KÜLTÜRÜN FELSEFİ TEMELLERİ

Toplum halinde yaşayan insanın tarih içinde geçirmiş olduğu değişimlerin hepsi kültür felsefesi alanı içerisinde yer almaktadır. Kültür felsefesi, insan, insan toplumu ve insanlık ile ilgili her şeyi konu edinmesiyle, konuları belli bir şekilde sınırlanmış diğer felsefe disiplinlerinden ayrılan ve bu felsefe disiplinlerinin hepsini kucaklayan özel bir konuma sahiptir. «Kültür»ü bir felsefe terimi olarak kullanan ilk filozof J.G. Herder’dir. Herder, kültürü, toplumların doğal durumdan çıkıp, kendileri için yararlı, kendilerine göre iyi ve doğru olarak bildikleri amaçlara ulaşma ve bunları gerçekleştirme yolunda gösterdikleri tüm etkinliklerin evrensel adı olarak kullanmıştır. Dil, din, teknik, sanat, ekonomi, mitos, bilim ve felsefe; kültürün öğeleridir. Bu görünümüyle kültür, her şeyden önce tarihseldir ve doğayı kendi fayda, niyet ve amaçlarına göre değiştirebilen tek varlık olarak insanın ürünüdür. Bu nedenle kültüre yönelen bir felsefe, bir Kültür Felsefesi, aynı zamanda bir “İnsan Felsefesi”dir.

Philosophical Bases of Culture

All of the changes that man living in community has undergone throughout history take place in the scope of philosophy of culture. Dealing with everything related to human, human society and humanity, the philosophy of culture has a special position among the other disciplines of philosophy, the subjects of which are limited in a certain way, and this position makes the philosophy of culture different from all other disciplines of philosophy and enables it to embrace all of them as well. Herder is the first philosopher to have used culture as a term of philosophy. Herder used culture as the universal name of all activities that communities did in order to leave their states of nature, reach the aims they considered as efficacious, good and right and achieve these aims. Language, religion, technique, art, economy, myth, science and philosophy are the components of culture. With this aspect, culture is firstly historical and the product of man, the only being to be able to change nature according to his own benefits, intents and aims. Therefore, the philosophy dealing with culture is a philosophy of culture and a philosophy of man as well.