Cahiliye Dönemi Kâhinleri ve Peygamberimiz Hakkındaki Müjdeleri

Kâhinlik gaipten haber vermek ve gelecek hakkında öngörüde bulunmaktır. Kâhinlik Arapların diğer milletler gibi aşina olduğu sosyolojik bir olgudur. Araplarda kâhinlik gelecekten haber verme üzerine kurulmuştur. Başta sultanlar, zenginler ve nam sahipleri olmak üzere insanların fıtratında geleceği bilme arzusu vardır. Gelecekten ve geleceğin kendisine yapacağı kötü sürprizlerden korkar. Bu yüzden Araplar kâhinlere çokça başvurur ve geleceğe dair bilgi isterlerdi. Durum böyleyken Arap kâhinlerin peygamber hakkında haber vermeleri ve tarih kitaplarının da konuya küçük veya büyük bir bölüm ayırmaları yadırganacak bir durum değildir.Araştırma şu sorulara cevap verecektir: Araplarda kâhinlik ve kâhinlerin cahiliye döneminde durumu neydi? Kâhinlerin peygamber hakkındaki haberleri edebi ve tarihi olarak nasıldır? Peygamberin görevlendirildiğini bilen kâhinlerin Peygamber ile ilişkileri nasıldı? Araştırmada olaylar metin ve tarih açısından eleştirel bir yöntemle incelenecektir.

The Ignorant (Al-Jahiliyyīn) Priests’ Indications About the Prophet Muhammad Before his Birth

AbstractDivination is to tell regarding the unseen and to foresee the future, it is a phenomenon known by other nations as previously known by Arabs. According to the Arabs, the divination fundamentally means telling news of the unseen as people like to know about the unknown, especially those who are scared from the future and what it hides to them such as rich people or those who have a prestige and authority. So, The Arabs were consulting the priests and questioning them regarding the future. It is not surprising that the Arab priests in pre-Islamic epoch predicting the appearance of prophet Muhammad. It is also not surprising to find the books of Al-sīra al-Nabawiyya (Prophetic biography) and history separately discussed big or small chapter about priests’ indications or signs of the noble prophet Muhammad. The following questions will be investigated: What is divination according to the Arabs? What is the status of priests in the period before Islam? How do the priests’ signs regarding the prophet Muhammad  come in history and literature? How authentic is the news we got about the prophet Muhammad? What was the situation of priests regarding the prophet Muhammad [ peace be upon him] when they knew his coming? The researcher will depend on the critical historical approach in dealing with the news received and reading the literary texts by the analytical approach. 

