Komşu bağlamında üç kısa hikayede Uzamın rolü

Bu makalede 20. yüzyıl Alman, Avusturya ve İsviçre edebiyatlarındaki önemli yazarlar Peter Bichsel’in 'Katlar' Ilse Aichinger’in 'Pencere Oyunu' ve Milo Dor’un ' Komşular' adlı kısa hikâyelerinde komşu bağlamında uzamın rolü incelenmiştir. İlk iki anlatıda evler, hızlı sosyal değişimler sonucunda konutlara dönüşmüş ve içindekilere sadece barınak olmaya başlamıştır. Bunun sonucunda da iletişimsizlik ve yabancılaşma komşuların 'ötekiler' olarak tanınmasına neden olmuştur. Milo Dor’un kısa hikâyesinde ise ev korunak olmuş, ancak içindekini, baskıcı düşüncelerin esiri, çevredeki komşuların zorlamalarından kurtaramamıştır. Farklı düşünen 'komşular' içeridekini ötekileştirmiştir. Evlerin konut, komşuların öteki olmasını belirleyen uzam anlatılarda dramatik gerilimi sağlayarak kişilerin duygu ve düşüncelerinin anlaşılmasına yardımcı olmuştur.

The role of place in theree short stories in terms of neighbor context

In this article,the role of category of the important writers of German, Austria and Switzerland literature in the 20 th century in three short stories-Peter Bichsel's 'Storeys', İlse Aichinger's 'The Windows Game' and Milo Dor's' Neighbors'- had been researched. In the first two narrations, residence converte into houses as a result of rapid social changes and they had become only shelters for the insiders. So, lack of communication and alineation had caused the neighbors known as ' the others'. In the short story of Milo Dor, residence had become a shelter,but the house hadn't protected the inners from the pressures of the neighbors who were the slaves of the pressuring thought. Neighbors who had diff erent thoughts had affected the others. Place that determines residences as 'houses' and the neighbors as 'the others' had been helpful to understand the senses and thoughts of people by the help of the dramatic tension in the narratives.

___

  • Aichinger, I. (2000). Pencere Oyunu, Çağdaş Alman Edebiyatından Kısa Hikâyeler, (Çev.): D.Zengin,Ankara: Kültür Bakanlığı, s.74–76.
  • Bacheland, G. (1996). Mekân Poetikası, (Çev:): Aykut Derman, İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven, (Çev.):Mehmet- Sema Rıfat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bichsel, P. (1983). 'Katlar', (Çev.): M.Togar, Seçme Alman Öyküleri, İstanbul: Arkın Kitabevi, s.20–21.
  • Dor, M. (1983). 'Komşular', (Çev.): N.Tapan, Seçme Alman Öyküleri,(Der.), Ş. Sayın, İstanbul: Arkın Kitabevi,s.20–21.
  • Eger, R. (1971). Der Österreichishe Roman des 20.Jahrhunderts, W.B. Universtätsverlagsbuchhandlung.
  • Kafka, F. (1982). Erzählungen, Stuttgart: Klett.
  • Kıran, E., Kıran Z., (2003). Yazınsal Okuma Süreçleri Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Lefebvre, H. (2001). The Production of Space, (trns.): D.Nicholson-S. Oxford. Blackwell.
  • Massey, D. (1993). Politics and Space/Time. Place and the Politics of Identitiy, (Ed.): M. Keith and S. P.London, Routledge, s.141-161.
  • Öztokat. N. , T., (2005). Yazınsal Çözümlemelerinde Kuramsal Yaklaşımlar, Multilingual, İstanbul.
  • Özdenören, R., (1986). Ruhun Malzemeleri, İstanbul: Risale Yayınları.
  • Todorov, T. (2001). Poetikaya Giriş, (Çev.): Kaya Şahin,İstanbul: Metis Yayınları.
  • ---------------(1995). Yazın Kuramı, (Çev.): Mehmet Rıfat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Welek, R.A. (1983). Edebiyat Biliminin Temelleri, (Çev.):A. E. Uysal, KTB.Yayınları.
  • Yetkin, S.K. (1967). Edebiyatta Akımlar, Remzi Kitabevi.
  • Yücel, T. (1979). Anlatı Yerlemleri, İstanbul
Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-9967
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Çukurova Üniversitesi Matbaası