İŞÂRÎ YORUMLARDA NUR ÂYETİ VE İÇERDİĞİ SEMBOLLER

Kur’an’da temsili anlatımın dikkat çekici örneklerinden biri olan ve “nur âyeti”olarak da bilinen Nûr Sûresinin 35. âyeti, müfessirler ve sûfîlerce tefsir edildiği gibi, din ilimlerinin muhtelif alanlarına mensup ilim adamları tarafından dayorumlanmıştır. Dolayısıyla âyetin tefsiri üzerinde geniş bir literatür meydanagelmiştir. Makalenin amacı, sûfîlerin, nur âyetini ve içerdiği sembolleri işârîolarak yorumlamaları hakkında genel bir çerçeve ortaya koymaktır. Bu maksatla, tasavvuf tarihinin ilk dönemlerinden başlayarak işârî tefsirlerde ve diğertasavvufî kaynaklarda sûfîlerin âyet üzerine yaptığı yorumlar ve âyetteki simgelere yükledikleri anlamlar mukayeseli olarak ele alınacaktır. Bu suretle, sembolik ifadelere sıklıkla başvuran sûfîlerin sembollere yaklaşım ve yorumlamatarzı hakkında genel bir kanaat ortaya koymak hedeflenmektedir.

The Nour Verse And Its Symbols In Sufi Commentaries

One of the remarkable example of figurative expression in Quran, the 35th verse of Surah al-Nour known as the “nour verse”, was interpreted by both mufassirs, sufis and many scientists from different fields of religious sciences. Therefore, a wide literature has consisted on the interpretation of this verse. The aim of the article to exhibit a general approach about interpretations of sufis on the Nour Verse and its symbols. For this purpose, begining from the early period of history of sufism, the ishari interpretations of sufis about this verse and understanding of the symbols including the verse will be dealed comparatively. In this manner, it is aimed to present a general opinion about the approach of sufis who frequently refer to use symbolic statements, to the symbols of Quran and the interpratation methods.

