HOŞGÖRÜ VE TOLERANS KAVRAMLARINA ETİMOLOJİK AÇlDAN ANALiTiK BİR YAKLAŞlM

İnsanların sergiiemiş oldukları tutum ve davranışlar sadece bugüne özgii olmayıp insanlık tarihi kadar eskidir. Birey, ya da toplum olarak insanların tarihi, sosyal ve kliltlirel farklılıklar çerçevesinde sergiiemiş oldukları düşünce, tutum, davranış ve yapmış oldukları uygulamaların herkes tarafından kabul edilebileceğini söylemek münıkiin değildir. Bununla birlikte bazen kabul görmesi diişünülen bir olgu, olay veya bir kavram, düşünüldüğü ölçüde ilgi gürmemektc veyahut kabul edilmemektedir. Durumun böyle olması pek tabii olmakla birlikte genel olarak bu tur sorunlar, ya aniatılmak istenen şeyin açık olarak ifade edilemeyişinden ya da karşı tarafın sözelik ve kavramları ya kasıtlı ya bilinçsizce veya farkına varmadan yaptığı yanlış algılama. ile oluşan kavram kargaşasından doğmaktadır. Kasıtsız yapılan yanlışlıklar, dilbilim problemleriyle, sözdik ve kavramların açıklık ve seçikliğinin tam olarak tespit edilemeyişinden kaynaklanmaktadır.

___

  • J Nccııti Üner, insan llrırriycti, Anluıra 1990, s.J.
  • ' Ncvzaı Y. Aşıkoğlu . .. 11oşgörii ı•e Tolerans Kavrauu Ozerille ". Din Üğreliıııi Dergisi, sy.39. Ankara
  • "1993. s.41. . 5 J>ctcr L. Berger. Diniıı Sosyal Gerçekliği, çev. Ali Coşkun. btmıbul I
  • JJ. s.
  • " İbrahim Olgun vd .. Farsça-Türkçe Sözliilt .. 1-foş"ıııd .. Ankara 1%6. s.l4: Ferit Devcllioğlıı.
  • Osııııınlıca-Türkçc ..\nsildopcdik Liigat, .. 1-foş"ıııd .. Ankara 1993. s.376. 7 D. i\lchıııct Doğan. Büyük Türkçe Sözlük, "Hoş"md., Anicanı 1995, s.491J.
  • "isıncı Zeki Eyuboğlu. Tiirl< l>ilinin Etiıııolojisi, .. 1-foşgörii"ınd .. istanlıul 1995, s.327.
  • '' Dcı· Ncnc llrocldıaus, "tolerwız''ıııd .. Leipzig 1938, IV. 444Talısin Sanıç, Iliiyiili Fnınsızca-Tiirliçc
  • Siizliik ··Talı!rance"ıııd.. İstanbul 1985. s.I3