KÜLTÜR VE EDEBİYATIMIZDA DİCLE

Öz Kültür, sanat ve edebiyatımızda anasırı erbaa olarak bilinen; toprak, su, hava ve ateşle ilgili çeşitli inançlar, değerler ve gelenekler vardır. Coğrafyanın birer parçası olan bu unsurlar, bütün canlılar gibi insanları derinden etkilemektedir. Dağlar, ovalar, nehirler, çaylar, dereler; yeraltı ve yerüstü zenginlikleri, iklim şartları, coğrafyanın önemli varlıklarıdır. Bunlardan biri olan suya yaşamın/canlılığın kaynağı olarak bakılır ve inanılır. Çünkü suların ancak dörtte biri, insanlar ve canlılar tarafından kullanılabilir. Dünya, canlıların çoğu ve insanların tamamı için suyu az veya kıttır, dolayısıyla su; hayattır, nimettir, azizdir. Yeryüzündeki sular; okyanuslar, denizler, göller, nehirler, akarsular, çaylar ve derelerde bulunur. Ülkemizde doğup sınırlarımızı aşan yaklaşık 2000 km uzunluğundaki Dicle, Elazığ’ın güneydoğusundaki Hazar (Gölcük) gölünden ve güneyindeki Hazar Baba dağından çıkan İran ile Irak’taki bazı suların katılmasıyla güçlenerek Fırat nehri ile birleşip Şattularap adıyla/olarak Basra körfezinde denize dökülmektedir. Dicle nehri ile ilgili dilden kültüre, inançtan ahlaka, ekonomiden siyasete, gelenekten eğitime, sanattan estetiğe kadar etki(lenim)ler görülmektedir. Bu yüzden çalışmamızı, “Şiir(imiz) ve Dicle” adıyla/diye sınırlandırdık. Çalışmamızda Giriş, Dicle-Fırat, Dicle-Şiir, Dicle-Kutsiyet, Dicle-Siyaset, Dicle-Cinsiyet ve Dicle-Aşk İlişkisi başlıkları altında inceleme ve değerlendirmelerde bulunduk.
Anahtar Kelimeler:

Dicle, Fırat, tarih, edebiyat, şiir

___

  • Aktaş, H. (2012). Disiplinlerarası ilişkiler bağlamında şiir ve coğrafya. Studies of the Ottoman Domain, 2 (3).
  • Atasoy, E. (2019). Kültür coğrafyası ve Etnocoğrafyanın Temelleri. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Çalık, H. (2015). Memleket kavramının modern Türk şiirine yansıyan yüzü: Dicle. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 76-90.
  • Demircan, S. (2014). Süleyman Nazif’in “Dicle ve Ben” şiiri üzerine tahlil denemesi. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 2, 30-40.
  • Dilçin, C. (1997). Örneklerle Türk şiir bilgisi. Ankara: TDK Yay.
  • Dursun, H. (2016). Nil’den Tuna’ya Osmanlı. İstanbul: Timaş Yay.
  • Güngör, E. (1995).Kültür değişmesi ve milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Yay.
  • Karabulut, M. (2015). İmge ve Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde “Su” İmgesi”. Littera Turca Journal of Language andLiterature, 1, .65-83.
  • Karahan, A. (1989). Fuzûlî muhiti, şahsiyeti ve eserleri. Ankara: KB Yay.
  • Karakuzulu, A-Atnur, G. (2007). Kültür coğrafyası açısından bir inceleme: Tortum, Çıldır ve Tödürge (Demiryurt) gölleri A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 34, 157-166.
  • Paradigma Felsefe Sözlüğü (2005), (haz. Ahmet Cevizci), İstanbul: Paradigma Yay.
  • Şengül, S. (2011). İmge ve üslup tercihleri bakımından Necip Fazıl ve Sezai Karakoç’u okumak. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Tuncel, M. (1994). Dicle. İslam Ansiklopedisi (mad. 9, 281-282), İstanbul: TDV Yay.
  • Tümertekin, E.-Özgüç, N. (2015), Beşeri coğrafya, insan-kültür-mekan, İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Uzun, M. (1996). Fırat. İslam Ansiklopedisi (mad. 13, 31-34), İstanbul: TDV Yay.
  • Yahya Kemal Beyatlı, (1985) Kendi Gök Kubbemiz. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yay.
  • Yıldız, M. (2011). Semavî dinlerde Dicle ve Fırat hakkındaki bilgiler ve günümüze yansıyan gerçekler. Journal of Qafqaz University, 39 (4/9), 51-61.
  • (https://www.antoloji.com/firat-ve-dicle-1-2-siiri/) (Erişim Tarihi: 08.11.2019)
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-8880
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi