GÜZ SANCISI ROMANINDA ÖTEKİLEŞTİRİLEMEYEN AZINLIKLAR

Türk tarihi boyunca pek çok etnik gruba ev sahipliği yapmış olan bu topraklarda, Türkler dışında yaşayan gruplar, "azınlık" kavramı ile tanımlanmıştır. Bilhassa çok kimlikli bir yapıya sahip olan Osmanlı Devleti döneminde azınlık kavramı, etnik aidiyet bakımından değil dinî inanca bağlı, yani Müslüman ve gayrimüslim olarak yer alırken gayrimüslimler herhangi bir menfi tutum ile karşılaşmamış, kendisini "öteki" gibi hissetmemiştir. Lakin Osmanlı Devleti'nin son döneminde yaşanan siyasi olaylar, azınlık kavramında değişikliğe sebep olmuş; yalnızca Rum, Ermeni ve Yahudi halk, azınlıkları oluşturan etnik gruplar olarak görülmeye başlanmıştır. Azınlık halkın 'öteki' olarak konumlandırılması bu süreç ile ortaya çıkarken Cumhuriyet'in ilanından sonra da devam etmiştir. Türk tarihinde yaşanan bu ayrışma ise toplumun aynası olan edebiyata, özelde romana tezahür etmiş, azınlık halkı ele alan pek çok eserin neşredilmesine imkân sağlamıştır. O eserlerden biri de Yılmaz Karakoyunlu'nun Güz Sancısı adlı romanıdır.

MINORITIES THAT CANNOT BE MARGINALIZED IN THE “GÜZ SANCISI” NOVEL

In these lands, which have hosted many ethnic groups throughout Turkish history, groups living outside the Turks are defined by the concept of "minority". In the period of the Ottoman State, which has a multi-identity structure in particular, the concept of minority was not related to ethnicity, but religious belief, that is, as a Muslim and non-Muslim, non-Muslims did not encounter any negative attitudes, and did not feel like other. However, the political events in the last period of the Ottoman State caused a change in the concept of minority; only Greek, Armenian and Jewish people started to be seen as ethnic groups that make up minorities. While the positioning of the minority people as "other" emerged with this process, it continued after the proclamation of the Republic. This separation in Turkish history, on the other hand, has manifested in literature, in particular, in novels, and has allowed the publication of many works addressing the minority people. One of those works is Yılmaz Karakoyunlu's novel "Güz Sancısı".

___

  • AYTÜR, Ünal (1977), Henry James ve Roman Sanatı, Ankara: DTCF Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (1995), Kötülüğün Şeffaflığı, Emel Abora, Işık Ergüden (Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BELGE, Murat (2011), Tarihten Güncelliğe, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ÇETİŞLİ, İsmail (2016), Metin Tahlillerine Giriş 2, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • EAGLETON, Terry (2015), Edebiyat Nasıl Okunur, Elif Ersavcı (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FORSTER, Edward Morgan (1985), Roman Sanatı, Ünal Aytür (Çev.), İstanbul: Adam Yayınları.
  • GÜNDÜZ, Osman (2011), "Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı", Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, (s. 399-544), Ankara: Grafiker Yayınları.
  • KABAKLI, Ahmet (2008), Türk Edebiyatı, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • KAPTAN, Eyüp (2002), Lozan Konferansı’nda Azınlıklar Sorunu, İstanbul: Harp Akademileri Yayınları.
  • KARAKOYUNLU, Yılmaz (2009), Güz Sancısı, İstanbul: Doğan Kitap.
  • NECATİGİL, Behçet (2004), Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • OKUTAN, M. Çağatay (2004), Tek Parti Döneminde Azınlık Politikaları, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • ORAN, Baskın (2002), Türk Dış Politikası, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ORAN, Baskın (2004), Türkiye’de Azınlıklar: Kavramlar, Lozan, İç Mevzuat, İçtihat, Uygulama, İstanbul: TESEV Yayınları.
  • STEVİCK, Philip (1988), Roman Teorisi, Sevim Kantarcıoğlu. (Çev.), Ankara: GÜ Yayınları.
  • Türkçe Sözlük (1998), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1999), Etnik Sosyoloji, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • YALMAN, Ahmed Emin (1970), Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim, İstanbul: Rey Yayınları.