A. SOLJENITSIN’IN “MATRİYONA’NIN EVİ” ADLI ESERİNDE RUS KÖYLÜ KADINININ SURETİ VE BATIL İNANÇLARI

Aleksandr Soljenitsın’ın “Matriyona’nın Evi” adlı eseri köy nesri türünde yazılan eserler arasında önemli bir yere sahiptir. Eser, yazarın Stalin dönemindeki Sovyet çalışma kampından döndükten sonra kendini dış dünyadan soyutlayıp kırsal bir okulda öğretmenlik yaptığı sırada karşısına çıkan ve ona evini açan Matriyona Vasilyevna Zakharova’nın hayatını konu ettiği, tamamen gerçek olaylara dayanan otobiyografik bir eserdir. Yazar, bir insanda bulunması gereken tüm iyi nitelikleri kendinde toplayan Matriyona’nın suretinde, ömrü boyunca hiç yüzü gülmemiş Rus köylü kadınlarının hikâyesini büyük bir ustalıkla anlatır. Özünde hiç de kolay olmayan köy yaşamına dönemin zorlu koşullarının da eklenmesiyle yaşamlarının nasıl altüst olduğunu tüm detaylarıyla gözler önüne sermektedir. Bu çalışmada, Rus köylü kadınlarının yaşadığı zorluklar, bu zorluklara rağmen içlerindeki saflığı ve temizliği kaybetmemeleri ve onların yaşamlarını etkisi altına alan batıl inançları metne bağlı inceleme metoduyla irdelenmeye çalışılmaktadır.

IMAGE AND SUPERSTITIONS OF THE RUSSIAN PEASANT WOMAN IN THE WORK OF A. SOLZHENITSYN “MATRYONA’S HOUSE”

Aleksandr Solzhenitsyn's “Matryona's House” has an important place among the works written in the village prose genre. The work is an autobiographical work based on actual events, in which the author deals with the life of Matryona Vasilyevna Zakharova, who opened her home to him while isolating himself from the outside world and teaching at a rural school after he returned from the Soviet labour camp under Stalin. The author masterfully tells the story of the Russian peasant woman, who has never smiled in her life, in the image of Matryona, who collects all the good qualities that a person should have. It reveals how their lives were turned upside down with the addition of the problematic conditions of the period to the village life, which was not easy at all. In this study, the difficulties experienced by the Russian peasant women, the fact that they do not lose their purity and cleanliness despite these difficulties, and the superstitions that affect their lives are tried to be examined with a textual analysis method.

___

  • Çelik, R. (2017). Köy Nesri Yazarlarının Öykülerinde Toplumsal Değişim Açısından Rus Köylüsünün Dün-Bugün Çatışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (47), 31-38. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.12332
  • Çelik, R., & Can, B. (2010). Tarih- Edebiyat Bağlamında A. Soljenitsın’ın Eserlerinde Figürler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(29), 271-282.
  • Golubkov, M. M. (2003). Russkaya literatura XX v.: uçebnoye posobiye dlya abituriyentov vuzov. Moskva: Aspekt Press.
  • Kovtun, N. V. (2013). İkoniçeskaya Hristianskaya Traditsiya v "Matreninom Dvore" A. Soljenitsına i "izbe" V. Rasputina: Problema Avtorskovo Dialoga. Filologiçeskiy Klass. 3(33).
  • Nebioğlu, O. (1974). Soljenitsın’ın Hayatı. İstanbul: Nebioğlu Yayınevi.
  • Serafimova, V.D. (2021). Istoriya russkoy literaturı XX-XXI vekov: uçebnik. Moskva: Infra-M.
  • Soljenitsın, A. (1991). Matriyona’nın Evi. İvan Denisoviç’in Bir Günü içinde (s. 245-292). Çev. Mehmet Özgül. İstanbul: Cem Yay.
  • Şölentaş, E. (2020). Rus Kültüründe Batıl İnançlar. R. Şakar (Ed.), Gelenekler Bağlamında Rus Kültürü (1.baskı) içinde (s.255-271). Ankara: Nobel Yay.
  • Tszyunju, B. (2018). Traditsionnoye i novatorskoye v obrazah Matrenı iz rasskaza “Matrenin dvor” A. I. Solzhenitsına i Tamarı Ivanovnı iz povesti “doç Ivana, mat Ivana” V. G. Rasputina. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 9. Filologiya. №4.
  • Volınkina, V.M., & Stolbov V. A. (2003). Mentalitet russkogo naroda. Geografiya № 4 https://geo.1sept.ru/article.php?ID=200300405(17.11.2021). Turba terimi için: https://sozluk.gov.tr (26.10.2021).