BÜLENT ORTAÇGİL ÖRNEĞİNDE POPÜLER MÜZİK ŞARKILARINDA YAN ANLAM

Bir kelimenin, işaretin, anlatımın ya da kavramın taşıdığı bilişsel ya da duygusal içerik olarak anlam, iletişim açısından okur, izleyici ve dinleyici ile mesaj arasındaki dinamik etkileşimi dile getirir. Bu etkileşimin taşıyıcısı olan iletişimin hem ürünü hem de sonucu olarak ortaya çıkan anlam, verili-değişmez bir nitelikte değildir. Anlam “şey”lerin mutlak bir niteliği de değildir. Anlam insanların bu şeylere yüklediği bir yapıdır. Dolayısıyla “şey”lerin dışında bir referans noktası gerektirir. Anlamlandırma ya da anlama, bir nesneyi, bir varlığı, bir kavramı, bir olayı bellekte canlandırabilecek bir göstergeye bağlayan oluştur. Dolayısıyla anlamlandırma toplumsal pratiğin ürettiği ürünün söylemsel bir nesnesidir. Barthes’e göre anlamlandırmanın iki düzeyi bulunur. Düz Anlam olarak adlandırılan ilk düzey, bir göstergenin göndergesiyle olan yalın ya da fiili ilişkisini gösterir. İkinci düzey yan anlamsal düzeydir. Burada düz anlamın göstergeyi kullanan kültürce yorumlanması ve kişinin değer sistemini temsil edecek hale getirilmesini vurgular. Bu çalışmada popüler müzik şarkılarında yan anlam mekanizmasının müzisyen ve dinleyiciler tarafından nasıl işletildiği Bülent Ortaçgil örneği çerçevesinde tartışılacaktır.

Bülent Ortaçgil Örneğinde Popüler Müzik Şarkılarında Yan Anlam

The meaning as a cognitive or emotianal content attached to a wordi asign a narrative or a concept Express the dynamic interaction between the reader the audiance and the message in terms of communication The meaning appeard both as a product and as a result of communication being the carrier of this interaction doesn 8217;t have a given unchangeable feature the meaning is also not the absolute feature of the 8220;things 8221; but it is a structure attributed to these things by human being Therefore a reference point is needed other than the 8220;things 8221; Signification or comprehension is an existence that connects a sign envisaging an object a being a concept a phenomenon Hence signification is the discoursive object of a product generated by the social practice According to Barthes there are two levels of signification The firt level called direct meaning indicates the simple or actual relation between sign and signifer The second level is connotational one It is empasized that the culture using the sign interprets the direct meaning which finally represents the value systm of an individual In this paper how the musicians and the audiences make sense the connotation mechanism in songs of popular music will be discussed in the frame of Bulent Ortacgil model Key Words: Meaning Meaning of Music Connottion Popular Music Bulent Ortacgil