PAPA II. JOHN PAUL’UN TÜRKİYE ZİYARETİ (28-30 Kasım 1979)PAPA II. JOHN PAUL’UN TÜRKİYE ZİYARETİ (28-30 Kasım 1979)

Katolik ve Ortodoks kiliseleri teolojik konulardaki çeşitli anlaşmazlıklar nedeniyle 1054 yılında karşılıklı olarak birbirlerini aforoz etmişler, bu karar 1964 yılında iptal edilmiştir. Bu, iki taraf için yeni bir diyalog sürecinin başlaması demektir. Diyalog, Papa II. John Paul’un 1979 yılının Kasım ayında Türkiye'ye gelmesi ile devam etmiştir. Roma Katolik Kilisesi ile Doğu’daki Ortodoks kiliselerinin tekrar birleşmesi çabalarını daha fazla ilerletmek, Aziz Andrew onuruna İstanbul’da yapılacak törene katılmak ve ekümenik bir görevi yerine getirmek Papa’nın Türkiye ziyaretinin amacıdır. Papanın Türkiye’ye gelişinden dönüşüne kadar geçen süre hem Türk hem yabancı basın tarafından yoğun bir şekilde takip edilmiştir. Örneğin Papa’nın Türkiye’ye gelirken izlediği hava güzergâhı tartışma konusu olmuştur. En önemli tartışma konusu ise Papa’nın, 1967 yılında Türkiye’yi ziyaret eden Papa VI. Paul gibi, Ayasofya’da diz çökerek dua edip etmeyeceği olmuştur. Papa II. John Paul’un ziyareti Türkiye'de yoğun terör olayları yaşandığı bir döneme denk gelmiş ve bu yüzden Papayı korumak için olağanüstü güvenlik önlemleri alınmıştır. Papa, diğer ülkelere yaptığı ziyaretlerde kalabalıklar içinde olmuştur. Türkiye’de ise, bir suikast ihtimaline karşın mümkün olduğunca gözlerden uzak tutulmuştur. Öyle ki, kimse Papaya yaklaşamamış, bu da yabancı basında Türk halkının Papa’ya sevgi gösterisinde bulunmadığı şeklinde yorumlanmıştır. Papa Ankara, İstanbul ve İzmir’de yaptığı kamuya açık konuşmalarda dini fanatizmden endişeli olduğunu ifade etmiş ayrıca İslam’ın monoteist bir din olduğunu, Müslümanların Hz. İsa’yı peygamber olarak tanıdıklarını ve Hz. Meryem’e saygı gösterdiklerini vurgulamıştır. Hıristiyanlık, İslâm ve Museviliğin tek bir Tanrı’ya inandıklarını vurgulayan Papa aslında bu söylemleriyle dinlerarası diyalogun sözcülüğünü yapmıştır. Terör saldırıları konusundaki tehditlere karşı alınan ve aşırı olduğu yönünde eleştirilen önlemler sayesinde ziyaret sırasında bir aksilik yaşanmamıştır. Papa da ziyaretinin sonunda Türkiye’den mutlu ve memnun ayrıldığını ifade etmiştir.

POPE JOHN PAUL II'S VISIT TO TURKEY (NOV. 28-30, 1979)

The Catholic and Orthodox churches mutually excommunicated each other in 1054 due to various disagreements on theological issues, this decision was annulled in 1964. This means the start of a new dialogue process for both sides. Dialogue has continued with the Pope John Paul II. to come to Turkey in November 1979. To further the reunification efforts of the Roman Catholic Church and Orthodox churches in the East, attend the ceremony to be held in Istanbul in honor of Saint Andrew and fulfill an ecumenical mission was the purpose of the pope's visit to Turkey. The period from the arrival of the Pope John Paul II. to his return has been followed intensely by both Turkish and foreign media. For example, air route the Pope took on his way to Turkey has been the subject of controversy. The most important issue of discussion was whether the pope would pray by kneeling in Hagia Sophia like Pope Paul VI. who visited Turkey in 1967. The Pope's visit coincided with a period of intense terrorist incidents in Turkey and so extraordinary security measures were taken to protect the pope. The Pope has been in crowds during his visits to other countries. In Turkey, he was kept out of sight as much as possible in case of an assassination. Such that, nobody could approach the pope, which was interpreted in the foreign press as Turkish people did not show affection for the pope. In his public speeches in Ankara, İstanbul and İzmir, the Pope stated that he was worried about religious fanaticism and emphasized that Islam was a monotheist religion, that Muslims recognized Jesus as a prophet and respected Mary. Emphasizing that Christianity, Islam and Judaism believed in one God, the Pope actually spoke of interfaith dialogue with these statements. Thanks to the measures taken against the threats of terrorist attacks, which were criticized as extreme, there was no setback during the visit. At the end of his visit, the Pope stated that he left Turkey happy and satisfied.

