GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ÇİNİ SANATI VE KÜTAHYA ÇİNİCİLİĞİ

Geçmişte yaşayan uygarlıklara ait birçok kültürel değer 21. yüzyılda neredeyse tükenmiş ve korunmaya muhtaç duruma gelmiştir. Kültürel miraslar arasında önemli bir yere sahip olan tarihi yapılar kimi zaman doğal kimi zaman da insanların neden olduğu felaketlerden etkilenerek zarar görmüş ve bir kısmı da maalesef yok olmaya yüz tutmuştur. Özellikle Osmanlı yapılarında görülen çiniler de bu anlamda çok büyük yaralar almıştır. Bunun en büyük kanıtlarından biri de eşine rastlanamayan İznik çinilerinin 16-17. yüzyıllarda tamamen ortadan kaybolması gösterilebilir. Sahip olduğu estetik ve parlak görünümüyle çiniler, yüzyıllar boyunca süsleme amacıyla birçok yapıda kullanılan ve günümüzde de yaşatılmaya çalışılan bir sanat ürünü olarak karşımıza çıkmaktadır. Kütahya’da birçok atölyede çini geleneğinin sürdürülmesine çaba gösterilmekte ve sosyoekonomik olarak yöre insanları tarafından üretilerek hem sanat hem de bir zanaat olarak devam ettirilmektedir. Bu çalışmada çini sanatının geçmişten bugüne kadar gösterdiği değişime değinilmiş ve ağırlıklı olarak üretildiği Kütahya’da sahip olduğu önem hem bölgesel hem de global anlamda değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Sanat, Çini, Kütahya

Art Tile from Past to Present and Kütahya Tiles (Çini-Wares)

Numerous cultural values have become almost exhausted and in need of protection in 21st century. Historical monuments have been damaged because of natural or humanitarian disasters and some of them unfortunately have disappeared. In this sense, Turkish art tiles have very big wounds. One of the most important evidence for that situation is the disappearance of Iznik tiles (16-17th century) which represent the unique art and craft of Ottoman Empire in an impressive way. Çini wares have been frequently used on many structures particularly for ornamentation. Today ceramic masters are struggling to keep this art alive. People are endeavoring to continue the tradition of Turkish art tile in large and small workshops by manufacturing their products so as to support this art. In this study, visual and textural changes seen on “çini” art till now are evaluated and also future of Turkish art tiles is discussed both regionally and globally.