KUR' AN AÇlSINDAN KİBİR SORUNU VE SONUÇLAR

Kur'an'da kibir, Yüce Allah'a ve kullara ait olmak üzere iki boyutta ele alınır. Yüce Allah bu sıfatla övülür ve bu sıfata layık tek varlığın O olduğunu bildirilir. Kulların kibirlenmesi ise Allah'ın en çok yasakladığı huylardandır. Çünkü kibirlenmek, kulların Allah'ın kullar için belirlediği sınırları aşmak ve O'na ait bir sıfata ortak olma iddiasıdır. Kibir, itikadi ve arneli alanda etkili bir huydur. Kibir, iradeye bağlı olarak ruhta kökleşirve bunun sonucu insanı inkara ve insanlara zulme yöneltir. Narsisizm ile Kur'an'da yasaklanan kibir arasında önemli benzerlikler görülmektedir. Kibre mani olup onu tedavi edebilecek çözüm, kulun Allah'a karşı tevazuudur. ibadetler, bu tevazuun ifadesidir.

The Problem of Pride and i ts Consequences Accordance to Qu.r'an

The Qur'an discusses pride in two dimensions: (1) the pride of Allah and (2) His servants. Gad is praised by this attribute ana it is declared in the Holy Quran that only He is worthy of this praise. Human arrogance is strictly forbidden because ıt implicitly equates men with Gad. Pride alsa exceeds the limitations that Gad has set for humans. The pride is effective in the field of creed and action. Pride can become rooted in the saul. It leads humans towards impiety and oppression. There are important similarities between narcissism and the pride which is forbidden in the Qur'an. The most important way to prevent pride is through humility towards Almighty Allah. Worship is the expressian of that modesty

___

  • Akseki, Ahmed Hamdi, Ahlak Dersleri, İstanbul, 1968.
  • Altmtaş, Hayrani, İnsan Ve Psikoloji, Ankara,1989.
  • Aıus1, Şihabüddln Mahmud, Ruhü'l-Maani fi Tefsiri'il-Kurani'l-Azim
  • ve's-Seb'i'l-Mesanf, Beyrut, tsz.
  • Beydav!, Kacü Nasırüddln Ebu Sa1d Abdullah b. Ömer, Envarü't-Tenzfl
  • ve Esrarü't-Te'vfl, İstanbul, tsz.
  • Bursev!, İsmail Hakkı, Ruhü'l~Beyan, Beyrut, tsz.
  • Cevizci Ahmet, Pradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul, 2002