___

  • Arşiv Kaynakları
  • BCA
  • Cumhuriyet Senatosu Tutanak Dergisi
  • Süreli Yayınlar
  • Adirondack Daily Enterprise
  • Catholic Social Science Review
  • Courier Express
  • Die Welt
  • Die Zeit
  • Frankfurter Allgemeine Zeitung
  • Hürriyet
  • International Herald Tribune
  • Milliyet
  • North Country Catholic
  • Press-Republican
  • The Journal
  • The Observer
  • The Times
  • Telif Eserler
  • Alıcı, Mustafa (2013), “Katolik-Yahudi Diyaloğu: Tarihçe ve Ana Konular”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, ss. 135-156.
  • Aliyev, Vasib (2007), Devrim Sonrası İran-ABD İlişkileri (1979-1991), Ankara niversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Biçici, Mehmet (2017), “Papa Eftim ve Milli Mücadeledeki Önemi”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), ss. 453-460.
  • Çevik, Zeki, “Milli Mücadele’de Mustafa Kemal İle Papa Mektuplaşması”, Turkish Studies, Volume 2/1, Kış 2007, ss. 219-226.
  • Çoban, Bekir Zakir (2009), Geçmişten Gü
  • Duhaime, Jean (2016), « L’ancienne Alliance jamais révoquée » dans les interventions récentes des papes, Théologiques, Cilt 24, Sayı 2, ss. 147-166.
  • Güllü, Ramazan Erhan (2019), “Vatikan’ın Devletleşmesi ve Türk Kamuoyu”, Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, Sayı 36, ss. 1-28.
  • Marmara, Rinaldo (2005), Türk Dostu Papa XXIII. Jean, Çev.: Dominik Pamir, Anadolu Ofset, İstanbul.
  • Marmara, Rinaldo (2012), Vatikan Gizli Arşiv Belgeleri Işığında Türkiye İle Vatikan Diplomatik İlişkilere Doğru, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Özdemir, Nazif, Hıristiyanlıkta Konsiller ve II. Vatikan Konsili’nde Müslümanlarla İlgili Kararlar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta 2019.
  • Raymond, Janin (1969), “Biskupski (Prof. Dr Ludwik), L'origine et l›histoire de la représentation officielle du Saint-Siège en Turquie (1204-1067)”, Revue Des Etudes Byzantines, Yıl 27, ss. 338-339.
  • Sametli, Ferzat (2019), İran İslam Cumhuriyeti’nde Uluslararası Hukuk Anlayışı: Rehine Krizi, Salman Rüşdi Krizi ve Çocuk İdamları Örnekleri, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
  • SJ, Chrisitan W. Troll (2003), “Dinler Arası Diyalog Üzerine Katolik Öğretisi Son Resmi Dökümanların, Özellikle Hıristiyan-Müslüman İlişkileri İtibariyle Analizi”, II. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri (23-27 Kasım 1998) (II), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, ss. 54-91.
  • Taşpınar, İsmail (2011), “Katolik Kilisesi’nin Modern Dünyaya Uyumu: II. Vatikan Konsili ve Katoliklerin Yaklaşımı”, M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 41, 2, ss. 107-120.
  • Topbaş, Tansel (2007), Ekümeniklik ve Fener Rum Patrikhanesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Türkan, Ahmet (2012), “İstanbul’daki Katolik Ermeni Gruplarının Problemleri ve Papalığın Müdahaleleri (19. yy.)”, History Studies: International Journal of History, Cilt 4 Sayı 2, 2012, ss. 317-341.
  • Türkan, Ahmet, Bayram Akbulut (2019), “Osmanlı’dan Cumhuriyete Türkiye Vatikan İlişkileri”, İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, ss. 123-158.
  • Ulutürk, Muammer (2006), “Katolik Hristiyanlığına Göre İsa’nın Halefi ve İlk Papa Havari Simun Petrus”, Marife, Yıl 6, Sayı 1, ss. 145-167.
  • Yelt, Ali Murat (1993), “Fatıma, The Pope And Mehmet Ali Ağca”, Islamic Studies, Vol. 32, No. 4, ss. 447-460.
  • Dijital Kaynaklar
  • http://www.vatican.va (E.T.: 9.10.2010)
  • www.theguardian.com (E.T.: 5.6.2020)
  • https://www.persee.fr (E.T.: 3.1.2021)