___

  • el-Aclûnî, İsmail b. Muhammed, Keşfu’l-Hafâ ve Müzîlü’l-İlbâs, Daru İhyâi’tTurâsi’l-Arabî, Beyrut 1352.
  • Ankaravî, İsmâil Rusûhî, Misbâhu’l-Esrâr, Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi, no: 2872.
  • Ay, Mahmut, “Nur Kavramından (24/35) Nur Metafiziğine: Pragmatik Okumalar ve Eleştirisi”, İslâmî Araştırmalar, cilt: 2, sayı: 25, 2014, ss. 97- 107.
  • el-Baklî, Rûzbihan b. Ebî Nasr, Tefsîru Arâisi’l-Beyân fî Hakâiki’l-Kur’ân, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2008.
  • Böwering, Gerhard, “The Light Verse: Qur’anic Text and Sufi Interpretation”, JSTOR, cilt: 36, 2010, ss. 113-144.
  • el-Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâil, el-Câmiu’s-Sahîh, Akçağ Yay., İstanbul 1992.
  • Bursevî, İsmâil Hakkı, Rûhu’l-Beyân, Dâru’l-Fikr, Beyrut trs.
  • Çelik, Ömer, “Kur’an-ı Kerim’de Nur Kavramı”, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 16-17, 1998-1999, ss. 123-171.
  • Çift, Salih, “İlk Dönem Tasavvuf Düşüncesinde Nur Kavramı”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 13, sayı: 1, 2004, s. 139-157.
  • Demirci, Mehmet, “Hakîkat-i Muhammediyye”, DİA, İstanbul 1997, XV, 179-180.
  • Duman, Zeki, “Nur Suresi’nin 35. Âyetinin Tefsir ve Te’vîli Bağlamında Allah’ın İnsana Dört Hidâyeti: Fıtrî Din, Akıl, Peygamber ve Kitap”, Usûl İslâm Araştırmaları, sayı: 3, 2005, ss. 7-42.
  • el-Câmî, Nureddîn Abdurrahmân, Nakdü’n-Nusûs fî Şerhi Nakşi’l-Fusûs, neş. Celâleddîn Aştiyânî, Müessese-i Mutâleât-ı Ferhengî, Tahran 1991.
  • el-Cendî, Ebû Abdullah Müeyyideddîn Şerhu Fusûsı’l-Hikem, neş. Celâleddîn Aştiyânî, Bûstân-ı Kitâb, Kum 2002.
  • el-Fenârî, Muhammed b. Hamza, Misbâhu’l-Üns Beyne’l-Ma’kûl ve’l-Meşhûd, tah. Muhammed Hâcevî, İntişârât-ı Mevlâ, Tahran 1384.
  • el-Gazzâlî, Muhammed b. Muhammed, Esmâü’l-Hüsnâ, ter. M. Ferşat, Ferşat Yay., 2005.
  • _____, Mişkâtü’l-envâr, (Mecmûatü Resâili’l-İmâm el-Gazzâlî içinde), elMektebetü’t-Tevfîkiyye, Kahire trs.
  • el-Hakîm, Suâd, Mu’cemü’s-Sûfî, Beyrut 1981.
  • el-Hallâc, Hüseyin b. Mansûr, Dîvânü’l-Hallâc, neş. Muhammed Bâsil, Dârü’lKütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2002. Hermansen, Marcia, “Nur Âyetinin Tasavvufî Yorumunda Hz. Peygamber”, ter. Ömer Çolakoğlu, Bülten İLAM, 2010, sayı: 10, ss. 11-14.
  • Hirtenstein, Steven-Notcutt, Martin, Divine Sayings, (Giriş), Anqa Publishing, Oxford 2008.
  • İbn Acîbe, Ebu’l-Abbâs Ahmed, el-Bahru’l-Medîd fî Tefsîri Kur’âni’l-Mecîd, Kahire 1998.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâil b. Ömer, Muhtasar Kur’ân-ı Kerîm Tefsiri, haz. Bekir Karlığa, Çağrı Yay., İstanbul 1987.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fazl Cemâleddîn Muhammed, Lisânü’l-Arab, Dâru’s-Sadr, Beyrut ts.
  • İbn Sînâ, Ebû Ali Hüseyin b. Abdullah, Tefsîru Âyeti’n-Nûr, neş. Hasan Âsî, (etTefsîru’l-Kur’ânî ve’l-Lugati’s-Sûfîyye fî Felsefeti İbn Sînâ içinde), Beyrut 1983.
  • İbnü’l-Arabî, Ebû Abdullah Muhyiddîn Muhammed, Fusûsu’l-Hikem, Dâru’lKütübi’l-Arabî, Kahire 1946.
