HACE MUHAMMED LÜTFİ'NİN (ALV ARU EFE) ŞİİRLERİNDE CEMAL MÜŞAHEDESİNİN YANSIMALARı

Bu makalede, Hace Muhammed Lütfi'nin Hulasatu'I-Hakayık isimli Divan'ında yüce Allah'ın insana ve aleme yakınlığını ve merhametini ifade eden cemal tecellilerini yansıtan şiirlerini incelemeye çalıştık. Diğer taraftan, bu tür tecellileri, insan üzerindeki tesirlerini ve bunlara erişmek için yapılması gerekenleri ifade ederken şiirlerinde kullandığı sembollere değinmeye çalıştık. Alvarlı Efe, gerek yoğun sCıfiyane tecrübe esnasında, gerekse başta insan olmak üzere, alemdeki tüm güzellikleri müşahede etmekten elde edilen söz konusu bu estetik tecrübeyi aşk, eşsiz güzellikteki dilber, şarap" kadeh ve meyhane gibi farklı birçok edebi sembolle ifade etmeye çalışır. Alvarlı şiirlerinde, İlk etapta beşeri güzelliği ve aşkı çağrıştıran tüm bu sembolleri, birçok dini ve tasavvufi kavramla birlikte vermek suretiyle, bu şiirlerinde gerçek, ezeli, ilahi aşk ve güzelliği kastettiğini hissettirir

The Reflections of The Contemplation of The Absolute Divine Beauty ( Camal-i flahi) in Hacah Muhammad Lutfi'sPoems

In this essay, we made an attempt at dwelling on the reflections of the disclosure of the Absolute Divine Beauty that expresses the proximity and the mercy of Allah to universe and human being, in Hacah Muhammad Lutfi's Diwan entitled Hulasat ai-Haqayıq. On . the other hand, we attempted to address the symbols used by Muhammad Lutfi in his poems while he expressing the such divine-disclosures, its effects on human beings and what requires to access them. Muhammad Lutfi, tries to express this aesthetic experience that derived from intense mystical experience and during the observation of all beauties of the universe, especially of human being·, through a large number of different symbols such as "love", "uniquely beautiful woman", "wine", "glass" and "pub". Muhammad Lutfi, by giving all these symbols that evakes the . beauty and love of human being in the fırst place along with many religious and mystical concepts, make us feel that he actually referring to the real, eternal divine love and beauty in his poems

___

  • Alvarlı Efe, Hace Muhammed Lutfi, Huliisatü'l-Hakftyık, (Damla Yay.),
  • İstanbul, 2011.
  • Chittick, William C. Tasavvuf, Kısa Bir Giriş, çev. Turan Koç, (İz Yay.),
  • İstanbul 2003.
  • Çakmaklıoğlu, M. Mustafa, İbn Arabt'de Ma'rifetin İfadesi, (İnsan Yay.),
  • İstanbul2007. . .
  • Eroğlu, Farsakoğlu Ayşe, Hace Muhammed Lutfi'nin Şiirlerinde Din ve TasavvufKültürü,
  • (Akademi Yay.), İzmir 2010. '
  • İbn Arabt Muhyiddin, el-FütUhatü'l-Mekkiyye, haz., Ahmet Şemsettin,
  • (Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye), Beyrut 1999