___

  • İbnü’l-Esir Mecduddin Ebü’s-Saâ’dat el-Mübarek b. Muhammed el-Cezerî (606 h.). en-Nihâyetü fî ğaribi’l-hadisi ve’l-eser. thk. Tahir Ahmed Ez-Zavî ve Mahmud Muhammed et-Tanahî. Beyrut: Dârü’l-fikr, 2. Bsk.1979.
  • es-Sâib, Muhammed el-Kelbî. Kitabu’l-esnâm. thk. Ebü’l-Manzur Hişam b. Ahmed Zeki. Kahire: Dâru’l-kutub, 1924/1343.
  • İbn Teymiyye, Takıyyüddin Ahmed. Kitabü’n-nübüvvat. thk. Abdülaziz b. Salih et-Tuyan. Medinetü’l-Münevvere: Matbuatu imadetil bahsi’l-ilmî bi’l-camiati’l-İslamiyye, 1420-2000.
  • İbn Habib, Muhamme. Esmau’l-muğtâlîn mine’l-eşrâfi fi’l-cahiliyyeti ve’l-islam ve esmau men kutile mine’ş-şuarâi. (nevadiru’l-mahtutat içinde). thk. Abdüsselam harun. Beyrut: Dâru’l-cil, 1411/1991.
  • İbn Habîb, Muhammed el-Bağdadî. Kitabü’l-munammek fî ahbari Kureyş. thk. Hurşid Ahmed Faruk. Beyrut: 1405/1985.
  • İbn Haldun, Abdurrahman. Târihu İbn Haldun. thk. Halil Şehhâd. Beyrut: Dâru’l-fikr, 1408/1988.
  • İbnu-Said el-Endelüsî, Neşvetü’t-tarab fî tarihi cahiliyyeti’l-Arab. thk. Dr. Nusret Abdurrahman. Amman: Mektebetü’l-aksa, 1982.
  • İbn Zafer el-Hamevî. Hayru’l-bişer bi hayri’l-beşer silsiletu min turasina el-islamiyye. thk eş-Şeyh Abdülhafîz Farağli v.dğr.
  • İbn Manzûr, Muhammed İbn Mukarrem. Lisânü’l-’Arab. Beyrut: Dârü Sâdır, b.t.y.
  • İbn Hişam. es-Sîretu-n Nebevîyye. thk. Mustafa Saka, İbrahim el-Ebyârî, Abdulaziz eş-Şelbî. Beyrut: Dâru’l Hulûd, Trs.
  • İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim ed-Dineverî. el-Meârif. thk. Dr. Servet Ukkaşe. Mısır: Dârü’l-Mearif, 1388-1969.
  • Ebü’l-Fidâ, el-Hâfiz İmaduddîn İsmail b. Ömer b. Kesîr ed-Dımaşki, el-Bidâye ve’n-nihâye. thk. Abdullah b. abdulmuhsin et-Türkî. Dâru hicr, 1417/1997.
  • Ebü’l Kasım, es-Süheylî. er-Revdu’l Unûf fi Tefsiri Sireti’n Nebeviyye. thk. Taha Abdur’rauf Sa’d. Beyrut: Dâru’l Fikr, 2008.
  • Ebû Cafer, Muhammed İbn Habîb İbn Ümiyye İbn ‘Amr el-Hâşimî el-Bağdâdî. Kitâbü’l-muhabbar. thk. îlze lîhten Şitîr. Beyrut: Dârü’l-âfâki’l-cedîde, b.t.y.
  • el-Abi, Ebû S’ad Mansûr b. El-Huseyn. Nesrü’d-Dürr. thk. Seyyide Hamid Abdulâ’l. Kahire: 1989.
  • el-Ahmedî, Mukbil et-Tam Amir. Şû’erâ Himyer. Dımaşk: Matbûat Mecma’ el-Luğatil-Arabiyye, 2010.
  • el-Ahmedî Mukbil et-Tam Amir. Şû’erâ Mezhic. San’a:, Vizâretu’s Sekâfe ve-s Siyâhe, 2004.
  • el-Eşkar, Ömer Süleyman. Alemü’s-sihri ve’ş-şü’ûze. Ürdün: Dârü’n-nefâis, 1997.
  • Ebû Bekir, Muhammed b. Davud el-Isbehanî. ez-Zûhre. Thk. İbrahim Samiraî ve Nuri Hamudî el-Kaysî. Ürdün: Mektebetu’l Menâr, 1975.
  • el-İsfehânî, el-Hafiz el-Kebir Ebû Nuaym. Delailu’n-nubuvveti. thk. D. Muhammed revvâsî v.dğr. Beyrut: Dâru’n-nefâis, 4. Baskı 1519/1999.
  • el-İsfehânî, er-Rağıb. Mühaderatü’l-üdebâ. thk. Riyâd Abdu’l-hamîd Murad. Beyrut: Dârü Sâdır, 2004.
  • el-Alusî, Mahmud Şikri el-Bağdâdî. Bulugu’l-ereb fî marifeti ahvali’l-arab. thk. Muhammed behcet el-esrî. Beyrut: Dâru’l-kutubi’l-ilmiyye, 1314.
  • el-Büstanî, Kerem. el Nisâü’l-arabiyyat. Beyrut: Dâru marun abud, 1979.
  • Belka, İlyas. el Nazariyyetü’l-İslam fi’l-kehaneti. Beyrut: Müessesetü’r-risaletü en-naşirûn, 2003.