  • _____, el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye, tah. Osman Yahya, Dâru İhyâi’t-Türâsi’lArabî, Beyrut 1994.
  • _____, Şeceretü’l-Kevn, ter.Abdülkadir Akçiçek, Alperen Yay., Ankara 2001.
  • el-Karsî, Dâvûd b. Muhammed, er-Risâletü’n-Nûriyye ve’l-Mişkâtü’l-Kudsiyye, Süleymaniye Kütüphanesi, Hacı Mahmud Efendi, no: 6383.
  • el-Kâşânî, Abdürrezzak, Şerhu Fusûsı’l-Hikem, Mektebe-i Bîdâr, Kum 1991.
  • _____, Tasavvuf Sözlüğü, ter. Ekrem Demirli, İz Yay., İstanbul 2004.
  • _____, Şerhu Menâzili’s-Sâirîn, tah. Muhsîn Bîdârfer, Mektebe-i Bîdâr, Kum 2006.
  • Kaval, Musa, “Nur Sûresi 35. Âyet Bağlamında Mesnevî’de Nur Sembolü”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt: 8, sayı: 38, 2015, ss. 1040- 1048.
  • el-Kayserî, Şerefeddin Dâvûd b. Mahmûd, Şerhu Fusûsı’l-Hikem, neş. Celâleddîn Aştiyânî, İntişârât-ı İlmî ve Ferhengî, Tahran 1996.
  • el-Konevî, Muhammed b. İshak, Kitâbü’l-Fükûk fî Esrâri Müstenidâti Hikemi’lFusûs, tah. Muhammed Hâcevî, İntişârât-ı Mevlâ, Tahran 1992, s. 228.
  • _____, Şerhu Esmâillâhi’l-Hüsnâ, Dâru ve Mektebetü’l-Hilâl, Beyrut 2008.
  • Konuk, Ahmed Avni, Fusûsu’l-Hikem Tercüme ve Şerhi, haz. Mustafa TahralıSelçuk Eraydın, Marmara Üniversitesi İlahiyat Vakfı Yay., İstanbul 2005.
  • el-Kuşeyrî, Ebu’l-Kâsım Abdülkerîm, Latâifü’l-İşârât, tah. İbrahim Besyûnî, elHey’etü’l-Mısriyye el-Âmme li’l-Kitâb, Kahire 1981.
  • _____, Şerhu esmâillâhi’l-hüsnâ, Dârü’l-Harem li’t-Türâs, Kahire 2001.
  • Kutluer, İlhan, “Nur (İslâm Düşüncesi)”, DİA, İstanbul 2007, XXXIII, 245- 246.
  • _____, “Felsefe İle Tasavvuf Arasında: Gazzâlî’nin Mişkâtü’l-Envâr’ında Entelektüel Perspektifler”, 900. Vefât Yılında İmâm Gazzâlî, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay., İstanbul 2012.
  • el-Müslim, Ebu’l-Hüseyin b. el-Haccâc el-Kuşeyrî es-Sahîh, Akçağ Yay., İstanbul 1992.
  • en-Nablusî, Abdülganî, Gerçek Varlık, ter. Ekrem Demirli, İz Yay., İstanbul 2003.
  • er-Râzî, Fahreddîn Muhammed b. Ömer, Tefsîr-i Kebîr, ter. Suat Yıldırım vd., Akçağ Yay., Ankara 1988.
  • es-Seâlebî, Abdurrahmân, el-Cevâhiru’l-Hisân fî Tefsîri’l-Kur’ân, tah. Ammâr et-Tâlibî, Vezâretü’s-Sekâfe el-Cezâiriyye, Cezâyir 2007.
  • es-Sülemî, Ebû Abdurrahmân Muhammed b. Hüseyin, Hakâiku’t-Tefsîr, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2001.
  • et-Tirmizî, Muhammed b. Ali el-Hakîm Hatmü’l-Evliyâ, tah. Osman İsmail Yahya, Mehdü’l-Edebi’ş-Şarkıyye, Beyrut 2001.
  • et-Tüsterî, Sehl b. Abdullah, Tefsîru’t-Tüsterî, tah. Muhammed Bâsil, Dârü’lKütübi’l-İlmiyye, Beyrut 2002.
  • et-Tirmizî, Muhammed b. İsa, el-Câmiu’s-Sahîh Sünenü’t-Tirmizî, Beyrut trs.
  • Topaloğlu, Bekir, “Nur (Esmâ-i Hüsnâ)”, DİA, İstanbul 2007, XXXIII, 243- 244.
  • Uludağ, Süleyman, “Amâ’”, DİA, İstanbul 1989, II, 553.
  • _____, “Nur”, DİA, İstanbul 2007, XXXIII, 244-245.
  • Yaşaroğlu, Kâmil, “Nur Sûresi”, DİA, İstanbul 2007, XXXIII, 247-248.
  • Yazır, Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, Huzur Yay., İstanbul 2003.