-danisma-ve-rehberlik-merkezi/basinda- pdrm (Erişim tarihi 13 Mart 2012).
  • 15. Vicdan K, Kükner S, Dabakoğlu T, Ergin T, Keleş G, Gökmen O. Adolesanlarda dismenore sıklığı. Türkiye Klinikleri Jinekoloji ve Obstetrik Dergisi 1993; 3: 218-21.
  • 16. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Türkiye nüfus ve sağlık araştırması, 2008. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı Ve Tübitak, Ankara, Türkiye. 2009; Pp.131, 165, 167.
  • 17. Baykan Z. Maral I. Ankara İli Gölbaşı ilçesinde 0-60 aylık çocuğu olan annelerin ishal konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ile çocukların son iki hafta içindeki ishal prevalansı. T Klin J Pediatr 2001; 10: 125-32.
  • 18. Adorno TW. Minima Moralia. Metis Yayıncılık, İstanbul: 2005.
  • 19. Gölbaşı Z, Eğri G. Doğum sonu dönemde annenin bakımına yönelik yapılan geleneksel uygulamalar. Cumhuriyet Tıp Derg 2010; 32: 276-82.
Cumhuriyet Tıp Dergisi (ELEKTRONİK)-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Percutaneous closure of perimembranous and muscular ventricular septal defects in the same session in a pediatric patient

Hekim KARAPINAR, Hasan Ali GÜMRÜKÇÜOĞLU, İbrahim GÜL, Zekeriya KÜÇÜKDURMAZ, Mehmet Burhan OFLAZ

Yoğun bakımda yatan bilinci açık hastaların ziyaret edilme hakkı

Selim KADIOĞLU, Serap TORUN, Gürsel ÖZTUNÇ

Primary pericardial malignant mesothelioma: A rare but aggressive disease

Saadettin KILIÇKAP, Çağatay ARSLAN, Alev TÜRKER

Angiopoietin-related growth factor level in preeclampsia

Ali YANIK, Köksal DEVECİ, Remzi ATILGAN, Abdullah BOZTOSUN, Melike Sinem SÖYLEMEZ, İptisam İpek MÜDERRİS

İkinci trimesterde saptanan fetal anöploidili fetüslerde ultrasonografik bulgular: Zekai Tahir Burak Eğitim Araştırma Hastanesi perinatoloji kliniği verileri

Pınar AYDOĞAN, Nuri DANIŞMAN, Leyla MOLLAMAHMUTOĞLU, Necmiye DÖVER, Ayla ORUÇ SARGIN, Şevki ÇELEN

A case of scoliosis and mental retardation presenting with spontaneous pneumothorax

Özgür KATRANCIOĞLU, Yücel AKKAŞ

Sigara içen ve içmeyen üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzları: Cinsiyetin etkisi

Meral KELLECİ, Sevil İNAL, Zehra GÖLBAŞI, Önder KAVAKCI

Prostat kanserinden uzun süre sonra gelişen kompleks karyotipik anormali ile seyreden akut myeloblastik lösemi olgusu

Burak DURMAZ, Yunus Kasım TERZİ, Şeref KÖMÜRCÜ, Deniz TORUN, Salih KOZAN, Şefik GÜRAN, Cengiz BEYAN, Muhterem BAHÇE

İntiharın kısa tarihçesinden sebep ve yöntemlerine genel bir bakış

Hüdaverdi KÜÇÜKER, Erkut Ragıp BULUT, Necati Serkut BULUT

Evaluation of risk factors for intrauterine device failure

Gökhan AÇMAZ, Hilal YUVACI USLU, Mesut KAYMAN, Nil ÖZOĞLU, Abdullah BOZTOSUN, Gökmen ZARARSIZ, İptisam İpek MÜDERRİS