Michel Foucault'nun ahlâk anlayışı

Foucaultun ahlak anlayışı gençliğinde Fransada hakim olan politik ve entelektüel yapıylayakından ilintilidir. Foucaultnun çalışmaları genel olarak düşünme tarihi olarakdeğerlendirilebilir. Foucault çağdaş kültürün temelini oluşturan ussallığın tarihsel temellerikarşısında günümüzde nasıl bir konumda olduğumuzu incelemeyi hedefler. Böylece FoucaultAvrupa kültürünün düşünsel, ekonomik, siyasal bir tarihini kapsayacak şekilde modern felsefenineleştirisini yapar. Foucault un eleştirel tarihsel çözümlemesinin özünü Descartesdan beri felsefeyehakim olan kurucu özne fikrinin reddedilmesi oluşturur. Foucaultnun çalışması Aydınlanmanın,insani değer ve hakların evrensel ilkelerinin ve akla inancının yalın bir reddi olarak duranNietzschenin çalışmasına dayanır. Foucault da kendisini Nietzscheci bir düşünür olarak kabuleder ve Nietzschenin genealojik (soya ait) yöntemini, güç anlayışını ve onun etik yaşamınkendiliğin bir estetiği ile ilgili olduğuna dair görüşlerini benimser. Nietzschede Foucaultnunöznellik anlayışının ve onun dille olan ilişkisinin kaynaklarını buluruz. Foucault herkes içingeçerli olabilecek kuralcı (normatif) bir etik geliştirmekten ziyade, kendi kişisel özgürlük vedüşünce gelişiminden kaynaklanan kendine özgü bir tarz geliştirmek peşindedir. Foucault için etikkendiliğin kendisiyle ilişkinin incelenmesidir. Foucault, etiği ahlaksallığın kendiliğin kendisi ileilişkisini konu edinen kısmı olarak kabul eder. Foucault, ahlak anlayışında ahlak yasasını, yaniahlak felsefesini ne de bireylerin gerçek davranışının önemini inkar etmemiştir. AncakFoucaultnun önemle vurguladığı husus eylemlerinin ahlaksal öznesi olarak bireyin kendikendisini kurma, yani kendiliğini geliştirme tarzıdır. Bu bağlamda, Foucaultnun ahlak anlayışıkendilik teknolojileri ve iktidar güçleri arasındaki ilişkinin çözümlenmesi üzerine dayanır.

Michel Foucault s conception of ethics

Foucault s conception of ethics is closely related to the political and intellectual structure,dominant in France in his youth. Foucault s work can be regarded in general as a history ofthought. Foucault aims at investigating our position today in the face of the historical foundationsof contemporary culture. Hence, Foucault criticizes modern philosophy as well as the intellectualeconomical and political history of European culture. In the essence of Foucault s criticism lies thedenial of the idea of the constitutive subject, which has dominated the philosophy since Descartes.Foucault s work is based on Nietzsche s work which stands simply as a denial of Enlightment sbelief in the reason and in universal principles of humanistic values and rights. Foucault also,regards himself as a follower of Nietzsche and accepts his genealogical method, his conception ofpower and his views that ethical life is related with the aesthetics of self. We found, in Nietzsche,the foundations of Foucault s subjectivity and its relation with language. Foucault, instead ofdeveloping a normative ethics, which could be true for anyone, is after developing a specific stylewhich stems from individual freedom and intellectual development. For Foucault, ethics isinvestigating the relationship of the self with itself. Foucault regards ethics as a part of morality,which has the relationship of the self with itself as a subject matter. Foucault, in his conception ofethics does not deny the law of morality, that is, philosophy of morality, nor he denies theimportance of the actual behavior of individuals. What Foucault particularly emphasizes is thestyle of self constituting of the individual as an ethical subject of his/her own actions, that is thestyle of developing his/her self. In this context, Foucault s conception of ethics is based on theanalysis of the relationship between self technologies and power forces.

___

  • Bernauer, J.W. 2005. Foucault’nun Özgürlük Serüveni: Bir Düşünce Etiğine Doğru (çev. İ. Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bordo, S. 1988. “Anorexia Nervosa: Psychopathology as the Crystallization of Culture”, Foucault and Feminism: Reflections on Resistance (ed. I. Diamond & L. Quinby), Boston: Northeastern University Press.
  • Davidson, A.I. 1994. “Ethics as Ascetics: Foucault, the History of Ethics, and Ancient Thought”, The Cambridge Companion to Foucault (ed. G. Gutting), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Foucault, M. 1988. Technologies of the Self: A Seminar with Michel Foucault (ed. L.H. Martin & H. Gutman & P.H. Hutton), Amherst: The University of Massachusetts Press.
  • Foucault, M. 1990a. “The Concern for Truth”, Michel Foucault: Politics, Philosophy, Culture; Interviews and other writings 1977-1984 (ed. L. Kritzman), New York: Routledge.
  • Foucault, M. 1990b. “The Minimalist Self”, Michel Foucault: Politics, Philosophy, Culture; Interviews and other writings 1977-1984 (ed. L. Kritzman), New York: Routledge.
  • Foucault, M. 1991a. “On the Genealogy of Ethics: An Overview of Work in Progress” The Foucault Reader (ed. P. Rabinow), London: Penguin Books.
  • Foucault, M. 1991b. “Preface to the History of Sexuality Vol. II” The Foucault Reader içinde, (ed. P. Rabinow), London: Penguin Books.
  • Foucault, M. 1991c. “What is Enlightenment?” The Foucault Reader (ed. P. Rabinow), London: Penguin Books.
  • Foucault, M. 1999. Bilginin Arkeolojisi (çev. V. Urhan), İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Mills, S. 2003. Michel Foucault: Routledge Critical Thinkers, London & New York: Routledge.
  • O'Leary, T. 2002. Foucault and The Art of Ethics, London & New York: Continuum Books.